Iranian Agriculture News Agency

تکثیر و واگذاری 700 هزار قطعه بچه ماهی از گونه کپور چینی نسل F1 به بخش خصوصی

موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور که طی قراردادی با یک شرکت چینی، بچه ماهی از چهارگونه کپور نقره ای، کپور سرگنده، کپور علفخوار و معمولی با میانگین وزنی 2 گرم از مرکز تحقیقات علوم شیلاتی آب شیرین شهر ووش وارد کشور کرده بود را تولید و به بخش خصوصی تحویل داد.

تکثیر و واگذاری 700 هزار قطعه بچه ماهی از گونه کپور چینی نسل F1 به بخش خصوصی


مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی گرگان با تکثیر مولدین کپور ماهی معمولی چینی، تعداد 700 هزار قطعه لارو شش روزه را تولید و به بخش خصوصی تحویل داد.


به گزارش ایانا از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بچه ماهیان در وزن های 0.5 تا 3 گرم در اختیار متقاضیات بخش خصوصی قرار گرفته است.
بنابراین گزارش، به منظور بهبود نسل کپور ماهیان، ایجاد تنوع ژنتیکی، افزایش عملکرداقتصادی نسل F1 کپور ماهیان وارداتی از چین در تیر ماه سال 92 ،موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور طی قراردادی با یک شرکت چینی، بچه ماهی از چهارگونه کپور نقره ای، کپور سرگنده، کپور علفخوار و معمولی با میانگین وزنی 2 گرم از مرکز تحقیقات علوم شیلاتی آب شیرین شهر ووش وارد کشور کرد.
مولدین پرورش یافته از این نسل به چهار استان گلستان، گیلان، مازندران و خوزستان ارسال شد و به دنبال آن، مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی گرگان با تکثیر مولدین کپور معمولی، 700 هزار قطعه لارو شش روزه تولید کرد.
این گزارش می افزاید: کپور ماهیان چینی از مهم ترین گونه های ماهیان در سیستم پرورش توام در مزارع آب شیرین هستند که در اغلب نقاط کشور پرورش می یابند.
یکی از عوامل مهم در تولید اقتصادی آبزیان، استفاده از بچه ماهیان با کیفیت است که معادل بذر در کشاورزی است و از این رو در سال 91 تقریبا 278 میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی در کشور تولید و ذخیره سازی شد.
بر اساس گزارش موجود در کشور های آمریکا و بنگلادش در سال های اخیر به دلیل مدیریت ضعیف در انتخاب مولدین و همخونی های بوجود آمده، صفاتی مانند کاهش تولید، کارایی پایین تولید مثلی، ناهنجاری های ریخت شناختی، افزایش ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر بچه ماهیان بروز کرده است.
برای غلبه بر این مشکل باید ذخیره ژنی این گونه ها از طریق واردات ماهیان نسل F1 تقریبا هر پنج سال تجدید شود.
بر پایه این گزارش، وضعیت افت تولید کپور ماهیان در واحد سطح و حساسیت زیاد آنها به بیماری ها به خصوص تلفات تابستانه کپور نقره ای و علفخوار منجر به واردات نسل F1 کپور ماهیان چینی و مولد سازی و تکثیر آن در کشور شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید