Iranian Agriculture News Agency

ارومیه تا 1402 احیا می‌شود


اعتماد| فاز دوم احیای دریاچه ارومیه در حالی شروع به کار کرد که هیات وزیران با اختصاص 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای نجات این دریاچه موافقت کرد. احیای این دریاچه که یکی از وعده‌های رییس‌جمهور پیش از انتخابات بود، ‌از موضوعات جدی زیست‌محیطی بود که از ابتدای دولت یازدهم با تشکیل ستادی به همین نام، ‌در دست پیگیری قرار گرفت.
‌دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، ‌با درنظر گرفتن شرایط کنونی دریاچه، ‌به احیای آن خوش‌بین است. ‌او با صراحت، نوید بازگشت دریاچه به زندگی را می‌دهد. عیسی کلانتری با حضور در استان آذربایجان شرقی، ‌مرگ دریاچه را مساوی با مرگ مردم آذربایجان دانست و گفت: مرگ دریاچه ارومیه مساوی با مرگ مردم آذربایجان است، از این رو مردم در کمک به احیای دریاچه از دولت پیشی گرفته‌اند، اما با صراحت تمام نوید احیا شدن دریاچه ارومیه را به مردم می‌دهم چون برنامه‌ریزی‌های علمی و منطقی در این راستا انجام شده و دریاچه احیا خواهد شد. وی همچنین عنوان کرد: ستاد احیای دریاچه‎ ارومیه تا سال 1402 که سطح دریاچه به سطح اکولوژیکی و موردنظر برسد، به فعالیت خود ادامه خواهد داد و پس از آن این وظیفه‌ مردم است تا از بحران‌هایی از این قبیل جلوگیری کنند. او همچنین با بیان اینکه ۸۶ پروژه عمرانی در راستای احیای دریاچه ارومیه طرح شده است، گفت: ۱۱۰۰میلیارد تومان بودجه از محل حوادث غیرمترقبه تامین شده است که ۳۰۰ میلیارد آن تامین شده و 800 میلیارد تومان دیگر تا پایان سال جاری از این محل تامین می‌شود. برای احیای دریاچه ارومیه بودجه یک هزار و 900 میلیارد تومانی در کل پیش‌بینی شده است که از این مقدار 300 میلیارد تومان تخصیص داده شده است. کلانتری با بیان اینکه در راستای فعالیت‌های شبانه‌روزی برای احیای دریاچه ارومیه نتیجه افزایش 35درصدی سطح آب نسبت به سال گذشته گزارش شده است، تصریح کرد: در حدود 2 هزار و 90 کیلومترمربع از وسعت آب پر شده است که این متراژ برای احیا بسیار چشمگیر بوده و نشان از موفقیت‌آمیز بودن پروژه‌های احیا است. هیات دولت همچنین در ادامه بررسی این پیشنهاد، هر گونه توسعه اراضی کشاورزی اعم از اراضی ملی منابع طبیعی به کشاورزی، دیم به آبی، زراعی به باغی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و هرگونه عملیات را که منجر به افزایش برداشت از منابع آب حوضه اعم از ایجاد و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب، احداث آب‌بندی و سدهای معیشتی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌شود، ممنوع کرد.
اوضاع دریاچه هنوز وخیم است
اما نویدی که دبیر ستاد برای احیا داده، ‌وضعیت نامناسب کنونی دریاچه را تغییر نمی‌دهد، ‌دریاچه‌ای که تا 90 درصد آن خشکید و هنوز هم قسمت جنوبی دریاچه خالی از آب است، ‌پل هنوز سرجایش است و هنوز خیلی آب مانده که بیاید و برسد به کف دریاچه. مدیر ملی تالاب‌های ایران از وضعیت وخیم دریاچه گفته است، ‌محسن سلیمانی‌، راه احیای ارومیه را طولانی دانست و گفت: هنوز دریاچه ارومیه در وضعیت وخیم به سر می‌برد و برای احیای آن راه زیادی وجود دارد که این راه از تغییر رفتار و اصلاح نگرش و مدیریت درست می‌گذرد. به گفته او، ‌شعار اصلی برای حفظ تالاب کنار گذاشتن شیوه‌های سنتی و تشویق تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای فعالیت با رویکرد محیط زیستی است، ‌چون سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و باید تمام ارگان‌ها وارد عمل شوند. تغییر در باورها یکی از این اقدامات بوده که با این کار توانستیم مردم را به این باور برسانیم که مدیریت غلط در حوزه دریاچه ارومیه می‌تواند منجر به از بین رفتن دریاچه برای همیشه شود. سلیمانی خاطرنشان کرد: بیش از 30 شرکت با 8 هزار کشاورز در تعامل و همکاری هستند، ‌همچنین صرفه‌جویی و کاهش 40 درصدی آب در مزارع یکی از مهم‌ترین خروجی‌ها در زمینه احیای دریاچه است. اگر هر کشاورز در اطراف دریاچه این میزان صرفه‌جویی را پایدار نگه دارند در آینده نزدیک شاهد افزایش میزان آب در ارومیه خواهیم بود. معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست هم در ادامه وعده‌های احیای دریاچه، ‌اعلام کرد اگر پازل‌ها و رشته زنجیرها در زمینه احیای دریاچه ارومیه درست چیده شود، تا سال ۱۴۰۲ شاهد احیای دریاچه خواهیم بود. احیای دریاچه ارومیه دیگر تنها مطالبه مردم آذربایجان‌های شرقی و غربی نیست، ‌کمپینی توسط فعالان و هنرمندان مدافع محیط زیست به نام «من دریاچه ارومیه هستم» تشکیل شده که هدف‌گذاری‌اش جمع‌آوری یک میلیون امضاست برای حمایت از ارومیه. رضا کیانیان به عنوان یکی از حامیان و راه‌اندازان این کمپین در صفحه اینستاگرامش، ‌خبر از اعلام شماره پیامکی برای حمایت راحت‌تر از ارومیه داده است. این کمپین توسط عده‌ای از هنرمندان کشور پیش می‌رود و با جلب‌توجه مردم در فضای مجازی، ‌سعی دارد توجه‌ها را در فضای حقیقی نیز به سمت نگاه جدی و موثرتر به ارومیه بکشاند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید