Iranian Agriculture News Agency

خروج باغ‌های کم‌بازده خرما از چرخه تولید/ انباشت خرما در سه ماه آینده

رئیس انجمن خرمای ایران گفت: برنامه این انجمن آن است که باغ‌های کم‌بازده اقتصادی که در مناطق کم آب کشور قرار دارند، از گردونه تولید خارج شوند.

خروج باغ‌های کم‌بازده خرما از چرخه تولید/ انباشت خرما در سه ماه آینده


رئیس انجمن خرمای ایران گفت: برنامه این انجمن آن است که باغ‌های کم‌بازده اقتصادی که در مناطق کم آب کشور قرار دارند، از گردونه تولید خارج شوند.

محسن رشیدفرخی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: این باغ‌ها بیشتر در جنوب جیرفت واقع در استان کرمان، استان هرمزگان و برخی نخلستان‌های استان خوزستان و فارس واقع شده‌اند.

وی بیان کرد: نخلستان‌‎های ایران به چند دسته تقسیم می‌شوند. بخشی از نخلستان‌ها که در سال 1370 تا 1373 کشت شده‌اند، بر اساس اصول مدرن بنا شده و بازده اقتصادی دارند.

رئیس انجمن خرما ادامه داد: حدود یک‌سوم باغ‌های خرما به‌صورت کشت سنتی بوده و به‌دلیل تراکم زیاد درختان، نیاز به تراکم‌زدادیی دارند تا بتوانیم عملیات برداشت را به‌صورت مکانیزه انجام دهیم.

رشیدفرخی خاطرنشان کرد: حدود 10 تا 15 درصد نخلستان‌ها نیز از نظر واریته‌ای، مکانی و کشت مقرون به صرفه نیستند که باید از گردونه تولید خارج شوند. بیشتر این نخلستان‌ها در مناطق دارای مشکل آب واقع شده‌‎اند.

وی با اشاره به اینکه از سطح نخلستان‌های کشور آمار دقیقی در دست نیست، میزان تولید خرما در ایران را حدود یک میلیون و 100 هزار تن اعلام کرد.


تکیه خرما به بازار داخلی

به گفته رئیس انجمن خرما این محصول مشابه پسته نیست که 85 درصد آن صادر شده و فقط 15 درصد در بازار داخل مصرف شود. بلکه فقط 18 درصد خرما به خارج صادر می‌شود و نباید میزان صادرات این محصول به بیش از 25 تا 30 درصد تولید داخل برسد، زیرا به این ترتیب مصرف‌کنندگان داخلی آسیب می‌بینند.

رشیدفرخی اضافه کرد: باید در ارتباط با خرما به بازار داخل بیشتر توجه کرد. خرما در سفره ایرانی جایگاه خاصی دارد و به‌عنوان تغذیه و فرهنگ در مراسم مختلف مصرف می‌شود. 55 درصد خرمای تولیدی کشور نیز در ماه مبارک رمضان وارد بازار می‌شود.

وی درباره قیمت خرما در بازار سال گذشته یادآور شد: به‌دلیل کاهش تولید، سال گذشته قیمت این محصول به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافت.

رئیس انجمن خرما تأکید کرد: امسال هم با دخالت دولت در قیمت‌گذاری دچار مشکل شدیم. زیرا توقع تولیدکنندگان را بالا بردند، در نتیجه بازار خرما دچار رکود شد.

رشیدفرخی اظهار داشت: با توجه به رکود فعلی، در دو سه ماه آینده با انباشت خرما مواجه می‌شویم و به یکباره این محصول وارد بازار خواهد شد. به این ترتیب هم تولیدکننده ضرر خواهد کرد و هم برای صادرات وقت کافی نخواهیم داشت.

وی از دستگاه‎های دولتی خواست که بحث قیمت‌گذاری را به بازار واگذار کنند تا عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند.

به گفته رشیدفرخی، قیمت خرما بسته به واریته آن از یک‌هزار و 300 تومان تا 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم متفاوت است./

L-950628-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید