Iranian Agriculture News Agency

در صورت همراهی و حمایت ملی از محصولات خط تولید جدید برنج پارابویل در کشور؛

برنج سالم و مشتقات آن سهم مصرف‌کننده ایرانی می‌شود/ آغاز رقابت داغ برنج غنی‌شده ایرانی و برنج‌های هندی

در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، برنج پارابویل شده از ارقام پرمحصول ایرانی، باید مورد حمایت مسوولان و مردم قرار گیرد.

برنج سالم و مشتقات آن سهم مصرف‌کننده ایرانی می‌شود/ آغاز رقابت داغ برنج غنی‌شده ایرانی و برنج‌های هندی


در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برنج پارابویل شده از ارقام پرمحصول ایرانی باید مورد حمایت قرار گیرد.

مدیر داخلی شرکت "نازگل شمال" امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره آغاز تولید رسمی برنج به روش پارابویل در کشور که پس از توزیع محدود و آزمایشی از دیروز به بهره‌برداری رسید ، گفت: این کارخانه با آورده شخصی بیش از 20 میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید، اما متأسفانه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با حمایت‌های دولت همراه نیست.

رضا میری افزود: با توجه به مزیت‌های برنج پارابویل، دنیا دیگر به سمت روش‌های سنتی نیست، اما در ایران تاکنون سه کارخانه با عنوان فوق به بهره‌برداری رسیده که به‌دلیل عدم حمایت ورشکسته شده است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 750 میلیون تن شلتوک در دنیا تولید می‌شود که 50 تا 75 درصد آن با روش پارابویل عرضه می‌شود.

میری با اشاره به اینکه در ایران سالانه سه میلیون تن شلتوک تولید می‌شود که یک میلیون و 900 هزار تن برنج سفید از آن قابل استحصال است، ادامه داد: با روش پارابویل خواهیم توانست 200 هزار تن میزان استحصال برنج را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در ایران ارقام پرمحصول با عملکرد هفت تا 10 تن برای تولید پارابویل مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر تا سه سال آینده این نوع برنج در سبد کالا قرار گرفته و مورد حمایت واقع شود، دیگر نیازی به واردات برنج هندی و پاکستانی نخواهیم داشت.

میری یادآور شد: نرخ تبدیل شلتوک در حال حاضر 400 تومان است که حاضریم با روش پارابویل با قیمت 350 تومان اقدام کنیم.

برنج پارابویل غنی از انواع ویتامین‌ها

مدیر داخلی شرکت نازگل شمال درباره مزایای برنج پارابویل‌شده تأکید کرد: در روش پارابویل، 80 درصد ویتامین‌ها جذب نشاسته برنج می‌شود و نیازی به مصرف جوشاندن سبوس توسط مردم نیست، علاوه بر آن، میزان خردشدگی و چسبندگی برنج در زمان پخت کاهش یافته و به‌دلیل جوشانده شدن از وجود میکروب‌ها، باکتری‌ها و لاروهای حشرات پاک است؛ بنابراین نگهداری آن افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: به دلیل پایین بودن قند در برنج فوق، افراد دیابتی می‌توانند با اطمینان مصرف کنند.

میری همچنین گفت: چربی کمتر و وجود فیبر بیشتر از دیگر مزایای این برنج است که خوش‌پخت بودن نیز از دیگر تفاوت‌های ظاهری آن محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه تمامی برنج تولیدشده هندوستان با روش پارابویل تولید می‌شود، افزود: کشورهایی چون ایتالیا، آلمان و آمریکا نیز در حال حاضر به این روش روی آورده‌اند و لازم است در ایران نیز مورد حمایت قرار گیرد.

میری خاطرنشان کرد: برای سودآوری بیشتر، حفظ سلامت و حمایت از تولید داخل و ارقام پرمحصول لازم است تجدید نظری در شیوه‌های تأمین برنج در کشور انجام شود.

برنج پارابویل به تبلیغ نیاز دارد

مدیر داخلی این شرکت تازه‌تأسیس ادامه داد: برای ترویج این نوع برنج تبلیغ تلویزیونی نشده و تنها برای سنجیدن استقبال مشتریان، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شده است.

وی تصریح کرد: عده‌ای از مردم به‌دلیل شباهت این برنج با انواع هندی آن را تقلب می‌دانستند و از خریدش امتناع می‌کردند.

میری یادآور شد: برنج پارابویل‌شده با عنوان برند "هزارشید" به فروشگاه‌ها آمد و با عدم استقبال روبه‌رو شد، اما به‌دنبال قرارداد با مشتریان بزرگ‌تر هستیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه قیمت تمام‌شده برنج در کشور بالا است و قیمت محصول نهایی بالاتر از انواع هندی تمام می‌شود که باید در این زمینه فکری اساسی شود.

میری اظهار داشت: قیمت برنج هندی در کشور مبداء پایین است و با قیمت دوهزار و 500 تومان به گمرکات می‌رسد که با اضافه شدن هزینه‌های حمل و نقل و عوارض دولتی قیمت دوبرابر شده و به پنج‌هزار تا شش‌هزار تومان می‌رسد و در مقابل قیمت تمام‌شده ارقام پرمحصول چون شیرودی و ندا هم پنج‌هزار و 500 تا شش‌هزار تومان است که می‌تواند با نوع هندی برابری کند.

وی همچنین گفت: برنج پرمحصول پارابویل‌شده ایرانی به‌طور قطع از مزایای سلامتی بیشتری برخوردار است و بهتر است مردم در راستای حمایت از تولید داخل، اقدام به تعویض سلیقه خود کنند.

روغن برنج ظرفیت مغفول‌مانده در ایران

مدیر داخلی شرکت نازگل شمال از روغن برنج به‌عنوان صنعتی سودآور نام برد و افزود: حدود سه میلیون تن شلتوک در کشور تولید می‌شود که 10 درصد آن را سبوس تشکیل می‌دهد و قابلیت استحصال 20 درصد روغن از آن فراهم است، اما به‌دلیل آنکه در روش‌های سنتی شالیکوبی‌ها، لایه روغنی تراشیده می‌شود، این ظرفیت مغفول مانده است.

میری خاطرنشان کرد: در روش پارابویل به‌دلیل حرارت‌دهی، آنزیم‌ها غیرفعال می‌شود و می‌توان سبوس‌های برنج را جمع‌آوری و تحویل کارخانه استحصال روغن کرد.

وی ادامه داد: هر کیلوگرم روغن برنج 16 تا 17 هزار تومان ارزش دارد که می‌تواند به چرخه فوق در فاز دوم کارخانه اضافه شود، به شرط آنکه خوراک سبوس فراهم باشد.

میری تصریح کرد: در حال حاضر سبوس به مصرف خوراک دام می‌رسد، در حالی که می‌شود تفاله سبوس پس از استحصال روغن به مصرف برسد.

وی در پایان یادآور شد: تا زمانی که حمایت‌های لازم انجام نشود، امکان اضافه شدن خط دو وجود ندارد و اگر شرایط بدین‌ترتیب پیش رود، مدرن‌ترین کارخانه کشور به جای پارابویل کردن، تنها در خط میلینگ (شالیکوبی) فعالیت خواهد داشت.

گفتنی است، شرکت نازگل در سال 1384 توسط زنده‌یاد علی‌اکبر افشین در شهرک صنعتی محمودآباد و در زمینی به مساحت 11 هزار مترمربع و ظرفیت تولید روزانه 200 هزار تن برنج پارابویل تأسیس شد و در حال حاضر با برند "هزارشید" در بسته‌بندی‌های 10 کیلوگرمی محصولش را به بازار عرضه می‌کند./

M-950610-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید