Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهمنامه میان دانشگاه خوارزمی و شرکت خدمات حمایتی؛

دانشگاه خوارزمی به یاری ارتقای علمی کشاورزی آمد/ طرح‌های مشترک علمی برای گسترش بازار محصولات

امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه خوارزمی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، راهی برای ارتقای علمی خدمات‌رسانی به کشاورزان است.

دانشگاه خوارزمی به یاری ارتقای علمی کشاورزی آمد/ طرح‌های مشترک علمی برای گسترش بازار محصولات


امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه خوارزمی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، راهی برای ارتقای علمی خدمات‌رسانی به کشاورزان است.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، عصر دیروز در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه خوارزمی، گفت: موارد زیادی برای همکاری و توسعه کارهای مشترک بین دانشگاه و شرکت خدمات حمایتی وجود دارد که صنعت بذر و تولید سم از مهم‌ترین آنها است.

یزدان سیف با اشاره به اینکه 30 تا 35 درصد پایین بودن بهره‌وری به‌دلیل ناتوانی در مبارزه با آفات نباتی است، افزود: 95 درصد بازار سم جهان تنها توسط 11 شرکت تغذیه می‌شود. هرچند امروز، تولید سموم دفع آفات نباتی، یک تولید دانش‌بنیان است.

وی درباره صنعت بذر خاطرنشان کرد: در این صنعت که به نوعی دانش‌بنیان‌ترین علم جهان تلقی می‌شود، دانش نیروی انسانی تعیین کننده‌ترین نقش را دارد، نه ماشین‌آلات و ابزارها. اهمیت بذر به گونه‌ای است که آمریکا از سال 1970 بر آن تمرکز کرده و به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اکنون چرخه علم و دانش به‌ویژه در کشاورزی معمولاً معیوب است و امید می‌رود این مهم با همکاری مراکز علمی به روال طبیعی خود بازگردد. البته دانش متغیری است که هزینه بالایی دارد و در مقیاس‌های کوچک به شکست منجر خواهد شد.

سیف با بیان اینکه باید بتوان دانش را وارد عمل کرد تا بهره‌وری افزایش یابد، عنوان کرد: ما به‌دنبال پیوستن به شرکت‌های بین‌المللی از طریق مراکز علمی و دانشگاهی هستیم. زیرا شرکت‌های بزرگ، هزینه‌های میلیاردی برای تحقیقات می‌دهند، اما استانداردهای آزمایشگاهی ما از یک قاعده‌مندی خاص پیروی نمی‌کند؛ بنابراین کمک گرفتن از منابع خارجی، بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

وی معتقد است: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان کشور، واقف نبودن از داشته‌های روز دنیاست؛ بنابراین باید نیاز کشاورزان در بخش‌های مختلف شناسایی شود و همکاری با دانشگاه خوارزمی به‌گونه‌ای پیش رود که ارزش افزوده پروژه‌ها ملاک عمل قرار گیرد، نه اندازه آنها.

لازم به ذکر است که این تفاهمنامه از 9 بند تشکیل شده که همکاری دوسویه در حوزه دانش فنی و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی در زمینه فعالیت‌های مورد نیاز شرکت خدمات حمایتی، انجام طرح‌های پژوهشی در قالب انعقاد قرارداد با دانشگاه، انجام پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکترا با همکاری دو طرف، اجرای پروژه‌های مشترک برای گسترش بازار شرکت از طریق تجارت الکترونیک، تدوین اجرای کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای مشترک، فراهم کردن امکان تحصیل کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اساس ضوابط وزارت علوم و همکاری در استفاده از امکانات آزمایشگاهی شرکت و دانشگاه از مهم‌ترین مفاد این تفاهمنامه است.

محمدعلی سبحان‌اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی نیز در این مراسم با برشمردن امکانات آموزشی و پژوهشی این دانشگاه در زمینه علم کشاورزی گفت: براساس این تفاهمنامه سمینارهای علمی مشترک و دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت برای فعالان عرصه کشاورزی با همکاری دو طرف برگزار می‌شود.

وی همچنین از انجام طرح‌های کارشناسی ارشد و دکتری با همکاری دو طرف خبر داد و افزود: طرح‌های مشترک علمی نیز برای گسترش بازار محصولات کشاورزی و محصولات علمی از دیگر موارد تفاهمنامه است.

وی همچنین آمادگی دانشگاه خوارزمی را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور در زمینه ارتقای علمی در بخش کشاورزی اعلام کرد./

V-950705-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید