Iranian Agriculture News Agency

صبح امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی در مجتمع هولدینگ دانا در قزوین محقق شد:

بهره‌برداری از نخستین مجتمع پرورش نژاد دومنظوره سمینتال با اعتبار 40 میلیارد تومانی/ کاهش 30 درصدی هزینه تولید با سمینتال

صبح امروز چهارشنبه، نخستین مجتمع پرورش نژاد دومنظوره سمینتال کشور، در سطحی به مساحت 100 هکتار و 55 هزار مترمربع زیربنای مسقف، در حضور وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان ارشد استان قزوین، در آبیک به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از نخستین مجتمع پرورش نژاد دومنظوره سمینتال با اعتبار 40 میلیارد تومانی/ کاهش 30 درصدی هزینه تولید با سمینتال

نخستین پرورش‌دهنده گاو نژاد سمینتال، از کاهش هزینه‌های تولید نسبت به هلشتاین با استفاده از سمینتال خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به آبیک قزوین، مدیرعامل هولدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا، صبح امروز در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از نخستین مجتمع دامداری و مرکز تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو دومنظوره سمینتال گفت: پرورش این نژاد دومنظوره، نه‌تنها می‌تواند هزینه تولید را نسبت به نژاد هلشتاین، تا 30 درصد کاهش دهد، بلکه از قدرت سازگاری بالاتری نیز برخوردار است.

محسن مردی که به‌عنوان پژوهشگر برگزیده کشور نیز شناخته می‌شود، با اشاره به اینکه سمینتال روزانه بین 25 تا 30 لیتر شیر تولید می‌کند، افزود: ضریب تبدیل مناسب گوشت، عمر اقتصادی بالا، وابستگی کمتر به کنسانتره و مقاومت نسبت به تنش‌های زیستی و غیرزیستی از مهم‌ترین خصایص این نژاد بوده که می‌تواند به‌عنوان یک راهکار در رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی دامدارها مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین مجتمع پرورش نژاد دومنظوره سمینتال، در استان قزوین (آبیک) در سطحی به مساحت 100 هکتار و 55 هزار مترمربع زیربنای مسقف، با اعتباری افزون بر 40 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

به گفته دانشیار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، این مجتمع در حال حاضر با دارا بودن دوهزار رأس گاو سمینتال 100 درصد خالص و ثبت شده بین‌المللی، به‌عنوان مهم‌ترین مرکز تأمین‌کننده این نژاد در ایران محسوب می‌شود.

مردی، رفتار و خلق و خوی مناسب نژاد سمینتال را یکی از مهم‌ترین خصوصیات مطلوب آن دانست و عنوان کرد: این رفتار آرام، مزیتی است که برای انواع شیوه‌های مدیریتی، به‌ویژه هنگام مقید کردن دام، بسیار سودمند است.

وی ادامه داد: این نژاد برای دورگ گیری با هلشتاین بسیار مناسب است. ضمن اینکه خاصیت تطبیق‌پذیری آن با محیط اطراف، به این دام اجازه داده تا در سراسر جهان گسترده شود.

منتخب سرآمدان علمی کشور در دو سال گذشته معتقد است: هزینه‌های دامپزشکی و درمانی پایین، دست و پای بسیار قدرتمند، بلوغ جنسی زودهنگام، بازدهی اقتصادی بالا، شاخص پرواربندی بالا و مشکلات بسیار پایین متابولیکی و بیماری‌های پس از زایمان از دیگر مزایای این نژاد کم‌نظیر است.

مردی در پایان تأکید کرد: شیری که از نژاد سمینتال به دست می‌آید، 4.2 درصد چربی و 3.7 درصد نیز پروتئین دارد؛ این در حالی است که چربی و پروتئین شیر استحصال شده از هلشتاین، تا حدود 30 درصد کمتر است./


عکس ها: امید اظهری


V-950707-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید