Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در چهارمین گردهمایی سراسری کشت پاییزه عنوان کرد:

تقویت 23 درصدی امنیت غذایی طی سه سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های نهفته بخش کشاورزی و استفاده از آنها، طی سه سال گذشته امنیت غذایی رشد قابل توجهی داشته است.

تقویت 23 درصدی امنیت غذایی طی سه سال


معاون وزیر جهاد کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های نهفته بخش کشاورزی و استفاده از آنها، طی سه سال گذشته امنیت غذایی رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز امروز در مراسم چهارمین گردهمایی سراسری کشت پاییزه که صبح امروز در سالن حجاب برگزار شد، گفت: طی سه سال گذشته امنیت غذایی رشد مطلوبی داشته و نسبت به سال‌های گذشته 23 درصد تقویت شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار است در پنج سال آینده این رقم به 80 درصد برسد، افزود: البته با احتساب تولید گندم در سال جاری، رقم امنیت غذایی به 77 درصد خواهد رسید.

به گفته معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، بخش کشاورزی تنها بخشی بود که رشد مثبتی داشت و تجارت آن از هشت میلیارد دلار منفی به سه میلیارد دلار منفی رسید و در عین حال خودکفایی در بسیاری از محصولات مانند قند، شکر و گندم تحقق پیدا کرد، اما در زمینه پنبه و دانه‌های روغنی موفقیت چندانی نداشتیم و جزو نقاط ضعف این بخش محسوب می‌شود؛ هرچند تمهیدات مطلوبی در این زمینه اندیشیده شده است.

کشاورز درباره بهره‌وری آب خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته بهره‌وری آب رشد معنی‌داری را پیدا کرده است، به‌طوری که اکنون از هر مترمکعب آب، 1.2 کیلوگرم محصول برداشت می‌شود؛ این در حالی است که باید در برنامه ششم رقم مذکور به 1.7 کیلوگرم در سال برسد. ضمن اینکه پیام وزیر جهاد کشاورزی به کنگره "رسیدن به بهره‌وری پنج درصدی در سال" است، در حالی که در کشور سالانه 9.3 میلیارد مترمکعب آب هدر می‌رود و باید برای به حداقل رساندن آن تلاش‌های جدی انجام داد. در این زمینه آبیاری‌های میکرو و زیرزمینی توصیه می‌شود که هم‌راستا با آن توجه به مسائل کیفیت و کنترل شوری خاک بسیار ضروری است.

به گفته وی، سهم باران در پاییز سال گذشته از 28 درصد به 36 درصد ارتقاء یافت که بیشترین بارش در ایلام اتفاق افتاد، اما زمستان مطلوبی از نظر بارندگی نداشتیم و مقدار آن به 75 میلی‌متر سقوط کرد، یعنی چیزی حدود 28 درصد کمتر. این در حالی است که برخی استان‌ها نیز از گرمی بیش از حد هوا رنج می‌بردند؛ بنابراین تقاضای آبی افزایش یافت و تأثیری منفی در میزان مصرف گذاشت، اما فصل بهار گل‌باران بود، هرچند توزیع بارش‌ها مناسب نبود.

کشاورز ادامه داد: البته در کنار این عوامل، مساعد بودن دما در فصل بهار کمک بزرگی برای کشاورزان به‌شمار می‌رفت، هرچند نباید تأثیر حوادث غیرمترقبه مانند سرمای بیش از حد و تگرگ و... را بر کاهش محصولات فراموش کرد.

وی درباره مقوله بذر تصریح کرد: سال گذشته جابه‌جایی‌ها به حداقل رسید، به‌طوری که اضافه‌بذر داشتیم، اما در عین حال نسبت به حذف بذرهای قدیمی موفق نبوده‌ایم و بذر اصلاح‌شده سهم کمی در زمین‌های کشاورزی دارد؛ بنابراین باید ایجاد صندوق بذر و توسعه ارقام مختلف در اولویت قرار بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت معتقد است: تمرکز بر بهره‌وری و ایجاد کشت‌های متراکم باید مرکز توجه بوده، زیرا کشاورزی کشور ظرفیت توسعه کشت را ندارد؛ در همین راستا در صدد هستیم تا از کشت گندم کاسته و به کشت کلزا اضافه کنیم، به‌طوری که در سال جاری پنج میلیون و 800 هزار هکتار تحت کشت گندم قرار گرفت که در مقایسه با سال گذشته کاهش یک میلیون هکتاری داشته است.

کشاورز یادآور شد: افق ما تولید کمتر از پنج تن در هکتار نیست، اما از رئیس مؤسسه تحقیقات تقاضا داریم تا تضمینی را فراهم کند که گندمکاران بتوانند در نقاطی که آب کافی در اختیارشان هست، تا هفت تن گندم برداشت کنند. این در حالی است که اگرچه بارندگی نسبت به سال گذشته در حد متوسط بوده، اما برداشت گندم در برخی استان‌ها 30 تا 40 درصد رشد کرده است؛ غیر از استان‌هایی مانند فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی که محدودیت آبی داشتند.

وی با اشاره به اینکه خسارت سن تقریباً به صفر نزدیک شده است، تأکید کرد: با این حال در مدیریت بیماری‌ها پیشرفت چندانی نداشته‌ایم و باید در این زمینه از کشورهای توسعه‌یافته کمک بگیریم.

کشاورز سیاست عدم حمایت از کاشت برنج در استان‌های غیرشمالی را همچنان پابرجا دانست و درباره محصول جو اظهار داشت: امسال چهار میلیون تن از این محصول تولید شده و نگرانی ما از مشکل بازرگانی و فروش آن است که امیدواریم با تدابیری که به‌موقع توسط سیاستگذاران اتخاذ می‌شود، این مشکل نیز برطرف شود.

وی با بیان اینکه باید اتهام غیرواقعی و غیرمنصفانه نسبت به مصرف آب در کشاورزی خاتمه پیدا کند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی آماده است تا در بهینه‌سازی مصرف و مدیریت صحیح آب با تمام قوا وارد عرصه شده و شاخص بهره‌وری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری را در اولویت کارهای خود قرار دهد، البته در این زمینه بیشترین نگرانی نسبت به گیاهان علوفه‌ای و تأثیر آن بر تولید شیر خام در کشور است؛ بنابراین لازم است در معرفی ارقام کم‌آب‌بر گیاهان علوفه‌ای هرچه سریع‌تر اقدام کنند تا این نگرانی نیز برطرف شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پایان سخنان خود از وزیر جهاد کشاورزی دو درخواست داشت. نخست، نیاز کشاورزی به سرمایه و افزایش کارمزدها برای بالا بردن توانایی کشاورزان در بازپرداخت اقساط بانکی و دیگر اینکه جناب وزیر پایش را از پدال گاز بهره‌وری برندارد./

V-950620-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید