Iranian Agriculture News Agency

در نشست مشترک فعالان اقتصادی بخش کشاورزی ایران و رومانی اعلام شد:

کمک سه میلیون یورویی رومانی به شرکت‌‌های ایرانی، برای حضور در بازار 500 میلیون نفری اتحادیه اروپا/ علاقه‌مندی رومانی‌ برای واردات پسته، مرکبات و سبزیجات ایرانی در زمستان

دولت رومانی به شرکت‌های ایرانی که در زمینه صادرات و واردات مواد غذایی فعالیت جدی می‌کنند، مبلغ دو میلیون یورو تسهیلات پرداخت می‌کند و علاوه بر آن یک میلیون یوروی دیگر نیز از محل بودجه ملی برای کمک به این شرکت‌ها اختصاص می‌دهد.

کمک سه میلیون یورویی رومانی به شرکت‌‌های ایرانی، برای حضور در بازار 500 میلیون نفری اتحادیه اروپا/ علاقه‌مندی رومانی‌ برای واردات پسته، مرکبات و سبزیجات ایرانی در زمستان


دولت رومانی به شرکت‌هایی که در زمینه صادرات و واردات مواد غذایی فعالیت می‌کنند، مبلغ دو میلیون یورو تسهیلات پرداخت می‌کند و علاوه بر آن یک میلیون یوروی دیگر نیز از محل بودجه ملی برای کمک به این شرکت‌ها اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایانا، عصر امروز نشست مشترک فعالان اقتصادی بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری رومانی در محل سالن نعمتی‌جم وزارت جهاد کشاورزی برپا شد که در این نشست، زمینه‌های مشترک همکاری در حوزه‌های دام، طیور و آبزیان و دانه‌های روغنی و غلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر کشاورزی رومانی در این نشست، ضمن تأکید بر گسترش روابط ایران و رومانی گفت: ایران کشوری با 80 میلیون جمعیت است، در حالی که رومانی 20 میلیون نفر جمعیت دارد، اما ما خواهان آن هستیم که محصولات ایرانی را به بازار 500 میلیون نفری اتحادیه اروپا معرفی کنیم.

آچین ایرینسکو افزود: در حوزه تحقیقات و حوزه صادرات گندم، غلات و گوشت گوسفندی تمایل داریم که با ایران همکاری داشته باشیم؛ زیرا رومانی هفت میلیون یورو واردات مواد غذایی و به همین مقدار نیز صادرات دارد و علاوه بر آن، خواهان واردات میگو و غذاهای دریایی به رومانی هستیم، زیرا در این بخش بازار مناسبی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: صادرات گوشت گوسفند به ایران یکی از برنامه‌های ما است، زیرا 14 میلیون رأس گوسفند در رومانی وجود دارد که سالانه پنج میلیون رأس آن صادر می‌شود و می‌توانیم در این زمینه مبادلات خوبی داشته باشیم.

وزیر کشاورزی رومانی ادامه داد: از آنجا که تولید محصولات شیلاتی در ایران بالا است و کشور ما سالانه 150 هزار تن محصولات شیلاتی وارد می‌کند، می‌توانیم گوشت گوسفند را با محصولات شیلاتی ایران مبادله کنیم.

ایرینسکو از حمایت توسط دولت رومانی خبر داد و تصریح کرد: اگر بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی جمهوری رومانی همکاری داشته باشد، مبلغ دو میلیون یورو توسط بروکسل تسهیلات داده می‌شود و یک میلیون یوروی دیگر نیز بودجه ملی به این شرکت‌ها اختصاص خواهد یافت؛ مشروط به آنکه طرفین بخشی از اعتبارات را خودشان تأمین کنند.

وی یادآور شد: در کشور رومانی یارانه‌هایی به ماشین‌آلات و دام‌های سنگین و سبک و فرآوری محصولات کشاورزی داده می‌شود.


تأکید بر واردات غلات دانه‌درشت، دانه‌های روغنی و دام کوچک از رومانی

معاون وزیر جهاد کشاورزی که به نیابت از محمود حجتی در جلسه فوق حاضر شد، بر سه موضوع واردات غلات دانه‌درشت، دانه‌های روغنی و دام‌های کوچک تأکید کرد و گفت: با توجه به میزان تولید آبزیان در کشور، می‌توانیم محصولات متنوعی را به رومانی صادر کنیم.

حسن رکنی افزود: زمینه‌های صادراتی در محصولات مرغ و تخم‌مرغ و لبنیات نیز وجود دارد و از آنجا که کشور رومانی واردات سیب و محصولات باغبانی از لهستان و سایر کشورها دارد، ایران می‌تواند یکی از پتانسیل‌های مناسب برای صادرات محصولات فوق باشد.

وی با اشاره به حضور فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: مرکز اصلاح نژاد دام و مواد ژنتیکی، فردا میزبان هیأت رومانی خواهد بود و در روز چهارشنبه هفته جاری نیز شهریار صفاری، دامدار سرشناس و بزرگ کشورمان و عضو هیأت‌مدیره تعاونی مهاد، میزبان هیأت رومانی برای بررسی زمینه‌های همکاری مشترک خواهد بود.


علاقه‌مندی رومانی‌ها برای واردات پسته، مرکبات و سبزیجات ایرانی در فصل زمستان

در ادامه وزیر کشاورزی رومانی از فعالیت بهره‌برداران این کشور در تولید تنباکوی خام و غلات خبر داد و اظهار داشت: ما به‌دنبال شناسایی فرصت‌ها هستیم و طی این مدت به این مهم دست یافتیم که ایران بهترین پسته جهان و تولیدکننده مرکبات و سبزیجات باکیفیت است و از آنجا که تولید سبزیجات در فصل زمستان در کشور رومانی مقرون به صرفه نیست، در زمینه فوق نیز می‌توانیم همکاری‌هایی را داشته باشیم.

ایرینسکو تأکید کرد: رومانی در تولید محصولات ماکیان از جمله گوشت مرغ خودکفاست، اما برای بهترین نژادها می‌تواند واردکننده باشد.

در ادامه این گردهمایی تجاری، معرفی هیأت 14 نفره رومانی و هیأت ایرانی که از بخش‌های مختلف اتحادیه آبزیان، دام و طیور، تخم‌مرغ و... بودند، انجام شد.

در این نشست مقرر شد که زمینه‌های همکاری برای مباحث مورد تأکید وزیر جهاد کشاورزی و وزیر جمهوری رومانی تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایانا در این نشست تخصصی بزرگ‌ترین تاجر غلات کشور رومانی با تولید 1.2 تا 2.5 میلیون تن انواع غلات به‌ویژه ذرت برای صادرات به ایران اعلام آمادگی کرد و همتای بخش خصوصی ایران در زمینه غلات و دانه‌های روغنی ازجمله کلزا نیز برای واردات دانه‌های روغنی و غلات اظهار تمایل نمود.

علاوه بر آن، بخش خصوصی کشور رومانی برای واردات آمونیوم نیترات از ایران اظهار آمادگی کرده و یک شرکت مشاوره‌ای نیز از کشور رومانی، برای مشورت در زمینه‌های فعالیت دو طرف اعلام تمایل به همکاری کرد.

همچنین در این هیأت رومانیایی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور رومانی که در زمینه گوسفند "قره‌گل" فعالیت دارد، حضور دارد که برای صادرات چهار میلیون رأس از این دام اعلام آمادگی کرد.

هیأت ایرانی در مقابل طرف رومانی خود درباره استفاده از ارقام پرمحصول سازگار با شرایط ایران و ارقام هیبرید کلزا و آفتابگردان اظهار تمایل کردند و در بخش ذرت نیز استفاده از ارقام و ژرم‌پلاسم‌های جدید ذرت و انجام همکاری‌های تحقیقاتی بین دو طرف خواستار شدند.

شرکت کشاورزی ایرانی حاضر در جلسه نیز در زمینه ساخت و صادرات ادوات گلخانه‌ای و تولید برخی بذور کشاورزی خواهان ملاقات‌های رودررو با طرف رومانی خود شد.

لازم به ذکر است، در جمع‌بندی این نشست که بین فعالان اقتصادی دو کشور انجام شد، حسن رکنی درباره تبادل نهاده‌های دامی، خرید ذرت توسط شرکت پشتیبانی امور دام و صادرات محصولات آبزی خواستار نشست‌های تخصصی‌تر شد و گفت: برای واردات گوشت قرمز گوسفندی از کشور رومانی نیاز به امضای پروتکل‌های بهداشتی است که در نشست امروز با رئیس سازمان دامپزشکی کشور تحت بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان خواستار اضافه شدن بازدیدهای بیشتری از بخش‌های دامداری و دامپروری، شیلات و آبزیان و سایر شرکت‌های خصوصی ایران توسط هیأت رومانی شد و وزیر کشاورزی رومانی نیز قول مساعد داد که همکارانش را برای افزایش اطلاعات و تبادل بیشتر در حوزه‌های مورد تأکید وزارت جهاد کشاورزی ترغیب کند./

M-950629-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید