Iranian Agriculture News Agency

یک استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران اعلام کرد:

احتمال کم‌بارشی در سال آبی جاری

استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران گفت: با توجه به احتمال وقوع لانینو در سال آبی جاری، پیش‌بینی‌ می‌شود که با کاهش بارش روبه‌رو شویم.

احتمال کم‌بارشی در سال آبی جاری


استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران گفت: با توجه به احتمال وقوع لانینو در سال آبی جاری، پیش‌بینی‌ می‌شود که با کاهش بارش روبه‌رو شویم.

به گزارش خبرنگار ایانا، سال گذشته اخبار زیادی درباره وقوع پدیده ال‌نینو و سرمای بیش از حد در طول فصل زمستان در رسانه‌ها منتشر شد. اقلیم‌شناسان همگی تأکید داشتند که بعد از پدیده ال‌نینو به‌طور حتم لانینو رخ خواهد داد که بر خلاف ال‌نینو به جای افزایش بارش‌ها جهان را با کاهش بارش روبه‌رو خواهد کرد.

شهاب عراقی‌نژاد استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران درباره احتمال وقوع لانینو در سال جاری به ایانا گفت: امسال زمستان بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی، پیش هشدار لانینو اعلام شده، اما این مسئله هنوز قطعی نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به احتمال 70 تا 75 درصد شاهد پدیده لانینو خواهیم بود، اما همان‌طور که در زمان وقوع ال‌نینو اعلام کردیم، این پدیده‌های اقلیمی بر ایران تأثیر مستقیم نخواهند داشت.

این استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران اظهار داشت: در زمان وقوع پدیده لانینو احتمال اینکه بارش‌های ایران نرمال یا کمتر از نرمال باشد به مراتب بیشتر از پربارشی است.

عراقی‌نژاد افزود: البته اظهار نظر قطعی درباره کاهش بارش‌ها اندکی زود هنگام است، اما باید در این باره طی سال آبی جدید به سمت نگهداری ذخیره بیشتر در سدها برای فصل زراعی پیش رو حرکت کنیم.

وی در پایان بیان کرد: به‌دلیل آنکه ایران کشوری خشک است، هرگونه تشویق بحث کم مصرفی و رفتن به سمت اصلاح الگوهای مصرف در کشاورزی و همچنین کنترل مصرف در بخش شرب توصیه‌هایی است که در تمام سال‌ها باید به‌طور مداوم تکرار و ترویج شود./

L-950706-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید