Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

تولید 800 هزار تن سیب زمینی در اردبیل / صادرات 115 هزار تن سیب زمینی در سال گذشته

پیشنهاد و پیگیری ارائه مشوق حمایتی (1500 ریال) به وزارت جهاد کشاورزی و هیات وزیران از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تدوین پیش نویس دستورالعمل نحوه پرداخت مشوق صادراتی به سیب زمینی در کشور توسط این سازمان و تصویب آن در اتاق بازرگانی کشور، از کارهای مهم دیگری است که در جهت حمایت از زمینی کاران انجام داده ایم.

تولید 800 هزار تن سیب زمینی در اردبیل / صادرات 115 هزار تن سیب زمینی در سال گذشته


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید 800 هزار تن سیب زمینی در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، عدیل سروی با اعلام این مطلب افزود: استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن، تقریباً 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشوراز جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است .

وی با اشاره به مسائل و مشکلات بازرگانی سیب زمینی افزود: مشکلات بازرگانی سیب زمینی موضوع جدیدی نیست و به فراخور زمانی از دوران گذشته دست خوش تغییرات بوده است و به طور متناوب با افزایش تولید دچار کاهش قیمت شده است. اگرچه در طی 3 سال اخیر دولت در استان اقدامات ارزشمند زیرساختی به منظور ساماندهی تولید و بازار سیب زمینی انجام داده است که امید می رود نتیجه آنها در سال های آتی، مشکلات این محصول را حل کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت سردخانه های استان برای نگهداری سیب زمینی یادآور شد: به منظور افزایش زمان ماندگاری این محصول مجوز 130 هزار تن ظرفیت برای احداث انبارهای سرد و مکانیزه را به مجریان مربوطه داده ایم که از این میزان عملیات اجرایی 70 هزار تن با بیشرفت فیزیکی 30 تا 95 درصد در دست اقدام است.

سروی در خصوص کشت جایگزین سیب زمینی به منظور حداکثر بهره برداری ازمنابع آبی و خاکی استان افزود: کشت جایگزین 2 هزار هکتار کلزا، 300 هکتار ذرت شیرین، گیاهان دارویی، چغندر قند و گیاهان علوفه ای برای ساماندهی تولید سیب زمینی بر اساس نیاز خوراکی، صنایع تبدیلی، صادرات و اجرای آن در شهرستان های اردبیل، نمین، نیر و سرعین صورت گرفته است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی استان باشیم .

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه صادرات سیب زمینی به خارج از کشور گفت: همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در تدوین پیش نویس تفاهم نامه بخش کشاورزی فی مابین آذربایجان، ارمنستان و عراق برای صادرات سیب زمینی با قرار دادن استان اردبیل به عنوان استان پایلوت و صادرات 115 هزار تن سیب زمینی در سال گذشته، از مهمترین برنامه های کاری ما در صادرات این محصول بوده است. از طرف دیگر حمایت و توانمند سازی انجمن صادرکنندگان سیب زمینی و ایجاد هماهنگی برای انعقاد تفاهم نامه این انجمن با طرف های آذری برای صادرات سیب زمینی طی سه سال اخیر از طریق وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی را نیز با جدیت دنبال می کنیم.

وی در همین زمینه خاطر نشان ساخت: پیشنهاد و پیگیری ارائه مشوق حمایتی (1500 ریال) به وزارت جهاد کشاورزی و هیات وزیران از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تدوین پیش نویس دستورالعمل نحوه پرداخت مشوق صادراتی به سیب زمینی در کشورتوسط این سازمان و تصویب آن در اتاق بازرگانی کشور، از کارهای مهم دیگری است که در جهت حمایت از زمینی کاران انجام داده ایم.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در زمینه احداث و راه اندازی کارخانه فرآوری سیب زمینی در استان افزود: اقدامات لازم در خصوص پیگیری و تسهیل در احداث کارخانه فراوری سیب زمینی با ظرفیت 100 هزار تن در سال (فرنچ فرایز) با موفقیت و جدیت صورت گرفته است که امید واریم در سالجاری این کارخانه به بهره برداری برسد. این کارخانه مجوز تولید 60 هزار تن پوره سیب زمینی را در استان خواهد داشت.

وی در پایان گفت: با جدیت پیگیر حل مشکلات عوارض گمرکی فعالان صادرات این محصول در استان هستیم و
مجوز های لازم را برای فعالیت های صادراتی در سالجاری صادر کرده ایم و امیدواریم با تلاش های مجموعه
دستگاه های دخیل شاهد حل مسائل و مشکلات مربوط به سیب زمینی کاران استان باشیم.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید