Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایانا:

گوشت قرمز به اندازه کافی هست/ تأیید واردات محدود گوشت گوزن

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کسانی که به‌دنبال منافع خود می‌گردند، در پی فضاسازی‌های منفی هستند.

گوشت قرمز به اندازه کافی هست/ تأیید واردات محدود گوشت گوزن


معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کسانی که به‌دنبال منافع خود می‌گردند، در پی فضاسازی‌های منفی هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه دیدار حجتی با همتای رومانیایی خود، افزود: اکنون گوشت قرمز به اندازه کافی در کشور وجود دارد و جوسازی‌های منفی در رسانه‌ها به بهانه کمبود این محصول، حقیقت ندارد.

حسن رکنی با اشاره به اینکه در حال حاضر 820 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین نیاز ما به این محصول سالانه 70 تا 80 هزار تن یا به عبارتی 10 درصد تولید داخلی است. بخش عمده‌ای از آن به‌صورت منجمد و قسمتی نیز به‌صورت گرم وارد می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون جمعیت دامی کشور به بیش از 60 میلیون رأس می‌رسد که باید طبق برنامه تعیین شده، سالانه سه میلیون رأس از تعداد آنها کم شود. ضمن اینکه برنامه ما برای صادرات این محصول به کشورهای حاشیه خلیج فارس، در سال جاری 920 هزار رأس است؛ یعنی حدود یک‌سوم جمعیتی که باید کاهش یابد؛ بنابراین هیچ مشکلی برای صادرات وجود ندارد.

به گفته رکنی، اکنون هیچ ممنوعیتی برای واردات و صادرات گوشت و دام زنده نداریم. البته به شرطی که در چارچوب سقف تعیین شده باشد. هر کشوری نیز با رعایت ضوابط بهداشتی ایران، می‌تواند با کشور ما در این زمینه مراوده داشته باشد.

وی تصریح کرد: حدود سه سال بود که تولیدکنندگان دام زنده با ضرر و زیان محصول خود را می‌فروختند، اما امسال نرخ مربوطه با افزایش 10 تا 12 درصدی روبه‌رو شد و به کیلویی 12 هزار تا 12 هزار و 500 تومان رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: متوسط قیمت لاشه در دام سبک، 30 تا 31 هزار تومان برای هر کیلوگرم در عمده‌فروشی‌ها است.

رکنی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر واردات گوشت گوزن از روسیه تأکید کرد: هر کشوری متناسب با توانایی‌های تولید خود، مازاد محصول را صادر می‌کند که گوشت گوزن هم یکی از محصولات این‌چنینی است.

وی معتقد است: دقیقاً همان مسائل فنی و بهداشتی که قرار است در مورد گوشت‌های معمول و رایج اجرا شود، درباره گوشت‌های غیرمتعارفی مانند گوزن نیز عملیاتی می‌شود؛ ضمن اینکه واردات مثلاً 200 تنی از این محصولات، به اندازه‌ای نیست که بر قیمت و بازار داخلی گوشت تأثیرگذار باشد./

V-950629-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید