Iranian Agriculture News Agency

بر اساس تحقیقات دانشگاه بریتیش کلمبیا اعلام شد:

زیان میلیاردی ناشی از تغییر آب و هوا در انتظار صنعت شیلات جهان

چنانچه تغییرات آب و هوایی ادامه پیدا کند، شیلات در سطح جهان،‌ تا سال 2050، در حدود 10 میلیارد دلار درآمد سالانه خود را از دست خواهد داد.

زیان میلیاردی ناشی از تغییر آب و هوا در انتظار صنعت شیلات جهان


چنانچه تغییرات آب و هوایی ادامه پیدا کند، شیلات در سطح جهان،‌ تا سال 2050، در حدود 10 میلیارد دلار درآمد سالانه خود را از دست خواهد داد.

به گزارش ایانا به نقل از وب‌سایت The Fish Site ، بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه بریتیش کلمبیا ( UBC ) (1) ، کشورهایی که مواد غذایی‌شان از طریق شیلات تأمین می‌شود به‌شدت ضربه خواهند دید.

تحقیقات پیشین انستیتو اقیانوس و شیلات دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد، اثرات تغییر آب و هوا مانند افزایش دما و تغییرات شوری اقیانوس، سطح اسیدیته و اکسیژن آب، منجر به کاهش صید می‌شود. در این مطالعه، نویسندگان میزان زیان پیش‌بینی شده را تا سال 2050، ‌برای کشورهایی که ماهیگیری صنعت نخست آن‌ها است،‌ در مقایسه با سال 2000 مورد بررسی قرار دادند.

ویکی لام Vicky Lam ، فوق دکترا انستیتو اقیانوس و شیلات دانشگاه بریتیش کلمبیا و نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: "کشورهای در حال توسعه که مواد غذایی و درآمدشان وابسته به شیلات است، ضربه سختی خواهند دید."

وی خاطرنشان کرد: "اجرای برنامه‌های مدیریت منابع دریایی به شیوه درست برای افزایش سازگاری ذخائر در برابر تغییر آب و هوا، از مسائل مهم است."

این در حالی که بسیاری از جوامع آبزی‌پرور در اندیشه یافتن راه حلی برای کاهش بار مالی ناشی از دست دادن ماهیگیری و بهبود امنیت غذایی تحت تأثیر تغییرات آب و هوا هستند، زمانی که محققان رشد صنعت شیلات را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که با این وضعیت امکان کاهش درآمد تا حد بسیار زیادی وجود دارد.

ویلیام چونگ William Cheung ، دانشیار انستیتو اقیانوس و شیلات دانشگاه بریتیش کلمبیا، که در این تحقیق همکاری دارد، اظهار داشت: "برنامه سازگاری مرتبط با تغییرات آب و هوا به منظور توسعه آبزی‌پروری می‌تواند راهکاری برای حل این مسئله به‌شمار آید."

وی تصریح کرد: "این در حالی است که امکان کاهش بار مالی ناشی از دست دادن ماهیگیری، منجر به پایین آمدن قیمت غذاهای دریایی شده، که می‌تواند کاهش درآمد ماهیگیران را به‌دنبال داشته باشد."

محققان با استفاده از مدل‌های آب و هوایی ارایه شده از سوی هیأت بین دولتی تغییرات آب و هوا ( Intergovernmental Panel on Climate Change ) (2) ، تاثیر اقتصادی تغییر آب و هوا بر روی ذخایر ماهی و درآمد شیلات را بررسی کردند. در این بررسی دو سناریو مطرح شد، در سناریوی نخست، نرخ تغییرات آب و هوایی همچنان بدون کنترل در حال افزایش است، در حالی که در سناریوی دیگر، کنترل و ثابت نگه داشتن درجه حرارت آب اقیانوس‌ها تا دو درجه سانتیگراد و حتی کمتر مد نظر بود.

رشید سومایلا Rashid Sumaila ، استاد انستیتو اقیانوس و شیلات دانشگاه بریتیش کلمبیا و انستیو مطالعات جهانی لیو ( Liu Institute for Global Studies ) (3) ، از همکاران این گزارش، گفت: "میزان درآمد سالانه شیلات در سطح جهان حدود 100 میلیارد دلار است."

وی تأکید کرد: "این مدل نشان می‌دهد که بر اساس سناریو نخست درآمد ماهیگیری در سطح جهان به‌طور متوسط ​​10 درصد کاهش می‌یابد، در حالی که بر اساس سناریوی دوم، میزان درآمد با کاهش هفت درصدی رو‌به‌رو خواهد بود."

محققان دریافتند، کشورهایی که اقتصاد آنها مبتنی بر صنعت ماهی است، از آسیب‌پذیرترین مناطق خواهند بود، که می‌توان به کشورهایی مانند جزیره توکلائو ( Tokelau ) (4) ، جزایر کیمن ( Cayman Islands ) (5) و تووالو ( Tuvalu ) (6) ، اشاره کرد.

گفتنی است، بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، مانند گرینلند و ایسلند، برای افزایش درآمد شیلات، رویکرد ماهیگیری در آب‌های سرد اقیانوسی را در برنامه شیلات کشورشان پیش‌بینی کرده‌اند./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.thefishsite.com/


پی‌نوشت:

١- (UBC): University of British Columbia : دانشگاه بریتیش کلمبیا، با امکانات تحقیقاتی در ونکوور از استان بریتیش کلمبیای کانادا قرار دارد.

٢- (IPCC): Intergovernmental Panel on Climate Change : هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی، که تغییرات آب و هوا را بررسی می‌کند و تحت نظارت سازمان ملل متحد است.

٣- Liu Institute for Global Studies : ازجمله فعالیت‌های این انستیتو می‌توان به بررسی مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، ارائه راه‌حل‌هایی برای پایداری، امنیت و عدالت اجتماعی، به‌ویژه در جوامع کم درآمد اشاره کرد که در دانشگاه بریتیش کلمبیا قرار دارد.

٤- Tokelau : جزایر مرجانی در جنوب اقیانوس آرام و از سرزمین‌های وابسته به نیوزیلند است.

٥- Cayman Islands : جزایر کیمن، در دریای کارائیب، ۲۴۰ کیلومتری جنوب کوبا و ۲۶۸ کیلومتری شمال غرب جامائیکا و از کشورهای مشترک المنافع بریتانیا به‌شمار می‌آید.

٦- Tuvalu : در جنوب اقیانوس آرام، یک کشور جزیره‌ای مستقل است. این کشور در قرن نوزدهم میلادی مستعمره انگلیس شد و در سال ۱۹۷۸ استقلال خود را به دست آورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید