Iranian Agriculture News Agency

در کشورهای در حال توسعه اجرا می‌شود:

برنامه تحقیقاتی مقابله با گونه‌های مهاجم

مرکز بین‌المللی کشاورزی و علوم زیستی (CABI)(1)، در نظر دارد تا برنامه تحقیقاتی برای مقابله با گونه‌های مهاجم، که باعث از بین رفتن گیاهان و بیماری حیوانات می‌شود،‌ در کشورهای در حال توسعه اجرا کند.

برنامه تحقیقاتی مقابله با گونه‌های مهاجم


مرکز بین‌المللی کشاورزی و علوم زیستی ( CABI ) (1) ، در نظر دارد تا برنامه تحقیقاتی برای مقابله با گونه‌های مهاجم، که باعث از بین رفتن گیاهان و بیماری حیوانات می‌شود،‌ در کشورهای در حال توسعه اجرا کند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت SciDev.Net ، ارزش مالی این برنامه، 50 میلیون دلار آمریکا، برآورد شده، که یافتن راهی برای مقابله با گونه‌های مهاجم از اهداف آن است. این برنامه می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا بتوانند با گونه‌های مهاجم مبارزه کنند.

بر اساس تخمین زده شده، ‌گونه‌های مهاجم سالانه، معادل حدود 183 میلیارد دلار باعث نابودی محصول و از دست رفتن درآمد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا می‌شوند.

همچنین، گونه‌هایی که در این برنامه تحقیقاتی استفاده می‌شود عبارت است از، نوعی حشره به نام Tuta absoluta (2) -باعث نابودی 80 درصد محصولات مزارع گوجه‌فرنگی نیجریه در سال گذشته- و گیاه parthenium ، باعث آلودگی چراگاه در تانزانیا و اوگاندا و ابتلا افراد محلی به التهاب پوستی شد.

تره‌ور نیکولز ( Trevor Nicholls )، مدیر اجرایی مرکز بین‌المللی کشاورزی و علوم زیستی، گفت: "برای مقابله با تهدید جهانی گونه‌های مهاجم، ما نیاز به استفاده از روش های اثبات شده علمی داریم. همچنین،‌ این برنامه می‌تواند در تشخیص زود هنگام گونه‌های مهاجم کمک کند."

وی خاطرنشان کرد: " CABI در نظر دارد در مناطق فقیرنشین که دارای گونه‌های مهاجم هستند، روش‌های علمی مقرون به صرفه با هدف حفظ محیط زیست اجرا کند."

برنامه CABI ، شامل رویکرد سه جانبه است‌ که می‌توان به هزینه‌های تحقیق برای مقابله با گونه‌های مهاجم، مشارکت برای اجرایی شدن راه حل‌ها و توسعه آن، تشکیل بانک دانش، برای اشتراک‌گذاری نتایج تجربه‌ها و تحقیقات، اشاره کرد.

در مراسم راه‌اندازی این برنامه، که 26 و 27 ژوئیه، در لندن برگزار شد، نمایندگان CABI اشاره کردند، برنامه یادشده برای حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق فقیرنشین است.

دانشمندان تخمین می‌زنند که تنها در آفریقا، هر زن روستایی حدود 200 ساعت در سال، وقت خود را صرف وجین گونه‌های مهاجم علف هرز در مزارع می‌کند. همان مطالعه نشان داد، که در مناطق روستایی حدود 70 درصد دانش‌آموزان در زمان اوج وجین، به مدرسه نمی‌توانند بروند، چرا که بایددر کنترل و از بین بردن گونه‌های مهاجم به دیگر اعضا خانواده کمک کنند.

بر اساس گزارش اعضای CABI در این مراسم، کنترل گونه‌های مهاجم یک دستاورد بسیار مهم در دستیابی به هدف دوم توسعه پایدار، که شامل پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه است‌ عنوان شد.

روت اُنیانگ‌او ( Ruth Oniang'o )، استاد تغذیه دانشگاه نایروبی و عضو هیأت‌مدیره CABI ، گفت: "این راه ما را به سمت رسیدن به اهداف توسعه پایدار SDGs (3) پیش خواهد برد، البته در این راه به همکاری دانشمندان، بخش خصوصی، کشاورزان باسواد و رسانه‌ها، نیاز داریم تا این برنامه انجام شود."/


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.scidev.net/


پی‌نوشت:

١- International Centre for Agriculture and Bioscience (CABI) : مرکز توسعه و اطلاعات بین دولتی غیرانتفاعی، که تمرکزش روی مسائل کشاورزی و زیست‌محیطی در کشورهای در حال توسعه است و دفتر مرکزی‌اش در انگلیس قرار دارد.

٢- tuta absoluta moth : آفت مهم گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در دنیا و محل رشدش در کشورهای آمریکای جنوبی و حاشیه مدیترانه است. قدرت تکثیر بالای این آفت، آن را به یکی از مقاوم‌ترین حشرات به آفت‌کش‌ها تبدیل کرده است.

٣- Sustainable Development Goals (SDGs) : به‌عنوان اهداف توسعه پایدار شناخته شده و دارای مجموعه دستور کاری، برای رسیدن به توسعه پایدار تا سال 2030 است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید