Iranian Agriculture News Agency

در نشست وزیر کشاورزی رومانی با حجتی مطرح شد:

تبادل تجاری دانه‌های روغنی و حبوبات میان ایران و رومانی/ رومانی به‌دنبال صادرات گوسفند به ایران

وزیر جهاد کشاورزی، امروز دوشنبه در دیدار با همتای رومانیایی خود، درباره امکان مراودات تجاری دوسویه با هم گفت‌وگو کردند.

تبادل تجاری دانه‌های روغنی و حبوبات میان ایران و رومانی/ رومانی به‌دنبال صادرات گوسفند به ایران

وزیر جهاد کشاورزی، در دیدار با همتای رومانیایی خود درباره امکان مراودات تجاری دوسویه با هم گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز هیأت تجاری به همراه مدیران بخش دولتی کشاورزی رومانی در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی حاضر و با همتایان ایرانی خود به گفت‌وگو پرداختند.

وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار گفت: ایران می‌تواند در تولیداتی مانند محصولات باغی و شیلاتی، نه‌تنها نیاز خود را برآورده کند، بلکه بخشی از آن را نیز به صورت سالانه برای صادرات اختصاص دهد.

محمود حجتی با اشاره به اینکه دو کشور ایران و رومانی می‌توانند در تبادلات تجاری مانند مکمل عمل کنند، افزود: البته در بخش روغن، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی به‌ویژه ذرت، نیاز به واردات داریم که می‌توان آن را از رومانی تهیه کرد.

به گفته وی، نخستین تراکتوری که در مزارع ایران شروع به کار کرد، از کشور رومانی بود. حتی تا 40 سال گذشته بیش از 80 درصد تراکتورهای موجود در ایران، از همین کشور تأمین می‌شد. بنابراین سابقه همکاری تجاری بین دو کشور، دیرینه و طولانی است.

عالی‌ترین مقام وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ایران کشوری است با تولید سالانه 10 میلیون تن شیر، 820 هزار تن گوشت قرمز، 800 هزار تن تخم‌مرغ و دو میلیون و 400 هزار تن مرغ که بخشی از مرغ به کشورهای دیگر صادر شده و حتی سال گذشته 600 هزار تن از محصولات لبنی نیز صادر شد که بخشی از آن به کشورهای اروپای غربی رفت.

حجتی ادامه داد: رومانی ظرفیت‌های خوبی برای همکاری متقابل دارد و ایران نیز می‌تواند با استفاده از این فرصت‌ها به اتحادیه اروپا متصل و راه تجارت خود را به آن منطقه باز کند.

به گفته وی، البته اکنون بسیاری از محصولات ایران، دارای استانداردهای مورد تأیید اروپا است و اکنون بخشی از آنها به‌ویژه میگوی پرورشی، به کشورهای آن منطقه صادر می‌شود. هرچند در گذشته راه صادرات خشکبار و میوه‌جات نیز برای ایران باز بود که می‌توان این موارد را نیز در دستور کار قرار داد. ضمن اینکه کشور ما می‌تواند از رومانی، روغن، دانه‌های روغنی و ذرت وارد کند.

حجتی تصریح کرد: با توجه به مشکلات سیاسی که بین ارمنستان و آذربایجان وجود دارد، امکان ارتباط با رومانی از طریق نخجوان نیست؛ بنابراین می‌توان از جنوب ترکیه و دریای سیاه برای مراودات تجاری با این کشور استفاده کرد.


سابقه دیرین همکاری دو کشور

وزیر کشاورزی رومانی نیز در این دیدار، ضمن تشکر به خاطر دعوت از وی برای حضور در ایران، اظهار داشت: ایران می‌تواند از طریق ارتباط با رومانی، به اتحادیه اروپا دسترسی پیدا کند؛ بنابراین با توجه به سابقه درخشان همکاری‌های دو کشور در گذشته، می‌شود دوباره آن را احیا کرد.

ایریمسکو (Irimescu)، با بیان اینکه تراز تجاری این کشور شش میلیارد یورو است، یادآور شد: رومانی پتانسیل تغذیه 80 میلیون نفر را دارد. علاوه بر آن محصولات بسیاری به صورت مازاد تولید می‌شود که امید می‌رود با توجه به جمعیت چهار برابری ایران نسبت به رومانی، برای آنها در ایران بازار مطلوبی پیدا کنیم.

به گفته وی، رومانی پتانسیل بالایی در تولید دام به‌ویژه گوسفند با جمعیت 14 میلیون رأس دارد، به‌طوری‌که سالانه پنج میلیون رأس از آنها به کشورهای عربی صادر می‌شود؛ بنابراین با عنایت به اینکه در گذشته گوسفند ذبح شده به ایران انجام شده، می‌توان این صادرات را از سر گرفت.

سخنان این مقام رومانیایی در حالی است که جمعیت گوسفند ایرانی در حال حاضر دست‌کم 45 میلیون رأس بوده و با انباشتگی دست و پنجه نرم می‌کند؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد، امکان واردات گوسفند از این کشور فراهم باشد.

اما ایران می‌تواند از پتانسیل موجود در ذرت، دانه‌های روغنی و حتی یونجه این کشور استفاده کرده و در صورت امکان، به جای واردت یونجه از اسپانیا، رومانی را جایگزین کند. چرا که طبق گفته مسئولان کشاورزی رومانی، یونجه این کشور با کیفیت بسیار بالا تولید و صادر می‌شود. ضمن اینکه رومانی با تولید سالانه 20 میلیون تن غلات، صادرات 20 میلیون یورویی ذرت و همچنین صادرات نیم میلیون تن کلزا و دو میلیون تن آفتابگردان، ظرفیت‌های بالقوه‌ای در تأمین نیاز داخل خواهد داشت؛ کشوری که به تولیدکنندگان سویا و کلزا سالانه 200 یورو پاداش می‌دهد.

ایریمسکو با بیان اینکه رومانی، بودجه‌ای دو میلیون یورویی برای ارتقای سطح همکاری با کشورهای دیگر اختصاص داده است، تأکید کرد: البته ایران نیز باید برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی استانداردهای لازم را رعایت کند و میزان باقیمانده‌های مواد شیمیایی را به حداقل ممکن برساند. ضمن اینکه باید برای افزایش همکاری‌ها اجازه گفت‌وگو به کارشناسان دو کشور را داد.

به گفته وی، سالانه 200 میلیون یورو برای توسعه پرورش آبزیان این کشور، از طرف اتحادیه اروپا هزینه می‌شود. با این وجود، رومانی می‌تواند سالانه 150 هزار تن ماهی از ایران بخرد.

ایریمسکو همچنین گفت: باید همکاری‌های دوجانبه در زمینه تحقیقات نیز گسترش یابد. زیرا در حال حاضر تغییر اقلیم‌ها در جهان جدی است و برای رومانی مهم است که در آینده از بذوری استفاده کند که در برابر خشکی مقاوم باشند.

به گفته وی، نشست مقدماتی کمیسیون مشترک ایران و اروپا فردا در بخارست برگزار خواهد شد.

نکته جالب توجه این که در هیأت 14 نفره‌ای که از رومانی به ایران آمده بودند، وزنه بخش خصوصی نسبت به دولتی، سنگینی می‌کرد. نایب‌رئیس انجمن بذر، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های دام، بزرگ‌ترین صادرکنندگان دام و غلات از مهم‌ترین افرادی بودند که در هیأت رومانیایی به چشم می‌خوردند.

V-950629-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید