Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفت‌وگو با ایانا:

مبادلات آبزیان ایران با روسیه، تایلند، ویتنام و نروژ وارد دوره تازه شد/ تایلند و ویتنام برای سرمایه‌گذاری نقشه راه می‌خواهند

هشتم مهرماه سال جاری، 50 شرکت نروژی با 100 شرکت ایرانی وارد دور تازه‌ای از مذاکرات خواهند شد و زمینه‌های همکاری را مشخص‌تر ادامه می‌دهند.

مبادلات آبزیان ایران با روسیه، تایلند، ویتنام و نروژ وارد دوره تازه شد/ تایلند و ویتنام برای سرمایه‌گذاری نقشه راه می‌خواهند

هیأت‌های روس، تایلند، ویتنام و نروژ در مذاکراتی عمیق‌تر، خواهان واردات محصولات ایرانی و سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران شدند.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در فضای پسابرجام، حوزه شیلات میزبان حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید، فروش و حتی سرمایه‌گذاری است.

علی‌اکبر خدایی افزود: این اتحادیه چهار بحث همزمان را با کشورهای روسیه، تایلند، ویتنام و نروژ را در دستور کار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین شرکت‌های خریدار روسی به ایران سفر کرده‌اند و اعضای هیأت‌مدیره این اتحادیه نیز برای شرکت در نمایشگاه مواد غذایی عازم شده‌اند.

خدایی ادامه داد: با وجود آنکه امسال صید زیادی در حوزه آبزیان نداشته‌ایم، طی چهار ماهه سال جاری 660 تن میگو صادر شده است، در حالی که سال گذشته این رقم یک‌هزار و 400 تن بود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته رکورد صادرات میگو شکست و به عدد 13 هزار و 500 تن رسید؛ بنابراین انبارها خالی شد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران یادآور شد: با وجود آنکه شاهد بیماری لکه‌سفید در استان خوزستان بودیم، تنها 300 هزار تن میگو از بین رفت، در حالی که سال گذشته چهار تا پنج تن میگو نابود شد.

خدایی تأکید کرد: در سال گذشته حدود 700 تن میگو از انواع دیگر آبزیان به روسیه صادر شد و با برطرف شدن مشکل ماهی قزل‌آلا، امسال این عدد رو به افزونی است.

وی اظهار داشت: یک محموله ماهی قزل‌آلا ارسال شده، اما هنوز عکس‌العمل روس‌ها را نمی‌دانیم؛ زیرا هنوز در فهرست سبز روس‌ها قرار نگرفته‌ایم.


سرمایه‌گذاری تایلند در ایران کلید خورد

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره کار با تایلندی‌ها در حوزه آبزیان گفت: بخش خصوصی تایلند از بندرعباس و جزیره قشم ایران بازدید کردند و دید مثبتی نسبت به کار با ایران دارند.

خدایی همچنین افزود: تایلندی‌ها قرار است در ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند و از آنجا که بازار مناسبی دارند، کمبودها را از ایران تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود اواخر ماه سپتامبر مذاکرات جدی‌تری با تایلندی‌ها داشته باشیم.

خدایی ادامه داد: تایلند بازار مصرف آبزیان بالایی دارد و می‌توانیم به‌عنوان بازار هدف روی آن حساب باز کنیم.


تأکید رئیس جمهوری ویتنام برای افزایش مبادلات تجاری با ایران

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره وجود هیأت ویتنام در ایران تصریح کرد: تأکید رئیس جمهوری ویتنام توسعه فعالیت‌ها در حوزه آبزیان بوده است و پیش‌بینی می‌شود مذاکرات خوبی را داشته باشیم.

وی یادآور شد: ویتنامی‌ها و تایلندی‌ها با برخی قوانین همچون ثبت شرکت در ایران و نحوه سرمایه‌گذاری در ایران با ابهام‌هایی روبه‌رو هستند.

خدایی تأکید کرد: در تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده باید شریک تجاری معرفی کنیم و ابهام‌های موجود را مرتفع کنیم.

وی اظهار داشت: لازم است نقشه راه مشخصی درباره نحوه سرمایه‌گذاری، مراودات بانکی و شرکای تجاری تهیه شود.


جدی‌تر شدن مراودات تجاری ایران و نروژ از هشتم مهرماه

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران از دور دوم مذاکره با نروژی‌ها خبر داد و گفت: هشتم مهرماه سال جاری، 50 شرکت نروژی با 100 شرکت ایرانی وارد دور تازه‌ای از مذاکرات خواهند شد و زمینه‌های همکاری را مشخص‌تر ادامه می‌دهند.

خدایی همچنین افزود: جلسات مشترک نروژی‌ها با ایرانی‌ها در سه بخش آبزی‌پروری، تجارت، ماهیگیری، حمل و نقل دریایی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در این همایش تمامی نقاط ضعف تفاهم‌نامه‌های موجود مرتفع خواهد شد./

M-950631-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید