Iranian Agriculture News Agency

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور مطرح کرد:

وضعیت امنیت غذایی در شش استان خوب نیست/ افتتاح مرکز فناوری و نوآوری صنعت غذا تا مهر امسال

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: امنیت غذایی در شش استان کشور مطلوب نیست و از سطح ایده‌آل فاصله زیادی دارد.

وضعیت امنیت غذایی در شش استان خوب نیست/ افتتاح مرکز فناوری و نوآوری صنعت غذا تا مهر امسال


رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: امنیت غذایی در شش استان کشور مطلوب نیست و از سطح ایده‌آل فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور و مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی سازمان غذا و دارو در مراسم تجلیل از برندهای برتر صنایع غذایی گفت: طبق تحقیقات انجام شده، در حال حاضر شش استان کشور از نظر امنیت غذایی در بحران قرار دارند و وضعیت نگران‌کننده‌ای بر آنها حاکم است.

هدایت حسینی با اشاره به اینکه گزارش این تحقیق به مقامات مسئول ارسال شده است، افزود: حتی در حاشیه کلان‌شهرهایی مثل مشهد و تهران، افرادی هستند که از دورریز غذاها استفاده می‌کنند و نمی‌توان امنیتی از نظر خوراک و غذا برای آنها متصور بود.

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع تنها مربوط به ایران نمی‌شود و در تمام دنیا چنین وضعیتی وجود دارد؛ زیرا هم‌اکنون حدود یک میلیارد نفر گرسنه در جهان زندگی می‌کنند و حدود دو میلیارد نفر نیز از گرسنگی پنهان یا سلولی رنج می‌برند. از سویی دیگر، 45 درصد افراد با اضافه وزن خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته حسینی، این آمار و ارقام به‌خوبی نشان می‌دهد که توزیع غذا در دنیا عادلانه نیست. زیرا 30 درصد غذای دنیا ضایع شده و از چرخه مصرف خارج می‌شود؛ این در حالی است که مقدار گفته شده می‌تواند غذای دو میلیارد نفر را تأمین کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 12 هزار کارخانه در کشور فعالیت می‌کنند که در تولید 45 هزار نوع محصول متنوع غذایی نقشی اثرگذار دارند. ضمن اینکه محصولات عرضه شده به 70 کشور دنیا صادر می‌شود، اما این صنعت در برخی مواقع با بی‌مهری رسانه‌ها مواجه شده و مورد هجوم ناعادلانه قرار می‌گیرد؛ بنابراین انتظار می‌رود دست‌اندرکاران حوزه اطلاع‌رسانی، تحت هر شرایطی واقعیت صنعت غذا را به مردم نشان دهند.

به گفته رئیس انستیتو تحققات تغذیه و صنایع غذایی کشور، اکنون سبک زندگی مردم نسبت به گذشته تغییر کرده و تحرک آنها بسیار کم شده است. از طرفی بالا رفتن آلاینده‌ها و تماس کمتر مردم با نور آفتاب، موجب شده که یک سری ویتامین‌ها مانند ویتامین D کمتر به بدن مردم برسد؛ بنابراین بهترین راه، تامین این مواد مغذی در سفره غذای جامعه خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه کمبودهای گفته‌شده، بیماری‌های گوارشی و حتی برخی سرطان‌ها را رقم می‌زند، تصریح کرد: انتظار می‌رود دست‌اندرکاران صنعت غذا در غنی‌سازی بیشتر محصولات خود، خلاقانه‌تر عمل کرده و سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهند.

وی از ایجاد مرکز فناوری و نوآوری صنعت غذا در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور خبر داد و یادآور شد: این مرکز که تا ابتدای مهرماه افتتاح خواهد شد، به‌عنوان مرکز رشدی تلقی می‌شود که از تمام صاحب‌نظران و فعالان صنعت برای ارتقای کیفیت و تولید محصولات مختلف بهره می‌برد. ضمن اینکه از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال نیز برای این منظور دعوت می‌شود./

V-950615-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید