Iranian Agriculture News Agency

تا افق 1404 محقق می‌شود:

افزایش 550 هزار هکتاری رویشگاه‌‌های گیاهان دارویی در معرض انقراض

رئیس جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تا افق 1404 حدود 550 هزار هکتار به سطح رویشگاه‌های گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض افزوده می‌شود.

افزایش 550 هزار هکتاری رویشگاه‌‌های گیاهان دارویی در معرض انقراض

رئیس جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تا افق 1404 حدود 550 هزار هکتار به سطح رویشگاه‌های گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض افزوده می‌شود.

مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها در زمینه گیاهان دارویی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: هدف اصلی سازمان جنگل‌ها احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی است، اما در جریان برنامه‌های احیایی، اگر قابلیت برداشتی از عرصه وجود داشته باشد، در قالب طرح‌های تدوین شده و در حد مجاز به مجریان طرح‌ها اجازه برداشت از این گیاهان کشت شده، داده خواهد شد.

فریبرز غیبی میزان صادرات گیاهان دارویی صنعتی و خوراکی از ایران در هر سال را حدود 25 میلیون تن اعلام کرد که این رقم شامل زعفران و سیر هم می‌شود.

به گفته وی، سهم گیاهان دارویی تولیدشده در عرصه‌های طبیعی کشور از سبد صادرات این محصول، سالانه حدود چهار میلیون تن است.

غیبی خاطرنشان کرد: سالانه به‌طور متوسط یک‌هزار تن گیاه دارویی در قالب طرح‌های منابع طبیعی مدیریت و برداشت شده و به بازارهای صادراتی و صنایع داخلی ایران برای فرآوری ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی صادراتی ایران بیشتر به صورت متمرکز در 40 هزار هکتار از اراضی کشور زراعی تولید می‌شوند.


ایجاد 500 هزار هکتار مزرعه گیاه دارویی تا پایان برنامه ششم

رئیس جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: به جز 40 هزار هکتار مزرعه‌ای که به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارند، حدود 17 تا 18 هزار هکتار نیز زیر کشت گل محمدی است.

غیبی یادآور شد: بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی، سالانه حدود 100 هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور افزوده خواهد شد و به این ترتیب در پایان برنامه ششم، سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور در اراضی زراعی به 500 هزار هکتار خواهد رسید. این برنامه وزارت جهاد کشاورزی در مستثنیات مردم اجرا می‌شود و ربطی به منابع طبیعی ندارد.

وی درباره افزایش توان تولید گیاهان دارویی در منابع طبیعی با احیای اراضی تخریب شده تا پایان برنامه ششم تأکید کرد: به‌طور متوسط سالانه 10 هزار هکتار احیای رویشگاه داریم یعنی مجریان سالانه 10 هزار هکتار عرصه طبیعی را احیا می‌کنند. برنامه سازمان جنگل‌ها این است که سالانه 50 هزار هکتار عرصه طبیعی به احیا و توسعه گیاهان دارویی اختصاص یابد.

غیبی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده 25 هزار هکتار عملیات احیایی در عرصه‌های مرتعی و داخل طرح‌های مرتعداری، 20 هزار هکتار داخل طرح جنگلداری و پنج هزار هکتار داخل طرح‌های بیابان‌زدایی اجرا می‌شود.

وی در پایان گفت: به این ترتیب میزان تولید گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی نیز تا پایان برنامه ششم افزایش می‌یابد./

L-950614-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید