Iranian Agriculture News Agency

در دیدار حجتی و وزیر شیلات نروژ مطرح شد:

شیب تند توسعه پرورش ماهی در قفس/ نروژ ماهی سالمون به ایران می‌فروشد و ایران میگو

وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای رشد سریع پرورش ماهی در قفس طی سال‌های آینده خبر داد.

شیب تند توسعه پرورش ماهی در قفس/ نروژ ماهی سالمون به ایران می‌فروشد و ایران میگو


وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای رشد سریع پرورش ماهی در قفس طی سال‌های آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی شامگاه امروز در دیدار با وزیر شیلات نروژ گفت: با توجه به اینکه تنها دو سال از اجرای پروژه‌های ماهی در قفس در ایران می‌گذرد، اما پیشرفت‌های خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است.

محمود حجتی افزود: به‌عنوان مثال در سال گذشته چهارهزار تن تولید داشتیم و برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود 20 هزار تن از این محصول تولید شود، در حالی که سال آینده این میزان باید به 50 هزار تن برسد؛ البته شاید در نگاه نخست چنین هدف‌گذاری غیرقابل باور به‌نظر برسد، اما در سال‌های گذشته به اهداف تعیین‌شده دست یافتیم.

وی با اشاره به زمینه‌های گسترده همکاری میان ایران و نروژ خاطرنشان کرد: پرورش و تجارت میگو می‌تواند با همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و نروژی انجام شود؛ چرا که در این بخش از چند دهه گذشته این دو کشور با هم همکاری داشته‌اند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، از 15 سال پیش که نشستی در ایسلند توسط UN برگزار شد، کارشناسان نسبت به برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آبی هشدار دادند و پیشنهاد شد که آبزی‌پروری به جای صید توسعه یابد؛ در آن زمان بیش از 80 درصد ماهی‌های موجود در بازار حاصل از صید بود، اما اکنون این نسبت تقریباً به 50 درصد رسیده است.

حجتی با اشاره به سواحل طولانی شمالی و جنوبی کشور ادامه داد: ظرفیت کشت ماهی در قفس در ایران حداقل یک میلیون تن است و با احتساب فناوری‌ها و ابزارآلات جدید، قطعاً این ظرفیت‌ها بیشتر خواهد شد؛ اتفاقاً یکی از برنامه‌هایی که تحت عنوان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از طرف وزارتخانه دنبال می‌شود، کشت ماهی در قفس و توسعه آبزی‌پروری است.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد پرورش ماهی در قفس در سواحل نروژ به‌خاطر کوهستانی بودن آن راحت‌تر باشد، زیرا آب دریا داخل دره‌ها بوده و دسترسی به قفس‌ها آسان‌تر و امواج دریا کمتر است، اما سواحلی که در ایران وجود دارد تخت و صاف بوده و در معرض امواج قرار دارند؛ بنابراین پشتیبانی از آن نیز دشوارتر است.


گسترش زمینه‌های همکاری نروژ با ایران

وزیر شیلات نروژ نیز در این دیدار با اشاره به هیأت 100 نفره همراه اظهار داشت: اگرچه برای نخستین‌بار به ایران سفر می‌کنم، اما برای این سفر بسیار مشتاق بودم و در این مدت کوتاه شباهت‌های زیادی بین ایران و نروژ مشاهده کردم.

پرسند برگ تصریح کرد: اگرچه نروژ در پرورش و توسعه آبزیان جلوتر از ایران است، اما ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های شیلاتی بین دو کشور وجود دارد و ایران در این منطقه از تولیدکنندگان بزرگ آبزیان به‌شمار می‌رود.

به گفته وی، نروژ در حال حاضر 1.3 میلیون تن سالمون و قزل‌آلا تولید می‌کند که این عدد قرار است تا سال 2050 به پنج میلیون تن برسد؛ البته هدف‌گذاری نروژ، رشد سالانه سه درصد در تولید آبزیان است.

وزیر شیلات نروژ معتقد است: تا سال 2050 جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر خواهد رسید؛ بنابراین استفاده پایدار از منابع اقیانوس‌ها باید مدنظر قرار گرفته و توسعه پرورش آبزیان به‌عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های غذای جهان باید در اولویت قرار بگیرد.

برگ با بیان اینکه هیأت همراه از 62 کمپانی نروژی به ایران سفر کرده‌اند، یادآور شد: ما می‌توانیم ماهی سالمون به ایران بفروشیم؛ زیرا بهترین نوع این ماهی در نروژ تولید می‌شود و چرا ایرانی‌ها باید از مصرف این ماهی باکیفیت محروم باشند؟!

وی در پایان تأکید کرد: البته زمینه همکاری با شناخت بیشتر دو کشور افزایش یافته و حتی می‌توان در زمینه خدمات، علم و تحقیقات هم همکاری‌های بسیار خوبی با ایران داشت./

V-950706-03


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید