Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در نخستین جشن برداشت پسته در استان قم مطرح کرد:

فتح دوباره بازار پسته اتحادیه اروپا؛ مشروط به مبارزه اصولی با آفات/ کاهش سهم صادرات پسته ایران از 90 هزار تن به 7 هزار تن

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: ورود گسترده و همه جانبه به بازار اتحادیه اروپا در بحث کالای پسته باید یکی از دغدغه های جدی تجار، شرکت های تعاونی و تولید کنندگان این محصول در کشور باشد.

فتح دوباره بازار پسته اتحادیه اروپا؛ مشروط به مبارزه اصولی با آفات/ کاهش سهم صادرات پسته ایران از 90 هزار تن به 7 هزار تن


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در نخستین جشن برداشت پسته در استان قم گفت: رعایت مسائل بهداشتی و مقابله با آفت ها و بیماری ها نقش مهمی در فتح دوباره بازار پسته اتحادیه اروپا دارد .

به گزارش ایانا از قم، محمد علی طهماسبی در این آیین با تأکید بر این که کل پسته تولیدی در کشور مازاد بر مصرف داخلی است و باید به خارج از کشور صادر شود، گفت: رعایت مسائل بهداشتی و مقابله با آفت ها و بیماری ها نقش مهمی در فتح دوباره بازار پسته اتحادیه اروپا دارد .

وی افزود: در حالی که در گذشته ایران سالانه 90 هزار تن پسته به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می کرد، این میزان در سال های اخیر به شش تا هفت هزار تن کاهش پیدا کرده است .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان این که ورود به بازار آمریکا به دلیل تعیین تعرفه 300 درصدی و بالا رفتن قیمت ها کار دشوار و سختی است، اذعان داشت: ورود گسترده و همه جانبه به بازار اتحادیه اروپا در بحث کالای پسته باید یکی از دغدغه های جدی تجار، شرکت های تعاونی و تولید کنندگان این محصول در کشور باشد .

وی افزود: تحقق این امر بیش از هر چیز نیازمند توجه جدی نسبت به تولید پسته با کیفیت و عاری از هر گونه انواع آفت و بیماری قارچی است؛ زیرا این موضوع برای خریداران این محصول در کشورهای یاد شده از حساسیت ویژه ای برخوردار است .

طهماسبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع آب تصریح کرد: آب یعنی آبادانی و هر نقطه ای که آب نباشد، آبادانی نیز وجود ندارد، چراکه این ماده حیاتی و ارزشمند برای انسان منشاء شکل گیری تجمع های اجتماعی به شمار می آید و بافت روستاها در مناطق حاشیه کویر و یا شمال کشور با توجه به وجود چشمه، قنات و یا رودخانه ای که در آن جاری است، با یکدیگر تفاوت دارد .



وی به بحران کم آبی اشاره کرد و افزود: از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی آمار و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و اظهار نظرهای متفاوتی در مورد آن وجود دارد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی کشت محصول در محیط های کنترل شده را یکی از راهکارهای احصاء دقیق آب مصرف شده در حوزه کشاورزی دانست و افزود: باید بر اساس دشت و هکتار زمینی که به کشاورزی تحویل داده می شود، حجم آب مورد نیاز برای کشت محصول نیز به طریق های مختلف از جمله نصب کنتور بر سر هر چاه مدیریت و کنترل شود .

طهماسبی با بیان این که به نظر و عقیده کارشناسان نباید کشاورزان را به اسراف و مصرف بی رویه آب متهم کرد، چراکه طی قرن های متمادی با همین خاک و آب بهره برداری های خوبی صورت گرفته است، افزود: با توجه به علمی شدن شیوه های کشاورزی، باید از این فرصت بوجود آمده به بهترین نحو ممکن در راستای شناسایی و به کارگیری روش های نوین کشاورزی و تأمین آب مورد نیاز آن حداکثر استفاده را داشته باشیم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی تغییر رژیم بارش ها در ایران و تبخیر بیش از پیش آب را نیز یکی از عمده ترین دلایل بروز کم آبی اعلام کرد و افزود: در برخی مناطق کشور میزان تبخیر آب تا سقف دو هزار و 300 میلی متر نیز انجام می شود .

وی اتخاذ نگرش حوزه ای و انتقال حوزه به حوزه آب را یکی از راهکارهای مفید مبارزه با پدیده خشکسالی توصیف کرد و گفت: به طور حتم حفر بیش از اندازه چاه های غیر مجاز در زمین های بالا دست مزارع کشاورزی، معضل فقدان آب مورد نیاز آنها را تشدید می کند .


طهماسبی با تأکید بر سپردن امر مدیریت آب به دست تشکل های مردم نهاد، این امر را در پایداری و تثبیت سفره های زیر زمینی مؤثر دانست و افزود: ایجاد تغییر در تکنیک ها و الگوی کشت می تواند نقش بسزایی در صرفه جویی در مصرف آب ایفا کند .
وی با بیان این که با توجه به اقلیم خشک و خاک شور موجود در قم کاشت گیاهان دارویی و انواع مختلف پسته می تواند جایگزین مناسبی برای محصول های با مصرف آب بالا باشد، اضافه کرد: توسعه گلخانه و تولید محصول هایی مانند گوجه فرنگی و خیار در این محیط ها به جای فضای باز نیز از دیگر اقدام هایی است که انجام آن می تواند تا حد زیادی از مصرف بیش از اندازه آب ممانعت به عمل آورد.
طهماسبی با بیان این که بهره برداری 40 تن در هکتار گوجه فرنگی و 20 تن در هکتار خیار در فضای باز به 400 لیتر آب نیاز دارد ولی آب مصرفی برای همین مقدار تولید در گلخانه به 40 لیتر کاهش پیدا می کند، اخاطر نشان ساخت: طبق تجربه به دست آمده در کشور هلند 4.5 تا هفت لیتر آب برای تولید یک کیلو گوجه فرنگی در محیط گلخانه کافی است .

نخستین جشن برداشت پسته دیروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار قم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان استانی و جمع زیادی از کشاورزان در منطقه شمس آباد از توابع بخش مرکزی قم برگزار شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید