Iranian Agriculture News Agency

تدوین سند ملی برای آب



با دستور وزیر نیرو، سند ملی آب کشور در حال تهیه است.

معاون وزیر نیرو گفت: مقرر شده بعد از تهیه این سند، آنرا در شورای عالی آب کشور به بحث بگذاریم و نتیجه را در صورت نیاز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه دهیم و سند کلی به تأیید مقام معظم رهبری برسد.

رحیم میدانی در نشستی خبری اظهار داشت: سال آبی 94 - 95 را در حالی پشت سر گذاشته ایم که این سال با متوسط بارش های 241 میلیمتر جزو سالهای خوب بارشی کشور بود.

وی افزود: میزان بارشهای سال آبی 94 - 95 نسبت به سال آبی قبل از آن رشدی 22 درصدی و نسبت به درازمدت کاهشی 2 درصدی داشته است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه "با وجود رشد بارشها نسبت به سال گذشته، تراز بارش برخی استانها منفی بوده"، گفت: میزان بارش های 12 استان نسبت به متوسط درازمدت و میزان بارش های 8 استان نسبت به سال گذشته منفی بوده است.

وی ادامه داد: استانهای پرآبی چون کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به ترتیب شاهد 22 درصد و 17 درصد کاهش بارشها نسبت به متوسط درازمدت مواجه بودند و اصفهان با 30 درصد کاهش بارش نسبت به درازمدت از استانهای کم بارش کشور است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در استان اصفهان به سختی توانستیم آب را مدیریت کنیم و در پایان شهریور ماه 190 میلیون مترمکعب حفظ کردیم تا آب مورد نیاز شرب و صنایع این استان در پاییز تأمین شود اما امکان تأمین آب کشت پاییزه اصفهان را نداریم و آبی برای کشت پاییزه اصفهان تأمین نخواهد شد.

میدانی با بیان اینکه "نگرانی ما از تأثیرپذیری کشور از تغییر اقلیم منتفی نشده است"، گفت: کشور ما تاکنون 1.1 درجه ناشی از تغییر اقلیم افزایش دما داشته است و تا 2 درجه هم افزایش دما خواهد داشت.

وی افزود: در طول برنامه ششم توسعه باید 11 میلیارد مترمکعب از مصرف آب کشور کم کنیم و در آخر برنامه به این نقطه برسیم که بگوییم نسبت به اول برنامه توانسته ایم 11 میلیارد مترمکعب از مصرف سالانه آب کشور کم کنیم.

معاون وزیر نیرو با انتقاد از اینکه "برخی بی دلیل اطلاعات پایه آب کشور را زیرسوال می برند"، گفت: اطلاعات و آمار پایه آب کشور بسیار دقیق بررسی و تهیه شده و اینکه برخی به هر دلیل این اطلاعات را زیر سوال می برند اصلا به نفع کشور نیست.

وی ادامه داد: برخی افراد نیز در خصوص انتقال آب بین حوزه ای ایجاد شک و شبهه می کنند و بیان می کنند که نباید آب را بین حزوه های مختلف انتقال دهیم که این هم درست نیست؛ وقتی در افق 1404 بر اساس پیش بینی های صورت گرفته ایران 106 میلیون نفر جمعیت خواهد داشت که 50 میلیون نفر از جمعیت کشور در فلات مرکزی ساکن خواهند بود، باید پرسید جز با انتقال بین حوزه ای آب، چه راهکاری برای تأمین آب ساکنان فلات مرکزی خواهیم داشت؟

میدانی با اشاره به تعیین سیاست های 5 گانه کلی کشور در بخش آب در سال 79 گفت: با دستور وزیر نیرو، سند ملی آب کشور در حال تهیه است و مقرر شده بعد از تهیه این سند، آنرا در شورای عالی آب کشور به بحث بگذاریم و نتیجه را در صورت نیاز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه دهیم و سند کلی به تأیید مقام معظم رهبری برسد.

وی افزود: سند ملی آب کشور تا پایان سال جاری تهیه می شود و مراحل نهایی تأیید و ابلاغ آن طی خواهد شد.

معاون وزیر نیرو از آغاز به کار دوازدهمین نمایشگاه بین المللی آب کشور در روز چهارم مهرماه خبر داد و گفت: نمایشگاه امسال با حضور 399 شرکت داخلی و خارجی برگزار می شود به طوری که 140 شرکت خارجی از 25 کشور جهان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: نمایشگاه امسال با برگزاری نشست های تخصصی تا هفتم مهرماه ادامه می یابد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید