Iranian Agriculture News Agency

میوه‌ای که ممکن است جهان را نجات دهد

«جک فروت» (jackfruit) درختی است که بیشتر در مناطق جنوبی و جنوب‌شرقی آسیا همچنین در قسمت شرقی آفریقا یافت می‌شود. میوه‌های آن سبزرنگ، آبدار و معطر و جزو  بزرگترین میوه‌های جهان و میوه درختی با بیشینه وزن ۴۵کیلوگرم هستند. وزن معمول میوه‌های این درخت به بیش از ۱۸کیلوگرم و درازای آنها به بیش از ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد.

میوه‌ای که ممکن است جهان را نجات دهد


الهه حمیدی| احتمالا تا به حال فیلمی آخرالزمانی دیده‌اید، فیلم‌هایی که آینده انسان را تصویر می‌کنند، آینده‌ای تباه که دلیلش خطاها و زیاده‌خواهی انسان‌هاست. فیلم‌هایی با نماهای متعدد از شهرهای درهم‌شکسته، جنگل‌های ویران‌شده و گستره‌های وسیعی از شهرهای مرده، تنها جایی که خورشید به چشم می‌خورد در دوردست‌هاست و دیگر فروزان نیست. آسمان همواره خاکستری است و به‌نظر می‌رسد با اندکی ابر، بارانی می‌شود.
شخصیت‌های این فیلم‌ها جاده‌ها را تنها با در سر داشتن اهدافی بسیار گنگ زیر پا می‌گذارند: رسیدن به ساحل و سپس عزیمت به سوی جایی که وضع متفاوتی داشته باشد، جایی که امید است کسی آن‌جا باشد. اما در این راه خطرهای بسیاری وجود دارد، گروه‌هایی که شرافت را زیر پا گذاشته‌اند و به آدمخواری روی آورده‌اند، بیماری و از همه مهم‌تر گرسنگی. گاهی آب وجود دارد و غذا نیست و گاهی نه آبی وجود دارد و نه غذایی. تصاویری از سیاره‌ای رو به موت که آدم‌هایی گرسنه و درمانده بر رویش جولان می‌دهند.
اگرچه تصاویری که در این فیلم‌ها به چشم می‌خورد، حاصل تخیل و خیال‌پردازی است و هنوز سرنوشت جهان به آن‌جا نکشیده است، اما این تصاویر نشان از ترس آدمی دارند. آینده کره ما بسیار گنگ و پرابهام است، گرمایش زمین و تغییرات آب‌وهوایی بزرگترین عاملی است که باعث ایجاد چنین ترس‌هایی شده است.
ناگفته پیداست که تغییرات آب‌وهوایی باعث نامشخص‌بودن آینده مواد غذایی هم شده است. نمی‌توان به‌راحتی پیش‌بینی کرد که تا چند‌سال دیگر ما می‌توانیم از گوشت حیوانات تغذیه کنیم، چراکه با گرمایش زمین تعداد حیوانات کاهش خواهد یافت و روزی خواهد رسید که دیگر حیوانی وجود نداشته باشد. واقعا اگر روزی برسد که دیگر حیوانی روی کره‌زمین وجود نداشته باشد، مردم چه خواهند خورد؟ به نظر برخی از کارشناسان پاسخ این سوال میوه درخت «جک فروت» است.

«جک فروت» غذای آینده بشر
«جک فروت» (jackfruit) درختی است که بیشتر در مناطق جنوبی و جنوب‌شرقی آسیا همچنین در قسمت شرقی آفریقا یافت می‌شود. میوه‌های آن سبزرنگ، آبدار و معطر و جزو بزرگترین میوه‌های جهان و میوه درختی با بیشینه وزن ۴۵کیلوگرم هستند. وزن معمول میوه‌های این درخت به بیش از ۱۸کیلوگرم و درازای آنها به بیش از ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد.
این میوه در جنوب و غرب هند، سریلانکا، فیلیپین و بنگلادش می‌روید. میوه «جک فروت» شبیه آناناس و میوه بومی هند و مالزی است که در مناطق گرمسیری ازجمله تایلند، اندونزی و پرتغال کشت می‌شود. از چوب این درخت هم به خاطر استحکام بسیار آن در ساخت اثاث منزل استفاده می‌شود.
اما این فقط اندازه بزرگ جک فروت نیست که آن را به نامزد مناسبی برای پر کردن شکم مردم جهان تبدیل کرده است، مواد مغذی و کالری که در این میوه وجود دارد و این موضوع ‌که این میوه می‌تواند در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم باشد، آن را به میوه‌ای مهم در آینده بشر تبدیل کرده است.

«جک فروت» و تغذیه
«جک فروت» سرشار از پروتیین، پتاسیم و ویتامین ب است. نصف لیوان آن حدود ۹۵ کالری انرژی دارد. یک فنجان از این میوه دارای ٢,٨ گرم پروتیین، ٧٣٩میلی‌گرم پتاسیم و شامل ٢٥‌درصد ویتامین «بی» مورد نیاز بدن در یک روز است. این میوه همچنین دارای ٣٧‌درصد ویتامین «سی» مورد نیاز بدن در یک روز، یک گرم چربی و ٣٨ گرم
کربوهیدرات است.
مواد مغذی موجود در «جک فروت» می‌تواند از سرطان جلوگیری و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، همچنین این میوه به هضم غذا کمک می‌کند و موجب کاهش کلسترول و تقویت استخوان‌ها می‌شود. اگرچه عادت دادن مردم به استفاده از این میوه کمی زمان‌بر است، اما ممکن است.

شرایط رشد «جک فروت»
«جک فروت» در شرایط مناسب به‌راحتی رشد می‌کند. به گزارش گاردین، این میوه در برابر آفات و بیماری‌ها بسیار مقاوم است و در درجه حرارت بالا و خشکسالی نیز به حیات خود ادامه می‌دهد. درخت «جک فروت» زمانی که بالغ شود، نیاز به مراقبت زیادی ندارد و به رشد خود ادامه می‌دهد. اما بین پنج تا هفت‌ سال طول می‌کشد تا درخت میوه دهد ولی زمانی که کاملا بالغ شد هر‌سال می‌تواند بین ١٥٠ تا ٢٠٠ میوه بدهد.
پرورش «جک فروت» در مناطقی که امکان رشد آن وجود دارد می‌تواند راه بسیار مناسبی برای مبارزه با ناامنی غذایی در جهان باشد. اما سوال این است که اگرچه این میوه راه مناسبی برای صرفه‌جویی و نجات جهان است، آیا چیزی است که مردم دوست داشته باشند در وعده‌های غذایی‌شان از آن استفاده کنند؟

«جک فروت» را با هر چیزی می‌توان خورد
بسته به نوع مواد مورد استفاده و ادویه، «جک فروت» را می‌توان با انواع گوشت مصنوعی که یکی دیگر از نامزدهای غذای انسان‌ها بعد از تباهی کرده زمین است، استفاده کرد. از گوشت مصنوعی یا آنالوگ تحت عنوان فرآورده جایگزین گوشت نام برده می‌شود. این نوع فرآورده از نظر بعضی ویژگی‌های کیفی نظیر بافت، طعم، مزه و شکل ظاهری شبیه گوشت معمولی است. بیشتر فرآورده‌های آنالوگ حاوی پروتیین گیاهی هستند و فرآورده‌های گوشتی آنالوگ به‌عنوان غذاهای تهیه‌شده از مواد غیرگوشتی شناخته می‌شوند. مشتری اصلی چنین فرآورده‌هایی معمولا گیاه‌خواران و افرادی هستند که با توجه به وضع سلامت‌شان مجبورند مصرف فرآورده‌های گوشتی را در وعده‌های غذایی روزانه به حداقل برسانند. گرچه این گروه از فرآورده‌های غذایی که تحت‌عنوان جایگزین گوشت به بازار مصرف عرضه می‌شود از نظر طعم، شکل ظاهری، بافت و ارزش تغذیه‌ای شبیه گوشت واقعی است و از نظر مزه شبیه گوشت مرغ، گاو یا گوسفند، ماهی و دیگر غذاهای دریایی است.
«جک فروت» همچنین می‌تواند به تنهایی جایگزین مناسبی برای گوشت باشد و به اشکال مختلف مصرف شود. این میوه را می‌توان به صورت خام استفاده کرد، بعضی هم آن را مانند چیپس سیب‌زمینی در روغن تف می‌دهند. در کشورهای هند، بنگلادش، سریلانکا، اندونزی، کامبوج و ویتنام از این میوه در طبخ غذا یا آن را آب‌پز کرده به‌عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند. طعم «جک فروت» چیزی بین آناناس و انبه، با ته‌مزه‌ای مانند موز، هلو یا گلابی است، به همین دلیل می‌توان آن را در سالاد، کیک و دسرهای مختلف استفاده کرد. دانه‌های «جک فروت» هم خوراکی هستند، آنها را می‌توان بو داد یا خشک کرد و به شکل آرد درآورد.
تمام این خاصیت‌های «جک فروت» باعث شده از آن به‌عنوان یک سوپر غذا نام ببرند و امیدوار باشند اگر روزی دیگر امکان استفاده از گوشت حیوانات وجود نداشت، جایگزین غذایی مناسبی برای ادامه حیات انسان‌ها روی کره‌زمین وجود داشته باشد، اگر تا آن روز اشتباهات‌مان باعث از بین رفتن «جک فروت» نشده باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید