Iranian Agriculture News Agency

ایرانی سبز با استفاده از تکنیک درختکاری ژاپنی/ سخنرانی‌های جذاب TED؛ الهام‌بخش یک ایده

یک کارشناس ارشد مطالعات مدیریت با استفاده از تکنیکی ژاپنی که مصرف آب برای ایجاد فضای سبز را به حداقل می‌رساند، اقدام به جنگل‌کاری در نزدیکی منطقه بویین‌زهرا کرده و معتقد است با این شیوه تمام ایران را می‌توان سبز کرد.

ایرانی سبز با استفاده از تکنیک درختکاری ژاپنی/ سخنرانی‌های جذاب TED؛ الهام‌بخش یک ایده

یک کارشناس ارشد مطالعات مدیریت با استفاده از تکنیکی ژاپنی که مصرف آب برای ایجاد فضای سبز را به حداقل می‌رساند، اقدام به جنگل‌کاری در نزدیکی منطقه بویین‌زهرا کرده و معتقد است با این شیوه تمام ایران را می‌توان سبز کرد.

بهرام ترکمن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره نحوه آشنایی با این روش گفت: این روش از یکسری برنامه‌های TED گرفته شده است. برنامه‌های TED سخنرانی‌های بسیار جذاب و جالبی هستند که از طریق آنها با یک هندی آشنا شدم.

وی بیان کرد: شرما، مردی هندی است که سیستم درختکاری خاص میاواکی ژاپنی را به من آموزش داده است.

این کارشناس ارشد مطالعات مدیریت درباره فلسفه میاواکی افزود: این مرد ژاپنی معتقد است که تمام تخریب جنگل‌ها در اثر دخالت بشری رخ داده است. یعنی اگر بشر به منطقه‌ای داخل نشود، آنجا خودبه‌خود جنگل می‌شود.

ترکمن اضافه کرد: دخالت‌های بشری سبب شده که درختان غیربومی و متعلق به آفریقا در ایران کشت شوند یا اینکه درختان بی‌رویه قطع شده و صرف ساخت کاغذ شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تکنیک میاواکی باید با استفاده از گونه‌های بومی هر منطقه، اقدام به کشت درخت کنیم تا این درختان دوام بیاورند؛ در ضمن فرمول آبیاری بر اساس بارش‌های سالانه محاسبه می‌شود.

ترکمن با اشاره به اینکه کاشت درخت را در منطقه سگزآباد در نزدیکی بویین‌زهرا انجام داده، میزان بارش این منطقه را سالانه 230 میلیمتر اعلام کرد.


وی ادامه داد: میزان بارش‌های هر منطقه را باید ضرب در دو کنیم تا آب مورد نیاز برای نهال‌های کاشته شده در یک متر مربع زمین به‌دست آید. بر اساس محاسبات، ما برای یک روز باید 1.25 لیتر تقریبا معادل یک نوشابه خانواده برای سه درخت کشت شده در هر مترمربع زمین آب مصرف کنیم.

این کارشناس ارشد مطالعات مدیریت اضافه کرد: در روزهای دارای بارندگی و یا برخوردار از پوشش برفی، آبیاری قطع می‌شود. همچنین ساعت آبیاری یک بار در روز، نزدیک طلوع یا غروب آفتاب انتخاب خواهد شد.

ترکمن با اشاره به اینکه به این ترتیب روزانه به هر درخت کمتر از نیم لیتر آب داده می‌شود، استفاده از تکنولوژی برای آبیاری درختان را دخالت در طبیعت توصیف کرد.

وی یادآور شد: آبیاری باید مشابه باران باشد. یعنی با آب‌پاش، به درختان آب داده شود.

ترکمن تأکید کرد: در حال حاضر 36 گونه شامل یک‌هزار و 200 اصله نهال بلوط، زالزالک و غیره که بر اساس فهرست گونه‌ های بومی منطقه در مطالعات اولیه استخراج شده، در روستای سگزآباد کاشته‌ایم و حدود دو هفته‌ای است که کاشت این نهال‌ها به پایان رسیده است.

وی اظهار داشت: این روش در بد آب و هواترین شرایط اقلیمی هم قابل اجراست. در خاک بد هم می‌توان درخت کاشت. صحرایی در مغولستان به نام صحرای گبی هست که در آنجا، میاواکی با این شیوه درخت کاشته و در کویر راجستان هند هم که شرایطی شبیه به کویر لوت دارد، با این شیوه پوشیده از درخت شده است. در اروپا نیز از این روش استفاده شده است.

ترکمن در پایان با تأکید بر اینکه این شیوه از مناطق پرآب تا کشورهای خشک کاربرد دارد، از برگزاری سمیناری در آبان یا آذرماه سال جاری برای معرفی روش میاواکی به ایرانیان خبر داد./

L-950628-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید