Iranian Agriculture News Agency

زنگ خطر برای جنگ مخوف آب




ایسنا| زنگ خطر برای جنگ مخوف آب به گوش می‌رسد. یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این موضوع گفت: «لازم است با تمرکز بر مدیریت مصرف منابع آب، بهره‌وری در مصرف آب به‌ویژه در حوزه کشاورزی به حداکثر برسد.»
غلامرضا حیدری در نطق میان‌دستور در صحن علنی روز یکشنبه مجلس ادامه داد: «٨٥‌درصد از وسعت کشور شامل مناطق فراخشک، خشک و نیمه‌خشک است. از این‌رو کمبود آب در کشور پدیده جدیدی نیست به‌طوری که آخرین دوره خشکسالی ایران از چند دهه گذشته آغاز شد و از ‌سال ٨٦ شدت بیشتری یافت.»
او با بیان این‌که گرم شدن کره زمین در بسیاری از نقاط جهان تغییراتی در چرخه آب و رژیم بارش ایجاد کرد، گفت: «سرانه منابع آب در ایران از ٢٢ کشور دنیا کمتر است و میانگین سرانه منابع آب در جهان ٣,٦ برابر ایران است. در این شرایط بیش از ٩٠‌درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و بازده آبیاری در این بخش تنها ٣٠‌درصد است. موضوعی که باعث از دست رفتن آب و صدمات جدی و جانبی از قبیل کاهش حاصلخیزی خاک، تولیدات کشاورزی و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود.»
نماینده تهران با تأکید بر لزوم اصلاح رویکردهای فعلی در استفاده از آب، به لزوم تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی اشاره کرد: «درحال حاضر کشاورزان با داشتن زمین‌های کوچک قادر به صرفه‌جویی در آب نیستند که شرکت‌های سهامی زراعی می‌توانند با رویکرد کشت یکپارچه و استفاده از منابع آبی موجود با حداکثر بهره‌وری در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و بسیار مفید باشند، کاری که در کشورهای چین، هندوستان و ترکیه انجام می‌شود.»
نماینده تهران همچنین در ادامه با بیان این‌که وجود مسائل و مشکلات جدی در عرصه اقتصاد و آموزش و پرورش یک واقعیت است، گفت: «همچنان بعد از گذشت ٣٨‌سال از انقلاب شیوه‌های آموزشی ما با ایرادات فراوانی همراه است که لازم است دولت به کمک مجلس با رویکرد واقع‌بینانه‌تری در جهت رفع مشکلات گام‌های اثربخشی بردارد. آرزو می‌کنم هرگز دچار جنگ و خشونت نشویم. این روزها که خاورمیانه در آتش جنگ و خونریزی می‌سوزد زمزمه‌ها بر جاروجنجال‌های تحمیل جنگ دیگر بر ملت مظلوم ایران به گوش می‌رسد. امید همه صلح‌طلبان دلسوز جامعه آن است همان‌گونه که در جنگ عراق با کویت و آمریکا با تدبیر و درایت و دوراندیشی رهبری گرفتار خشونت و جنگ نشدیم، این‌بار با تدبیر و هدایت داهیانه معظم‌له از مصیبت‌های جنگ دیگر برهیم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید