Iranian Agriculture News Agency

در دیدار فعالان تحقیقاتی بخش کشاورزی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد:

توجه ویژه به بحران آب/ تقدیر از دکتر کوثر به عنوان پیشکسوت آبخیزداری

به گفته رئیس انجمن زراعت و اصلاح نباتات، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در جریان دیدار با فعالان بخش کشاورزی از دولت خواسته است که توجه ویژه‌ای به آبخوان‌داری، آبخیزداری و بحران آب در کشور کند.

توجه ویژه به بحران آب/ تقدیر از دکتر کوثر به عنوان پیشکسوت آبخیزداری


به گفته رئیس انجمن زراعت و اصلاح نباتات، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در جریان دیدار با فعالان بخش کشاورزی از دولت خواسته است که توجه ویژه‌ای به آبخوان‌داری، آبخیزداری و بحران آب در کشور کند.

بهزاد قره‌یاضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از دیدار رؤسای مؤسسه‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی، رؤسای برخی مؤسسه‌های تحقیقاتی وزارت علوم، بخشی از پژوهشگران مؤسسه استاندارد، مدیران کل و مدیران اجرایی وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسان و مدیران سازمان برنامه و بودجه، روسای انجمن‌های علمی کشور و جمعی از فعالان عرصه بیوتکنولوژی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: این جلسه برای تجدید دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی جامعه علمی و پژوهشی کشاورزی تحقیقاتی و زیست فن‌آوری کشور برگزار شد.

رئیس انجمن زراعت و اصلاح نباتات به‌عنوان نخستین سخنران این دیدار افزود: در ابتدای جلسه گزارشی از وضعیت پیشرفت‌های حاصله در ابعاد مختلف زیست فن‌آوری در کشور و همچنین موفقیت‌های دولت در حوزه کشاورزی ارائه دادم.

قره‌یاضی ادامه داد: در گزارش گفته شد، در حالی کشور را از دولت قبل تحویل گرفتیم که وزارت جهاد کشاورزی و بخش کشاورزی مانند شهری که مورد تهاجم هسته‌ای قرار گرفته، هر تیکه‌اش در گوشه‌ای پخش بود. این وزارتخانه بدون ساختمان و سرپناه، با مدیران زخمی در گوشه و کنار کشور پراکنده بودند.

وی بیان کرد: در دولت قبل حجم واردات بخش کشاورزی در حد 16 میلیارد دلار رسید و همچنین واردات 2.5 میلیارد دلاری گندم به‌عنوان بالاترین رقم واردات این محصول، در کشور به ثبت رسید.

قره‌یاضی یادآور شد: این حجم از واردات توسط کسانی رقم زده شده که وعده کرده بودند کشور را طی دو سال در جو و سه سال در برنج خودکفا کنند. آنها سکان وزارت جهاد کشاورزی را در حالی به دست گرفتند که واردات گندم متوقف شده بود و در شکر خودکفا بودیم.

وی تأکید کرد: بی‌تدبیری بالاترین ارقام واردات محصولات کشاورزی را برای کشور به ارمغان آورد.


کاهش چهار میلیارد دلاری واردات محصولات کشاورزی

رئیس انجمن زراعت اظهار داشت: دولت یازدهم با تدبیر خود موفق شد در کمتر از سه سال، واردات کشاورزی را بیش از چهار میلیارد دلار کاهش دهد. واردات گندم به سمت صفر میل کرد و موفق‌ترین بخش از نظر توسعه اقتصادی کشور بود.

قره‌یاضی اضافه کرد: در حالی که رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن در سال 94 متأسفانه صفر بود و در سال گذشته حتی بخش ساختمان منهای 16.7 درصد رشد داشت و رشد گروه خدمات فقط چهار دهم درصد بود، بخش کشاورزی با 5.7 درصد رشد و ماهیگیری با 13.4 درصد رشد بالاترین رشد قابل افتخار را برای کشور به ارمغان آورند.

وی عنوان کرد: این مسئله حاصل تلاش و مدیریت با تدبیر وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت کلان دولت بود که این آرامش را به جامعه کشاورزی بازگرداند و موفق عمل کرد.

رئیس انجمن زراعت همچنین گفت: با وجود موفقیت‌های دولت متأسفانه کسانی که آن وضعیت را به بار آوردند در این دولت سکان‌های اقتصادی را در اختیار دارند و با حضور در یکی از خبرگزاری‎ها، علناً علیه دولت جوسازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند.

قره‌یاضی خاطرنشان کرد: گلایه ما از دولت این است که چرا همچنان پس از گذشت سه سال، باید سکان بنگاه‌های اقتصادی مؤثری نظیر سازمان اقتصادی کوثر در اختیار مخالفان قسم خورده دولت باشد و تمام دستاوردهای دولت را واژگونه جلوه داده و با برنامه‌های آن مقابله کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اشاره‌ای به پیشرفت‌های فن‌آوری در طول فعالیت دولت یازدهم کرد و افزود: شاخص جهانی نوآوری که یک شاخص معتبر بین‌المللی است نشان می‌دهد، جایگاهمان در سال 2016 با 26 رتبه ارتقا از 106 به 78 ترقی پیدا کرده است.

قره‌یاضی بیان کرد: این نشان می‌دهد که فن‌آوری در کشور ما پیشرفت کرده است. بر اساس فعالیت‌های انجام شده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 55 شرکت در 1392 خورشیدی به بیش از دو هزار و 700 شرکت در سال جاری رسیده است.


تزریق اعتبار به بخش تحقیقات

رئیس انجمن علمی زراعت ادامه داد: در دولت قبلی به صندوق نوآوری و شکوفایی حتی یک ریال اعتبار نیز داده نشد، اما در دولت فعلی با وجود تمام تنگناها، بیش از یک‌هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار به این صندوق تزریق شد که معادل شش میلیارد دلار است. این مسئله سرمایه‌گذاری عظیمی در تحقیقات است و نشانه عزم دولت یازدهم برای کمک به رشد علمی کشور است.

وی اضافه کرد: برای نخستین‌بار 1.1 درصد تولید ناخالص داخلی در بودجه به تحقیقات اختصاص یافته است. اگرچه هنوز این اعتبار تخصیص داده نشده، اما با تخصیص‌های 100 درصدی در بخش تملک، تجهیز و تکمیل و تخصیص مناسب اعتبارات هزینه‌ای، امید است در نیمه دوم سال جاری با عملیاتی کردن جدول 14 که برای تحقق منویات مقام معظم رهبری بوده، بالاترین تخصیص پژوهشی رقم بخورد.

قره‌یاضی اظهار امیدواری کرد که به تدریج در نیمه دوم سال جاری نتایج این اقدامات در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی نشان داده شود.

وی تأکید کرد: زیست فن‌آوری نیز که در دولت قبل به زنجیر کشیده شده بود، از نظر مقالات نمایه شده ISI با رشد 25 درصدی مواجه بوده و به تدریج در حال رشد دوباره است تا جایگاه از دست رفته خود را احیا کند.


هزینه تولید هر مترمکعب آب با استفاده از آبخیزداری 170 تومان

به گفته رئیس انجمن علمی زراعت، سخنران بعدی دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داوود نیک‌کامی رئیس پژوهشکده آبخیزداری کشور بود.

قره‌یاضی در سخنان خود از صفر شدن اعتبارات مربوط به آبخوان‌داری گله کرده و این شیوه را یکی از روش‌های استحصال آب به ارزان‌ترین قیمت ممکن معرفی کرده است.

وی به نقل از نیک‌کامی گفت: کاهش تعداد بلایا و وقایع سیل کشور از اثرات مثبت آبخیزداری است. همچنین هزینه استحصال آب در آبخیزداری پایین بوده و به ازای هر مترمکعب 28 تومان برآورد شده است که با احتساب تنظیم و رشد تورم، این رقم به 170 تومان می‌رسد.

قره‌یاضی اظهار داشت: رئیس پژوهشکده تحقیقات آبخیزداری در مراسم امروز اعلام کرد که 37 آبخوان در دست مدیریت در کشور وجود دارد که برخی از آنها نیازمند سرمایه‌گذاری مرمت و توسعه در کشور هستند.


تقدیر از دکتر کوثر به عنوان پیشکسوت آبخیزداری

رئیس انجمن زراعت برداشت‌های خود از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بیان کرد و افزود: در ابتدا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی طبق سنوات گذشته پس از تبریک اعیاد گذشته و عید غدیر از مصیبت جامعه اسلامی در سد سبیل‌الله توسط آل‌سعود ابراز تأسف و گلایه کرد و از اینکه این حرکات زشت از سوی آل‌سعود باعث ایجاد ناامنی در منطقه مسلمین و تفرقه بین جامعه اسلامی می‌شود، ابراز نگرانی عیمق کرد.

به گفته وی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد، إن‌شاءالله این مسائل برطرف شود.

قره‌یاضی عنوان کرد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیشرفت‌های بخش کشاورزی ابزار خرسندی کرده و اقدامات این بخش را منطبق بر منویات مقام معظم رهبری برای دستیابی به خودکفایی در محصولات مهم و استراتژیک بخش کشاورزی معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیانی ساده راه دستیابی به خودکفایی گندم را تشریح کرده و توجه به یافته‌های تحقیقاتی و پرداخت به موقع پول گندمکاران را راه دستیابی به موفقیت در این حوزه اعلام کرده است.

قره‌یاضی ادامه داد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در این جلسه در سخنان خود با تسلطی که بر مباحث آبخیزداری داشت، از دکتر کوثر به‌عنوان پیشکسوت پروژه گریبایگان فسا یاد کردند و اجرای عملیات در آبخوان بم را اقدامی شایسته توصیف کرد که نتیجه آن برگشت آب‌های زیرزمینی و احیای قنوات در این منطقه شده است.

به گفته وی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دولت خواسته است که توجه ویژه‌ای به آبخوان‌داری، آبخیزداری و بحران آب کنند.

لازم به ذکر است، اخبار تکمیلی این نشست و اظهارات رسمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی دفتر وی مخابره خواهد شد./

L-950629-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید