Iranian Agriculture News Agency

با تجربه‌های جهانی؛

استراتژی جهانی برای بهبود آمار کشاورزی و روستایی

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID)(1) و فائو توافق کردند، تا بودجه‌ای برابر با 15 میلیون دلار، ‌برای افزایش ظرفیت کشورهای در حال توسعه برای پیگیری و دسترسی به اطلاعات کشاورزی در نظر بگیرند، که این می‌تواند به سیاست‌گذاری درست در مسیر پیشرفت و دستیابی به توسعه پایدار (SDGs)(2) کمک کند.

استراتژی جهانی برای بهبود آمار کشاورزی و روستایی


آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا ( USAID ) (1) و فائو توافق کردند، تا بودجه‌ای برابر با 15 میلیون دلار، ‌برای افزایش ظرفیت کشورهای در حال توسعه برای پیگیری و دسترسی به اطلاعات کشاورزی در نظر بگیرند، که این می‌تواند به سیاست‌گذاری درست در مسیر پیشرفت و دستیابی به توسعه پایدار ( SDGs ) (2) کمک کند.

از اهداف SDG ، می‌توان به پایان دادن گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی، بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار اشاره کرد.

خوزه گرازیانو داسیلوا José Graziano da Silva ، مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گفت: "با توجه به رشد جمعیت در ‌دهه‌های آینده، نیاز به تولید بیشتر مواد غذایی وجود دارد و در این راه استفاده از منابع طبیعی مانند آب، زمین و تنوع زیستی به‌‌گونه‌ای پایدار و با توجه به چالش‌ تغییرات آب و هوایی باید انجام شود."

وی خاطرنشان کرد: "برای افزایش تولید موادغذایی پایدار و رسیدن به هدف ( SDG ) ریشه‌کن‌ کردن گرسنگی، نیاز است تا اطلاعات‌ آماری و به‌روز مربوط به بخش کشاورزی و مناطق روستایی در دسترس باشد."

بث دانفورد Beth Dunford ، معاون اجرایی بخش امنیت غذایی و قائم مقام هماهنگ‌کننده توسعه مواد غذایی ایالات متحده‌ اظهار داشت: "آژانس توسعه بین‌المللی از این فرصت که می‌تواند با همکاری فائو به ایجاد سیستم‌های پایدار در بخش کشاورزی و مواد غذایی کمک کند، بسیار خشنود است."

وی ادامه داد: "دولت‌ها و بخش خصوصی با داشتن سیستم‌های اطلاعات ملی و قوی می‌توانند در راه توسعه امنیت غذایی و رونق اقتصادی تصمیم‌گیری آگاهانه و هوشمند را اتخاذ کنند. همکاری ما با فائو تحت اجرای طرح تغذیه برای نسل‌های آینده با توجه به موفقیت و تجربیات چندساله انجام می‌شود و همچنین در این راه وجود سیستم‌های اطلاعاتی و سرمایه گذاری برای رسیدن به یک جهان امن تا سال 2030 مورد نیاز است."


رویکرد گسترده جمع‌آوری اطلاعات همراه با ابزارهای جدید

قرار است ‌فاز نخست پروژه، با کمک مالی آژانس توسعه آمریکا و با سرپرستی فائو از سال 2016 تا 2021 اجرا شود. در آغاز، این پروژه به شکل پایلوت در چهار منطقه از کشورهای در حال توسعه شامل دو منطقه در جنوب صحرای آفریقا و یکی در آمریکای لاتین و دیگری در آسیا انجام می‌شود؛ این در حالی است که دست‌اندرکاران پروژه در حال گفت‌وگو با کشورهای واجد شرایط نیز هستند.

هدف این پروژه طراحی و پیاده‌سازی روشی جدید و مقرون به صرفه برای جمع‌آوری اطلاعات کشاورزی است که به نام مطالعات یکپارچه کشاورزی ( agricultural integrated surveys (AGRIS) ) شناخته می‌شود.

روش AGRIS ، علاوه بر گرد‌آوری و بهبود اطلاعات سالانه در زمینه تولید محصولات کشاورزی، به جمع‌آوری اطلاعات ساختاری به شیوه‌ی گسترده و دقیق‌تر در بخش‌های مختلف کشاورزی مانند اشتغال، استفاده از ماشین‌آلات‌، هزینه‌های تولید، فعالیت‌های کشاورزی و اثرات زیست محیطی نیز می‌پردازد.

در این راه از تکنولو‌ژی‌ها مانند سنجش از راه دور، GPS ، تکنولوژی تلفن همراه و استفاده از دیتا به مقدار زیاد " big data " بهره می‌برد. این ابزار در برخی موارد می‌تواند برای اندازه‌گیری عملکرد کشاورزی، جایگزین روش‌های سنتی شود که گران‌تر هستند.

علاوه بر اطلاعات بهتر و دقیق‌تر، AGRIS همچنین با ادغام منابع اطلاعاتی متفاوت، به ترویج، بهبود به‌روز اطلاعات قابل استفاده و کاهش هزینه جمع‌آوری اطلاعات هم کمک می‌کند.

نتیجه نهایی این خواهد بود که اطلاعات با‌کیفیت بالا روی طیف گسترده‌ای از بخش‌های فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی کشاورزی قرار می‌گیرد و دولت‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل و با ارزیابی پیشرفت و درک اثرات سیاست‌های کشاورزی، به سمت هدف SDGs (توسعه پایدار و ازجمله از بین بردن گرسنگی و فقر) و انجام سیاست‌های بهتر پیش بروند.


دوره‌ای جدید در جمع‌آوری اطلاعات کشاورزی

نیاز به اطلاعات آماری درست و به‌روز برای مناطق کشاورزی و روستایی از نیاز های مهم به‌شمار می‌آید. کمبود منابع مالی و انسانی، به همراه محدودیت ظرفیت فنی می‌تواند باعث مشکلات درازمدت در کشورهای مختلف شود که به شکاف بحرانی در تولید و انتشار اطلاعات می‌انجامد.

فائو، پیش از این، هم توسط برنامه‌ای با عنوان "استراتژی جهانی برای بهبود آمار کشاورزی و روستایی" که به نام ( GSARS ) (3) بود؛ در راستای افزایش ظرفیت کشورهای در حال توسعه برای تولید و استفاده از اطلاعات آماری کشاورزی و روستایی و تقویت مکانیسم‌های آماری کارهایی را انجام داده است.

با توجه به گزارش پتروگناری Pietro Gennari رئیس بخش آمار فائو، "همراه با استراتژی جهانی و استفاده از ابزارهای نسل آینده و تعامل با شرکا، امیدواریم یک دوره جدید در جمع‌آوری اطلاعات کشاورزی ایجاد شود."

AGRIS ،‌ که از سوی فائو در چارچوب چند آژانس جهانی و با مشارکت بخش مطالعاتی کشاوزی و روستایی (4) ایجاد شده، در حال حاضر در رم مرکزی تأسیس کرده که به‌عنوان مرکز ارزیابی مطالعاتی در سطح جهانی ( Global Survey Hub ) است./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.fao.org/


پی‌نوشت:

1- United States Agency for International Development : آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا است که مسئول اداره کمک‌های خارجی غیرنظامی را بر عهده دارد.

٢- Sustainable Development Goals (SDGs) : در نشست توسعه پایدار سازمان ملل متحد در تاریخ 25 سپتامبر سال 2015، رهبران جهان دستور کار برای توسعه پایدار تا سال 2030 شامل مجموعه‌ای از 17 هدف توسعه پایدار ( SDGs ) برای پایان دادن به فقر، مبارزه با نابرابری و بی‌عدالتی و مقابله با تغییرات آب و هوا تا سال 2030 به تصویب رساندند.

4- Global Strategy to improve agricultural and rural statistics

5- GRAInS: Global Rural and Agricultural Integrated Surveys

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید