Iranian Agriculture News Agency

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در هفتمین همایش کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران مطرح کرد:

صادرات 657 هزار تن سیب‌زمینی در سال گذشته/ بهره‌وری پایین در تولید سیب‌زمینی

وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام بهره‌وری پایین تولید سیب‌زمینی در کشور، از صادرات 657 هزار تن از این محصول در سال گذشته خبر داد.

صادرات 657 هزار تن سیب‌زمینی در سال گذشته/ بهره‌وری پایین در تولید سیب‌زمینی


وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام بهره‌وری پایین تولید سیب‌زمینی در کشور، از صادرات 657 هزار تن از این محصول در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی امروز در هفتمین همایش کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران گفت: در سال گذشته 657 هزار تن سیب‌زمینی به کشورهای مختلف صادر شده که 222 میلیون و 400 هزار دلار درآمد ارزی را نصیب کشور کرده است.

محمدحسین شریعتمدار با اشاره به بهره‌وری آب در تولید سیب‌زمینی با سطح ایده‌آل فاصله دارد، افزود: صادرات هر کیلوگرم سیب‌زمینی با احتساب آب مصرفی 32 سنت برای کشور درآمد داشته که این در مقایسه با درآمدهای جهانی بسیار پایین است؛ زیرا دنیا دوسوم کمتر از ما آب مصرف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که تا سال 92 بهره‌وری تولید به ازای هر مترمکعب آب 1.07 واحد بود که این مقدار در سال 94 به 1.02 رسیده است.

به گفته مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی، دو سال پیش با دست‌اندرکاران مربوطه توافق شد تا عملکرد سیب‌زمینی طی پنج سال آینده به 50 تن در هکتار رسیده و بهره‌وری از 2.5 به پنج درصد ارتقا یابد؛ به عبارتی پس از گذشت دو سال، اکنون باید عملکرد در سطح ملی 38 تن و بهره‌وری نیز 3.5 درصد باشد، اما هنوز نتوانسته‌ایم به آن برسیم.

شریعتمدار ادامه داد: کشاورزان نباید به‌طور کامل وابسته به دولت باشند، زیرا دولت گرفتاری‌های خاص خود را داشته و به‌عنوان مثال تنها موضوع گندم، تنش‌های زیادی را به مسئولان تحمیل کرده است؛ زیرا تنها در عرض یک روز و نیم، سه‌هزار میلیارد تومان اوراق برگه را به فروش رساندن تا پول کشاورزان پرداخت شود.

وی در پایان تصریح کرد: کشاورزان باید بتوانند روی پای خود بایستند و با رعایت اصول فنی و به‌کارگیری نکته‌های علمی، میزان بهره‌وری را افزایش داده و اقتصاد سیب‌زمینی را با بحران آب به توازن برساند، زیرا این اصول می‌تواند به ازای هر مترمکعب آب تا 9 برابر برداشت را افزایش دهد./

V-950705-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید