Iranian Agriculture News Agency

با وجود مقاومت سرمایه‌داری مصرف‌گرا

قانون مقابله با تغییرات آب و هوا در کالیفرنیا امضا شد

جری براون Jerry Brown، ‌فرماندار کالیفرنیا، به‌تازگی قانون فراگیر مربوط به مقابله کالیفرنیا با تغییرات آب و هوا را امضا کرد.

قانون مقابله با تغییرات آب و هوا در کالیفرنیا امضا شد


جری براون Jerry Brown ، ‌فرماندار کالیفرنیا، به‌تازگی قانون فراگیر مربوط به مقابله کالیفرنیا با تغییرات آب و هوا را امضا کرد.

به گزارش ایانا به نقل از سایت دانشمندان اتمی، بر اساس این قانون،‌ کالیفرنیا تبدیل به مکانی برای تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش گرمایش کره زمین می‌شود، به این مفهوم که یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان مجبور خواهد شد تا در کاهش کربن تلاش کند.

جری براون، ‌فرماندار کالیفرنیا، در این مراسم که در پارک ملی Vista Hermosa Natural Park ، در مرکز شهر لس‌آنجلس برگزار شد، گفت: "کالیفرنیا کاری را انجام خواهد داد، که ایالات دیگری انجام نداده‌اند."

قانون، SB 32 ، دولت را وادار می‌کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2030، ‌به کمتر از 40 درصد مقدار در سال 1990، برساند. که این در مقایسه با برنامه قبلی که باید تا سال 2020 مقدار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد، هدف بلند پروازانه‌تری به‌شمار می‌آید.

این در حالی است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تمام بخش‌های زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ازجمله مکان زندگی، کسب و کار، تولید مواد غذایی و تأمین برق.

به گفته جیمز سوئینی James Sweeney ، مدیر مرکز بهره‌وری انرژی ( Precourt Energy Efficiency Center ) دانشگاه استنفورد، این هدف حدود سه برابر، سریع‌تر از آنچه تاکنون انجام شده، خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این، دولت اقداماتی در این باره انجام داده، که می‌توان به تولید انرژی خورشیدی، دادن یارانه به رانندگان برای خرید اتومبیل‌های برقی و ترغیب مردم به حمل و نقل عمومی اشاره کرد.

اما تحقیقات آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (1) نشان می‌دهد، که با اجرای سیاست‌های فعلی ممکن است دولت، تنها به نیمی از اهداف خود تا سال 2030 دست یابد.

برای انجام کار، به احتمال زیاد در حوزه کسب و کار، قوانین ‌سخت‌تری اعمال خواهد شد و مالیات‌دهندگان و مشترکان خدمات همچون آب و برق برای کمک به فناوری‌های پاک، مجبور خواهند شد،‌ هزینه بیشتری را بپردازند.

اسنولر پرایس Snuller Price ، شریک ارشد E3 (شرکت مشاوره بهره‌وری انرژی که با بخش‌های تنظیم‌کننده مقررات state regulators کار کرده است)، معتقد است: "در راستای رسیدن به هدف، ما نیازمند این قوانین هستیم."

رسیدن به هدف SB 32 ، شاید کار دشواری به‌نظر آید. این در حالی است که کالیفرنیا با داشتن جمعیتی حدود 38 میلیون نفر و با تولید ناخالص داخلی تقریباً 2.5 تریلیون دلار، به‌عنوان ششمین اقتصاد بزرگ جهان به‌شمار می‌آید.

برآورد انستیتو سیاست عمومی کالیفرنیا Public Policy Institute of California (2) و مرکز مطالعات اقتصاد کالیفرنیا Center for Continuing Study of the California Economy (3) نشان می‌دهد، تا سال 2030، جمعیت کالیفرنیا به حدود 44 میلیون نفر و میزان تولید حدود 3.5 تریلیون دلار برسد، با توجه به این شرایط می‌طلبد تا انتشار کربن به‌طور چشمگیری کاهش یابد.

نه‌تنها تلاش در حوزه نوآوری و تکنولوژی پاک و قابل دسترس و مقرون به صرفه باید انجام شود، بلکه بینش سیاسی برای جلوگیری از واکنش‌های عمومی نسبت این سیاست‌ها هم مود نیاز است. براون گفت: "در این راه باید آگاهانه قدم برداشت و تعادل را باید در نظر گرفت."

وی افزود: "اما من بدون هیج نگرانی‌ باور دارم که به این هدف خواهیم رسید."

در حال حاضر نگرانی در میان برخی گروه‌ها و افراد در حوزه کسب و کار وجود دارد.

آلن زارِمبرگ Allan Zaremberg ، رئیس اتاق بازرگانی، گفت: "سازمان‌های تنظیم مقررات باید تأثیر این سیاست را روی اقتصاد، زندگی روزمره و رشد جمعیت در نظر بگیرند."

شاید بزرگ‌ترین چالش افزایش استفاده از اتومبیل‌های پاک (همراه با سوخت پاک) باشد، که البته می‌تواند نقش کلیدی‌ در کاهش آلاینده‌‌ها داشته باشد.

این در حالی است که با وجود دادن یارانه، اما کالیفرنیا به اندازه کافی اتومبیل برقی خریداری نکرده تا بتواند دولت سریع‌تر به هدف خود، در کاهش گازهای گلخانه‌ای برسد. گفتنی است هر خودرو بنزینی که خریداری شود باعث تضعیف و کند شدن روند رسیدن به هدف یادشده، خواهد شد.

کریس بوش Chris Busch ، مدیر تحقیقات نوآوری انرژی در اتاق فکر، مستقر در سان فرانسیسکو، گفت: "چنانچه ایستگاه‌های شارژ بیشتری برای خودروهای برقی، در نظر گرفته شود می‌تواند کمکی باشد تا افراد در جایگزینی خودرو‌های بنزینی با این نوع خودرو‌ها، ترغیب شوند."

شاون یادون Shawn Yadon ، مدیر عامل حمل و نقل بار کالیفرنیا California Trucking Assn (4) ، گفت: "این بسیار روشن است که رسیدن به این هدف نیاز به تکنولوژی و سوخت جدید دارد."

همچنین باید مقررات جدید در صنعت کشاورزی نیز به کار برده شود و دولت احتمالاً در این راه باید انتشار متان ناشی از مکان دفن زباله و صنعت لبنی را کاهش دهد. چراکه متان 80 برابر خطرناک‌تر از دی‌اکسید کربن در بلندمدت است.

سوئینی، مدیر مرکز بهره‌وری انرژی دانشگاه استنفورد در پاسخ به این پرسش که آیا رسیدن به این هدف ممکن خواهد بود؟ گفت: "تغییرات اساسی برای رسیدن به هدف مورد نیاز است."

این یک تلاش فراگیر است که در سراسر ایالات متحده و جهان باید انجام شود. کالیفرنیا به‌عنوان مکانی برای سنجش برنامه‌های زیست محیطی تعیین شده و این در حالی است که رهبران زیست محیطی امیدوارند تا مناطق دیگر هم به‌گونه‌ای مناسب در این راه همکاری کنند.

دانیل وایس Daniel Weiss ، مشاور انرژی پاک در واشنگتن دی.سی گفت: "کالیفرنیا در حال تبدیل شدن به مرکزی جهانی برای کاهش آلودگی هوا است."

وی خاطرنشان کرد: "اتخاذ سیاست‌های مربوط به نوآوری و انرژی پاک در مناطق دیگر می تواند در این راه کمک کند."

همچنین، قانون دیگری که از سوی فرماندار امضا شد، قانون AB 197 بود، که باعث تغییر سیاست‌های زیست‌محیطی خواهد شد و بر این اساس، کمیته‌ای قانونگذاری برای نظارت بر تنظیم مقررات ایجاد می‌شود که در راستای هدف قانون‌گذاران فعالیت می‌کند. همچنین بر اساس این قانون دولت متعهد می‌شود تا گام‌های مؤثرتری برای جلوگیری از آلودگی محلی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در سطح ایالت بردارد.

ادواردو گارسیا Eduardo Garcia (D-Coachella) ، عضو مجلس، گفت: "من فکر می‌کنم، با امضای این دو لایحه، مشخص می‌کند که تغییر سیاست‌های آب و هوا، با همکاری مردم جامعه ارتباط دارد."

این قانون روی برنامه‌های "کنترل و تجارت" ( cap-and-trade ) (5) و برنامه آب و هوا کالیفرنیا تأثیرگذار است. همچنین شرکت‌ها را ملزم به خرید مجوز برای انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌کند و این خود باعث می‌شود تا نسبت به سالم‌سازی عملیات شرکت خود راهکاری بیندیشند.

با اینکه سرمایه "کنترل و تجارت"، میلیاردها دلار در سال‌های اخیر افزایش یافته، اما درآمد حاصل از این برنامه مقدار ناچیزی بوده و آن را با عدم قطعیت قانونی روبه‌رو کرده است. همچنین یک بحث چندساله وجود دارد بر سر اینکه، مالیات این برنامه بر خلاف قانون اجرایی است.

پس از اینکه ماه گذشته قانون جدیدی توسط قانون‌گذاران تصویب شد، براون گفت: "نیرویی لازم است تا افراد در حوزه کسب و کار، به توسعه در بخش "کنترل و تجارت" بیش از پیش روی بیاورند چراکه در غیر این صورت، دولت برای رسیدن به هدف خود، مجبور خواهد شد تا به انجام سیاست‌هایی که دارای انعطاف‌پذیر کمتری است روی بیاورد."

فرماندار کالیفرنیا یادآور شد، که او امیدوار است، تلاش دولت کالیفرنیا ذهن جمهوری خواهان و بخش‌های تجاری را نسبت به سیاست‌های مقابله با تغییرات آب و هوا تغییر دهد./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

١- Lawrence Berkeley National Laboratory : در زمینه پژوهش و ارائه راه‌حل درباره چالش‌های انرژی و محیط زیست، با استفاده از ابزارهای جدید پیشرفته فعالیت ‌می‌کند.

٢- Public Policy Institute of California : سازمان غیرانتفاعی که در زمینه بهبود خط مشی و شناسایی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری دولت برای برنامه‌ریزی آینده فعالیت دارد.

٣- Center for Continuing Study of the California Economy : به‌عنوان یک سازمان تحقیقاتی اقتصادی خصوصی مستقل. فعالیت این سازمان تمرکز روی آنالیز و مطالعه روند اقتصادی و جمعیتی دولت کار می‌کند.

٤- California Trucking Association : انجمن حمل و نقل کالیفرنیا، که تمرکزش روی ایجاد سیستم حمل و نقل امن و کارآمد و سازگار با محیط زیست است.

٥- Cap And Trade : دولت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باید به حمایت از سرمایه‌گذاری‌های وسیع در تکنولوژی‌های سبز و گاهی اوقات حمایت از تولیدات داخلی به‌منظور عمل به مالیات بر کربن و سیستم "کنترل و تجارت" ( cap-and-trade systems ) تن دهند. سیستم "کنترل و تجارت" رویکردی بازار محور است که برای کنترل آلودگی با ایجاد محرک‌های اقتصادی اعمال می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید