Iranian Agriculture News Agency

وقتی بزرگ‌ترین فاجعه آبی ایران، پیامدهای مثبتی هم دارد

وقتی بزرگ‌ترین فاجعه آبی ایران، پیامدهای مثبتی هم دارد


خشک شدن دریاچه ارومیه عواقب مرگباری دارد، عواقبی که عیسی کلانتری، رئیس ستاد احیا دریاچه ارومیه آن را مرگبارتر از جنگ تحمیلی هم می داند، اما به نظر می‌رسد خشکی این دریاچه پیامدی مثبت هم دارد که شاید منجر به شروع ایجاد تغییر زیست محیطی در ایران شود.

نیو صدر: ماجرای خشک شدن دریاچه ارومیه شاید یکی از صدها روایت تلخ محیط زیستی در ایران باشد؛ از اواسط دهه 80 این دریاچه کم کم خشک شد و از آن زمان تاکنون بیش از 80 درصد مساحتش نابود شده است، این فاجعه علت های مختلفی دارد؛ از ساخت سد تا استفاده بیش از آب برای کشاورزی و ...


بر اساس مقاله سازمان ملل، در واقع هیچ راه خروج آبی از دریاچه ارومیه وجود ندارد و تنها دو چیز می توانند آب این دریاچه را کم کنند؛ تبخیر و کم شدن آب ورودی به دریاچه. یک مدل سازی نشان می‌دهد که 65 درصد علت کاهش آب دریاچه ارومیه تغییر اقلیم و استفاده از آب سطحی برای امور دیگر است.

گفتنی است 25 درصد علت خشک شدن دریاچه ارومیهم ساختن سد ها و 10 درصد هم کاهش بارش است.

خشک شدن دریاچه عواقب مرگباری هم دارد، عواقبی که عیسی کلانتری رئیس ستاد احیا دریاچه ارومیه حتی آن ها را مرگبارتر از جنگ ایران و عراق می داند، او چندی پیش در این رابطه گفته بود: بسیاری از مدیران و مردم به‌خاطر دارند که در زمان هشت‌سال دفاع مقدس مهاجرت یک میلیون و 100 ‌هزار نفری مردم از مرزهای جنوب و غرب کشور مشکلات زیادی را برای دولت ایجاد کرده بود، حال آن‌ که با خشک شدن دریاچه ارومیه افزون بر 5 میلیون نفر از جمعیت ساکن در اطراف این دریاچه و در استان‌های شمال غرب ایران مجبور به مهاجرت اجباری می‌شوند.

بیماری های تنفسی، ازبین رفتن زمین های کشاورزی، نابودی سفره های زیرزمینی آب، برهم خوردن فصل ها و افزایش دمای منطقه و عوارض ناشناخته دیگر هم از پیامد های دیگر خشکی این اکوسیستم است.

به دلیل همین عواقب، دولت اقدامات زیادی را برای نجات دریاچه ارومیه انجام داده اند، حتی حسن روحانی قبل از انتحابات ریاست جمهوری با بیان این ‌که نمی گذاریم دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسوولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.


پس از آن با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران در سال 1392 ستاد احیا دریاچه ارومیه تشکیل شد تا اقداماتی برای احیا دریاچه ارومیه انجام شود.

اقداماتی که برخی آنها را به بهبود اندک وضعیت دریاچه ارومیه ارتباط می دهند و برخی دیگر از متخصصان هم علل دیگری را عامل بهبود دریاچه ارومیه می دانند.

شیرین حکیم محققی در ایمپریال کالج لندن که بر مسائل محیط زیستی در ایران کار می کند، درباره علت بهبود اندک دریاچه چند روز پیش در گاردین نوشته بود: «در چند ماه اخیر دریاچه نشانه هایی از بهبود خود را نشان داده بود اما دلیل این موضوع بیشتر باران های مکرر است تا اقداماتی که برای احیا دریاچه انجام شده است.»

اما از سوی دیگر روند خشک شدن دریاچه ارومیه در کنار بحران های محیط زیست دیگر ایران مثل گرد و خاک ها، آلودگی هوا، نشست زمین، خشکسالی، فرسایش خاک پیامدی مثبت هم داشته است، شیرین حکیم در این رابطه نوشته بود؛ «این مشکلات آگاهی مردم را نسبت به طبیعت افزایش داده اند.»

از نشانه های دیگر افزایش توجه به دریاچه ارومیه است می توان به عکس اشاره کرد که چند روز پیش به پربیننده ترین عکس ایرانی در اینستاگرام تبدیل شد.

عکس مجید سعیدی از پدیده سرخی و کم آبی دریاچه ارومیه با بیش از یک میلیون لایک، عکس منتخب هفته اینستاگرام شد. همچنین چندماه پیش تصویری که لئوناردو دیکاپریو از دریاچه ارومیه در صفحه اینستاگرام خود گذاشت و واکنش‌های مختلفی به همراه داشت.

#من_دریاچه_ارومیه_هستم

فراتر از همه حساسیت های بین المللی و دولتی، مدتی است که مردم ایران کمپینی به نام #من_دریاچه_ارومیه_هستم تشکیل داده اند، کمپینی که هدف دارد یک میلیون رای جمع آوری کند و اگر 1 میلیون رای جمع آوری شد این کمپین به سازمان ملل و بانک جهانی اطلاع رسانی شود.

برای شرکت در این کمپین دو راه وجود دارد یکی از طریق پیام کوتاه و دیگری هم به شکل اینترنتی و تاکنون بیش از 57 هزار نفر در کمپین #من_دریاچه_ارومیه_هستم شرکت کرده اند.

این 57 هزار نفر در واقع به شکل مجازی متن زیر را امضا کرده اند:

«دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخل سرزمینی ایران،طی یک روند نزولی 18 ساله در استانه خشک شدن و نابودیست و در صورت رخ دادن این تراژدی زیست محیطی ،زندگی 40 ملیون شهروند تحت تاثیر اثرات منفی این اتفاق قرار خواهد گرفت. با توجه به اراده ملت و دولت در خصوص حل کردن بحران های زیست محیطی سرزمین ایران ،در این کمپین از تمامی دوستداران محیط زیست و افراد ذی نفوذ در نهادهای علمی و مالی بین المللی درخواست می گردد که همیت خود را در تامین اعتبارات لازم از طرف جامعه جهانی بکار گیرند و کارگروه های لازم را برای ارائه طرح های بازیابی دریاچه تشکیل دهند. »

اما در این میان بسیاری از سیاست مداران، هنرمندان و ورزشکاران هم در این کمپین شرکت کرده اند؛ حامد بهداد، صادق خرازی، امیر جعفری، بهرام رادان، مسعود پزشکیان، بهاره رهنما، سعید معروف و ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده هم در این کمپین شرکت کرده اند.

رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون هم از اولین شرکت کنندگان در این کمپین است چندی پیش او با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود کاربران فضای مجازی را به کمپین #من_دریاچه_ارومیه_هستم دعوت کرده بود و نوشته بود:

« سلام بر همگى "من دریاچه ارومیه هستم!" "من زنده خواهم ماند"! "من خواهم ماند"! با یک میلیون امضا، جهان موظف خواهد شد زندگى را به من باز گرداند!

اگر یک میلیون امضا جمع شود، سازمان ملل موظف است تمام توان خود را براى احیاى دریاچه ارومیه به کار گیرد! همگى توان خود را به کار بگیریم و از دیگران هم بخواهیم تا یک میلیون امضا جمع کنیم! و خودمان را به خودمان و به جهان ثابت کنیم! ثابت کنیم سرزمین‌مان و آب و خاک مان را دوست داریم! اگر دریاچه‌مان را نجات دهیم، خودمان را نجات داده‌ایم.»

گفتنی است پیش از بازی تیم های فوتبال پرسپولیس و تراکتورسازی هم بازیکنان تیم تراکتورسازی از کمپین #من_دریاچه_ارومیه_ هستم حمایت کردند.
منبع : خبرآنلاین
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید