Iranian Agriculture News Agency

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید وزیر کشاورزی رومانی از یک دامداری ایرانی به ایانا خبر داد:

امکان صادرات یک میلیون تنی لبنیات ایران به اروپا فراهم شد/ تطبیق استانداردهای لبنی ایران برای اتحادیه اروپا با کمک رومانی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از امکان صادرات محصولات لبنی تا سقف یک میلیون تن به اروپا خبر داد.

امکان صادرات یک میلیون تنی لبنیات ایران به اروپا فراهم شد/ تطبیق استانداردهای لبنی ایران برای اتحادیه اروپا با کمک رومانی


معاون وزیر جهاد کشاورزی از فراهم شدن تسهیلات تازه امکان صادرات بیشتر محصولات لبنی ایران تا سقف یک میلیون تن به اروپا خبر داد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید وزیر کشاورزی رومانی از یک دامداری در پیشوای ورامین که متعلق به شهریار صفاری است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: با حضرو هیأت رومانیایی در ایران، امکانی فراهم شده که صادرات 600 هزار تنی شیر به اروپا تا سقف یک میلیون تن افزایش یابد.

حسن رکنی، با اشاره به بازار نیم میلیارد نفری اروپا افزود: این موضوع می‌تواند یک مزیت برای کشور ما تلقی شود. ضمن اینکه وزیر کشاورزی رومانی نیز وعده داد که در ایجاد ارتباط ایران با اتحادیه اروپا به‌عنوان پلی ارتباطی عمل کند.

به گفته وی، رومانیایی‌ها پیشنهاد دادند که در برنامه مشترک با ایران و تطبیق استانداردهای محصولات لبنی ما با اروپا هیأتی تشکیل دهند تا در این مسیر فراورده‌های ایرانی جایگاه بهتر و رفیع‌تری در اروپا پیدا کند. ضمن اینکه تا 80 درصد هزینه‌های مربوط به استانداردسازی لبنیات را آنها بر عهده خواهند گرفت.



معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: هیأت رومانیایی، روز نخست نشست مشترکی با وزیر جهاد کشاورزی و همچنین هیأت تجاری ایرانی داشتند. همچنین دیروز از یکی از مراکز تولید ژن در استان البرز بازدید کردند و امروز هم یکی از بزرگ‌ترین دامداری های کشور در شهرستان پیشوای ورامین را از نزدیک دیدند.

رکنی ادامه داد: این سفر برای آنها بسیار جذاب بود و مشاهده دستاوردهای ایران به لحاظ تکنولوژی، فناوری و ظرفیت تولید، آنها را به وجد آورده بود. بنابراین از همکاری با ایران برای اتصال به بازار اروپا به‌شدت استقبال کردند. ضمن اینکه به غیر از لبنیات، امکان مراودات تجاری گوشت قرمز، آبزیان و دیگر نهاده‌های دامی فراهم است.

وی معتقد است: برای حضور در بازار اروپا اگرچه می‌توان به راحتی به سطح استانداردهای بین‌المللی دست یافت، اما برای رقابت در قیمت، ممکن است لازم باشد بسته‌های مشوق صادراتی را برای سال‌های بعد ادامه دهیم؛ درست همان‌طور که کشورهای اروپایی از صادرات خود حمایت می‌کنند؛ بنابراین باید به‌صورت مستمر قیمت‌های جهانی را رصد کرده و مطابق با آن انعطاف‌پذیری در برنامه‌ها را در دستور کار قرار دهیم.


رکنی با بیان اینکه سالانه 600 هزار تن محصولات لبنی به اروپا صادر می‌شود، تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال، 298 هزار تن از این محصولات به کشورهای مختلف صادر شد که 50 درصد از پیش‌بینی صادرات ما را محقق کرد.

وی در پایان تأکید کرد: سفرهای این‌چنینی به هیچ عنوان یک طرفه نیست و ما نیز همانند دیگر کشورها باید منافع خود را نیز در نظر بگیریم. در همین راستا محصولاتی مانند چرم و برخی آلایش‌ها که در سال‌های گذشته به رومانی صادر شده بود، امکان افزایش دارد و در کنار آن راه برای صادرات پسته و خرما نیز باز است. رومانی نیز می‌تواند در تأمین برخی نهاده‌های دامی به ایران کمک کند./


توضیح: تصاویر متعلق است به بازدید پیش از ظهر امروز وزیر کشاورزی رومانی از دامداری صفاری در پیشوای ورامین

عکس: شاهپرک خالقیان


V-950631-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید