Iranian Agriculture News Agency

با اعلام آمادگی رئیس شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایکس فائو روسیه؛

محصولات کشاورزی ایران در 1000 فروشگاه زنجیره‌ای روسیه عرضه می‌شود

رئیس شرکت فروشگاه های زنجیره ای ایکس فایو روسیه در مذاکره با قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی برای انعقاد قراردادهای بلندمدت با هدف عرضه تولیدات ایرانی به ویژه میوه و سبزی تازه در شعبه های این فروشگاه اعلام آمادگی کرد.

محصولات کشاورزی ایران در 1000 فروشگاه زنجیره‌ای روسیه عرضه می‌شود


رئیس شرکت فروشگاه های زنجیره ای ایکس فایو روسیه در مذاکره با قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی برای انعقاد قراردادهای بلندمدت با هدف عرضه تولیدات ایرانی به ویژه میوه و سبزی تازه در شعبه های این فروشگاه اعلام آمادگی کرد.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی در مذاکره با هیاتی از مدیران فروشگاه های زنجیره ای ایکس فایو به سرپرستی نائوف رئیس این شرکت، ضمن تاکید بر کیفیت خوب تولیدات ایرانی در عرصه های مختلف از جمله غذایی و باغی که به بازار های کشورهای مختلف جهان از جمله روسیه صادر می شود، زمینه همکاری ها در این حوزه را گسترده خواند.
مهرفرد در این نشست که روز چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه تشکیل یک کنسرسیوم مشترک می تواند زمینه ساز همکاری های بازرگانی باشد، افزود: باید برنامه های مرحله ای با ایکس فایو تدوین شود تا بتوان گام های اصلی را در این زمینه برداشت.
وی همچنین اظهار کرد: افزایش محصول با حفظ کیفیت مطابق استانداردها و همچنین برنامه بیشتر شدن تولیداتی که نیاز به آب کمتری دارند در دستور کار ایران قرار دارد.
مهرفرد با اشاره به اینکه مصرف سرانه میوه در ایران 200 کیلوگرم در برابر شاخص 75 کیلوگرم جهانی است، جایگاه برتر جمهوری اسلامی در این حوزه و همچنین تولیدات انبوه محصولات دیگر را نقطه قوت پایدار ماندن همکاری های مطمئن بازرگانی خارجی ایران در این عرصه برشمرد.
در ادامه نشست، نائوف مدیر ارشد ایکس فایو و رئیس هیات روسی با تاکید بر اینکه این شرکت با یکهزار فروشگاه زنجیره ای متکی به شبکه گسترده ای از واردات و فروش در شهرهای مختلف روسیه فعالیت رو به توسعه ای دارد، گفت: ایکس فایو با وجود 20 سال سابقه کار از نظر حجم در آمد در جمع 10 شرکت برتر روسیه قرار دارد و با شرکت های بزرگ و پرسابقه از جمله گاز پروم در حوزه در آمدی رقابت می کند.
وی همچنین با اشاره به هدف گذاری این شرکت برای تصاحب 20 درصد بازار مصرف روسیه و گشایش شعبه های بیشتر، اظهار کرد: با توجه به اینکه تحریم های متقابلی بین روسیه و غرب وجود دارد، واردات از آمریکا و کشورهای اروپایی را قطع کرده و در صدد جایگزین هستیم که می توانیم بندر آستراخان روسیه (کرانه شمال غربی خزر) را برای واردات محصولات و تولیدات ایرانی به فهرست خود بیافزائیم.
نائوف تاکید کرد: همکاری های سیاسی خوب ایران و روسیه و همچنین روابط رو به رشد اقتصادی دو کشور می تواند زمینه ساز افزایش همکاری ها در حوزه بازرگانی محصولات باغی و سبزی ها شود که هم اکنون نیز در این حوزه صادرات از ایران به روسیه وجود دارد.
وی در پایان ضمن ابراز علاقه برای دریافت برنامه زمانی کشت، برداشت و عرضه محصولات در ایران گفت که با تنظیم قراردادهای بلندمدت و برنامه ریزی تقویم واردات هفتگی و تولیدات تازه، امکان فروش میوه های ایرانی در شعبه های هزار گانه ایکس فایو فراهم می شود.
در ادامه همچنین در باره اولویت های دریافت محموله های جالیزی به ویژه خیار و گوجه فرنگی برای ایکس فایو از ماه نوامبر (پائیزه)، برنامه های ادامه مذاکرات برای انعقاد قراردادهای بلندمدت، سفر هیاتی از این شرکت به ایران در ماه آینده میلادی (اکتبر) و افزایش همکاری ها بررسی شد.
هیات جهاد کشاورزی ایران با هدف انجام مذاکرات گسترده در این حوزه با طرف های روسی از جمله برای افزایش همکاری های بازرگانی به مسکو سفر کرده است.
قراردادها و توافق های دو سال گذشته مسکو و تهران برای گسترش همکاری بخش های خصوصی بویژه در حوزه بازرگانی از جمله صادرات سبزیجات تازه و محصولات باغی به عنوان نیاز اول روسیه، مسیر صادرات انبوه میوه های ایرانی را به این کشور باز کرده است.
اکنون کیوی، سبزیجات تازه، انواع فلفل دلمه، هندوانه، کلم و کلم بروکلی از پر حجم ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه به شمار می رود که افزون بر توزیع در بازارهای محلی، توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مانند «اوشان» که در بسیاری از شهرهای این کشور و دیگر کشورهای جهان نمایندگی دارد، عرضه می شود.
روسیه به علت موقعیت جغرافیایی و سردسیری بسیاری از مناطق، بخش اصلی نیازهای جمعیت حدود 147 میلیون نفری خود را در این بخش از خارج و حتی کشورهای بسیار دور دست تامین می کند که این مساله سبب افزایش قیمت ها می شود، اما با توجه به نزدیکی با ایران و وجود مسیرهای کوتاه ترکیبی آبی زمینی از خزر و همچنین هوایی، اقلام صادراتی ایرانی با بهای کمتری عرضه می شود.
از سوی دیگر، ایران و روسیه چندی پیش در تهران قرارداد گذرگاه سبز گمرکی را امضا کردند که بر اساس آن برای تامین نیازهای روزانه میوه و سبزیجات، لبنیات، گوشت سفید و آبزیان این کشور، ساده سازی مقررات گمرکی برای صادر کنندگان ایرانی اجرا خواهد شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید