Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت در هفتمین همایش کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران:

تنظیم بازار سیب‌زمینی به کنسرسیومی از بخش خصوصی واگذار می‌شود/ کشاورزان هنوز تولیدات خود را با گونی به بازار می‌برند

معاون وزیر جهاد کشاورزی از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری تمامی اختیارات تنظیم بازار به بخش خصوصی خبر داد.

تنظیم بازار سیب‌زمینی به کنسرسیومی از بخش خصوصی واگذار می‌شود/ کشاورزان هنوز تولیدات خود را با گونی به بازار می‌برند


معاون وزیر جهاد کشاورزی از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری تمامی اختیارات تنظیم بازار به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در هفتمین همایش کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران گفت: تنظیم بازار سیب‌زمینی یکی از مشکلاتی است که بهم ریختن آن به نفع هیچ‌کس نیست؛ بنابراین باید بخش خصوصی به آن ورود کند.

عباس کشاورز با اشاره به اینکه تنظیم بازار این محصول به حدی فشار وارد کرده که وزیر دستور پیگیری آن را به معاونت ابلاغ کرده است، افزود: هرساله برنامه‌ها را برای کشت و تولید سیب‌زمینی به کشاورزان ابلاغ می‌کنیم، اما پایبندی برای اجرای آن وجود ندارد؛ زیرا هر کشاورز به دلخواه خود زمین مورد نظر را انتخاب و کشت را به هر میزانی که بخواهد دنبال می‌کند.

به گفته وی، اکنون در برخی سال‌ها سیب‌زمینی به قدری تولید می‌شود که بعداً پس از هشت ماه نگهداری، آن را به‌عنوان بذر استفاده می‌کنند که این به هیچ‌عنوان منطقی و درست نیست.

کشاورز خاطرنشان کرد: بنابراین چالش کنترل بازار هم برای صادرات و هم نیاز داخلی موردی است که باید به شدت پیگیری شده و این مهم تنها از عهده بخش خصوصی برمی‌آید، اما در حال حاضر بخش بازرگانی چه در بازار داخل، چه در نگهداری، چه در بسته‌بندی و چه در فرآیندسازی با انتظارات مورد قبول بسیار فاصله دارد؛ این مورد صادرات را نیز با بی‌نظمی‌های بسیاری همراه کرده است.

وی ادامه داد: برای کنترل مطلوب بازار لازم است کنسرسیومی با کمک انجمن‌های مربوطه شکل بگیرد؛ کنسرسیومی که بتواند به‌صورت فراگیر کل پکیج تولید سیب‌زمینی را تنها با ساختارهای خصوصی ساماندهی کند، نه دولتی! در این صورت ظرف دو سال آینده اتفاقات بهتری در انتظار این صنعت خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت تصریح کرد: اکنون یکی از خلاءهایی که در بازار به چشم می‌خورد، نبود بسته‌بندی مناسب برای سیب‌زمینی است؛ زیرا هنوز کشاورزان تولیدات خود را با گونی به بازار می‌برند و برای این محصول ارزشی که سزاوار آن است، قائل نمی‌شوند، اما مطمئناً با تشکیل کنسرسیوم در آینده نزدیک دیگر شاهد چنین کمبودهایی نخواهد بود.

کشاورز یادآور شد: هرچند کشاورزی باید به سمت صنعتی شدن پیش برود، اما وزارتخانه در تعامل با بخشی از صنعت مانند روغن نباتی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند؛ این در حالی است که در تعامل با صنعتی مانند چغندرقند توفیقات بسیاری کسب کرده‌ایم، به‌طوری که سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تن با کمک کارخانه‌های قند و شکر تولید شد.

وی با اشاره به مشکلی که در تأمین آب برای تولید محصول وجود دارد، تأکید کرد: کشاورزان باید این کمبود را جدی بگیرند؛ البته بنده معتقدم که ما دچار بحران نیستیم، بلکه با کمبود روبه‌رو شده‌ایم که آن نیز با مدیریت قابل کنترل است.

کشاورز معتقد است: اکنون به‌طور میانگین از هر مترمکعب آب در کشور 2.5 کیلوگرم سیب‌زمینی برداشت می‌کنیم، اما این عدد مناسب نیست و باید در افق 10 ساله این مقدار به 10 کیلوگرم در هر مترمکعب برسد؛ البته پیگیری تولید 5.5 تا شش کیلوگرم را در برنامه ششم توسعه دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که کشاورزان در مناطق مختلف ایران با آن درگیر هستند، اظهار داشت: اکنون شرق اصفهان تقریباً به حالت تعطیل درآمده است و خیلی از نقاط استان فارس که تا 20 سال پیش برنج می‌کاشتند، دست از این کار برداشته‌اند، حتی در همین استان تا هفت تن گندم در هکتار برداشت می‌شد که اکنون کشاورزان این منطقه حتی به 2.5 تن در هکتار نیز راضی هستند.


من هم به برخی کاستی‌ها معترضم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: این‌ها اگرچه به‌عنوان یک تهدید قلمداد می‌شود، اما می‌توان راه‌حل‌های مناسبی برای آنها یافت. بذر مناسب، کاهش تبخیر آب، پوشش مناسب خاک، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و جابه‌جایی تاریخ کشت از مهم‌ترین اصولی است که می‌توان با رعایت آنها در مدیریت کمبود آب مؤثر باشد.

کشاورز عنوان کرد: کشاورزان باید آگاه باشند تا اقدامات اصولی را در کشت محصول فراموش نکنند. وزارت نیرو رفتارهای درستی نداشته باشد یا وزارت جهاد کشاورزی به‌طور کامل نتواند از آنها حمایت کند، اما بنده نیز به‌خاطر برخی کاستی‌ها معترضم؛ به‌عنوان مثال محاسبه کنتور چاه‌ها باید به‌صورت حجمی باشد، نه ساعتی!

وی در ادامه افزود: ما برنامه وسیعی برای مدیریت تقاضای آب داریم که تولیدکنندگان سیب‌زمینی هم باید به این طرح بپیوندند، البته استان‌هایی مانند خراسان، اصفهان و زنجان جزو مناطقی هستند که این طرح در آنجا عملیاتی شده است.

کشاورز ادامه داد: در بیش از 30 سال گذشته بخش کشاورزی درباره کمبود یا اضافه‌تولید سیب‌زمینی مورد نقد و پرسش قرار گرفته است؛ بنابراین سیاسیون کشور نسبت به آن حساس هستند، حتی این محصول در اقتصاد جامعه به‌ویژه در نرخ تورم تأثیر دارد. به همین دلیل می‌توان آن را یک کالای سیاسی دانست.

وی در پایان با بیان اینکه هیچ نگرانی از نظر باقیمانده مواد شیمیایی در سیب‌زمینی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سیاست ما واگذاری تمام اختیارات به بخش خصوصی است؛ بنابراین تولیدکنندگان باید برای گرفتن فضاهای بیشتر خود را تطبیق کنند./

V-950705-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید