Iranian Agriculture News Agency

در حاشیه امضای تفاهمنامه و موافقتنامه ایران و چین مطرح شد

سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری چین در صنعت شیلات ایران

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه شیلاتی و موافقتنامه بهداشت و قرنطینه دام با همتای چینی خود، از سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری کشور چین در صنعت شیلات ایران خبر داد.

سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری چین در صنعت شیلات ایران



وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه شیلاتی و موافقتنامه بهداشت و قرنطینه دام با همتای چینی خود، از سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری کشور چین در صنعت شیلات ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود حجتی در مراسم امروز که در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور و اجرای سیاست‌های کلان ایران و چین شکل گرفت، به تمایل طرفین برای تشکیل کارگروه مستقل همکاری شیلاتی با ریاست معاونان شیلات دو کشور به دلیل حجم همکاری‌ها در این بخش اشاره کرد.

به گفته وی، طرف چینی و شرکت‌های این کشور آمادگی دارند تا در دریا و سواحل ایران سرمایه‌گذاری کرده و در زمینه تجاری‌سازی محصولات شیلاتی به ایران کمک کنند.

حجتی افزود: در نشست بعد از ظهر امروز بخش خصوصی صنعت شیلات ایران و چین با یکدیگر نشست مشترک برگزار می‌کنند تا زمینه همکاری‌های عملیاتی بررسی شود.


تسهیل تبادلات دامی و گیاهی

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در سفر هیأت ایرانی به کشور چین، کارگروه مشترکی بین وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور شکل گرفت تا همکاری‌های کشاورزی بین ایران و چین توسعه یابد. با شکل‌گیری این کارگروه هیات‌های زیادی بین دو کشور در یک سال و نیم گذشته برای برگزاری دوره‌های مختلف تبادل شد.

وی ادامه داد: در چارچوب این تعاملات تبادل تفاهمنامه قرنطینه دامی و گیاهی در دستور کار دو کشور قرار گرفت.

حجتی بیان کرد: با امضای تفاهمنامه همکاری‌های دامی و گیاهی امکان تبادل محصولات بین دو کشور تسهیل خواهد شد.

وی ضمن استقبال از توسعه سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران یادآور شد: در زمینه تجارت محصولات کشاورزی باید گروه‌های کاری مشترک شکل بگیرد و زمینه همکاری‌ها مشخص شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد که ایران عضو پیمان شانگ‌های شود و بتواند سهامدار بانکی شود که به پیشنهاد رییس جمهور چین ایجاد شده‌است.

حجتی با استقبال از اجرای پروژه‌های مشترک با چین، در چارچوب ایده کمربند اقتصادی جاده ابریشم -که از ابداعات رئیس جمهور چین است-، پیگیری پروژه‌های مرتبط با این ایده را در چارچوب وظایف وزارت اقتصاد معرفی کرد، اما اظهار داشت: می‌توان در قالب همکاری‌های کشاورزی مشترک بین ایران و چین این مسئله را از طریق وزارت جهاد کشاورزی جدی‌تر پیگیری کرد.

وی به تشریح پروژه‌های زیرساختی بخش کشاورزی شامل اجرای شبکه آبیاری و زهکشی خوزستان در سطح 550 هزار هکتار، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران، گیلان و گلستان در سطح 600 هزار هکتار و در یک افق 20 تا 30 ساله و طرح زهکشی اراضی منطقه شرق خزر به وسعت 280 هزار هکتار پرداخت.

به گفته حجتی، ایران می‌تواند با کمک چین شالیزارهای خود را تجهیز کرده و از کشت سنتی برنج در کشور فاصله بگیرد. همچنین با اجرای طرح زهکشی در منطقه شرق خزر، تولید محصول در مزارع گندم این منطقه را تا دو برابر افزایش دهد.

وی تأکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده حدود چهار میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور قابلیت اجرای روش‌‎های نوین آبیاری را دارند. ایران با توجه به منابع آب زیرزمینی چاره‌ای جز این ندارد که در یک برنامه 10 ساله، سالانه 400 هزار هکتار از این اراضی را تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری قرار دهد./

L-950704-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید