Iranian Agriculture News Agency

از 20 شهریورماه جاری با همایش ملی در سالن حجاب تهران کلید می‌خورد؛

آغاز کشت پاییزه سال زراعی 96 - 95/ کشاورزان و مدیران پا به رکاب تولید شدند

سال زارعی جدید 96 - 95 از شنبه 20 شهریورماه به‌صورت هماهنگ در سراسر کشور با برگزاری همایشی کلید می‌خورد.

آغاز کشت پاییزه سال زراعی 96 - 95/ کشاورزان و مدیران پا به رکاب تولید شدند


سال زارعی جدید 96 - 95 از شنبه 20 شهریورماه به‌صورت هماهنگ در سراسر کشور با برگزاری همایشی کلید می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایانا، آغاز کشت پاییزه، امسال با گردهم آمدن کلیه معاونان، مدیران، رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی، شرکت‌ها و مؤسسه‌های تأمین‌کننده نهاده‌ها و... در سالن حجاب تهران آغاز به کار می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود علی‌محمد شاعری، رئیس جدید کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچون عباس رجائی میهمان این همایش بزرگ باشد؛ اما گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات از مهم‌ترین محصولات کشت پاییزه محسوب می‌شوند که در این همایش قرار است برنامه‌های از پیش تعیین‌شده برای هر استان ارائه و ابلاغ رسمی شود.

گندم یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک محسوب می‌شود که با توجه به افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا برآورد می‌شود پنج میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی کشور را دربر بگیرد که دو میلیون و 50 هزار هکتار آبی و سه میلیون و 770 هزار هکتار آن دیم خواهد بود.

پیش‌بینی خرید 11 میلیون و 500 هزار تنی این محصول استراتژیک خودکفایی در تولید را برای دومین‌بار رقم خواهد زد.

پیش‌بینی می‌شود که بخشی از سطح زیر کشت گندم قرار است به دانه‌های روغنی و چغندرقند اختصاص یابد و در مقابل افزایش عملکرد در واحد سطح بالا رود تا از میزان تولید کاسته نشود.


پیش‌بینی کشت دانه‌های روغنی در 200 هزار هکتار از اراضی کشور

خوداتکایی 10 محصول استراتژیک در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی دیده شده که در این راستا قرار است با توسعه کشت دانه‌های روغنی در مناطق و استان‌های مستعد بخشی از واردات 95 درصدی روغن کاهش یابد؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در کشت پاییزه جدید 200 هزار هکتار از اراضی کشور به دانه‌های روغنی اختصاص یابد که در این راستا 48 نوع بذر کلزا برای مناطق مختلف تدارک شده و از بذور مناسب و پرمحصول سویا، آفتابگردان روغنی و... نیز بهره برده خواهد شد.

چغندرقند نیز در سال زراعی جدید با افزایش سطح در پاییز روبه‌رو خواهد بود، زیرا رکورد یک میلیون و 500 هزار تنی شکر در سال جاری شکسته شد و قرار است در کشت پاییزه امسال 11 استان جدید در سطحی معادل 18 هزار هکتار چغندرقند کشت کنند و تا افق 1404 سطح کشت به 60 هزار هکتار برسد تا ضریب خوداتکایی شکر که در حال حاضر با احتساب شکر چغندرقندی و نیشکری 65 درصد است، ارتقاء یابد.


افزایش تولید جو در سال زراعی جدید

محصول جو که در سال جاری بیش از سه میلیون و 800 هزار تن تولید شد که در مقایسه با سال قبل که سه میلیون و 250 هزار تن بود با 20 درصد افزایش روبه‌رو شد و در سال زراعی جدید قرار است در سطحی معادل یک میلیون و 700 هزار هکتار کشت شده و رکورد تولید سال قبل را بشکند.

و در بخش حبوبات نیز سال به سال میزان تولید افزایش می‌یابد، در حالی که سطح زیر کشت تقریباً ثابت و در حد 825 هزار هکتار است.

با تکیه بر نخود و عدس که دو محصول دیم هستند، در سال زراعی جدید برنامه برای تولید دوهزار و 800 هزار تن نخود و 99 هزار تن عدس پیش‌بینی شده است، در حالی که در سال جاری 286 هزار تن نخود و 88 هزار تن عدس تولید شد.

تولید کلی حبوبات در سال جاری مطابق برنامه 700 هزار تن بود که بیش از برنامه و حدود 750 هزار تن تولید انجام شد و در سال آینده رو به افزایش خواهد بود.

در گردهمایی روز شنبه 20 شهریور با وجود آنکه برنج جزو محصولات پاییزه نیست، به‌طور قطع بر محدود کردن کشت تنها در استان‌های مالی تأکید می‌شود و برنامه‌های این بخش توسط معاون زراعت جهاد کشاورزی ایراد می‌شود.

همچنین افزایش کشت برخی محصولات همچون ارزن و سورگوم در کشت پاییزه مدنظر است./

M-950617-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید