Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

موفقیت تلقیح مصنوعی نخستین نسل گاوهای بومی و دورگ با اسپرم سیمنتال در اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اولین نسل تلقیح مصنوعی گاوهای بومی و دورگ با اسپرم سیمنتال در استان با موفقیت انجام شد.

موفقیت تلقیح مصنوعی نخستین نسل گاوهای بومی و دورگ با اسپرم سیمنتال در اردبیل


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل، بهلول تکلوی با اعلام این خبر افزود: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت، نیاز فزاینده به فرآورده های دامی، کاهش نزولات آسمانی و محدودیت منابع موجود بویژه وضعیت پوشش گیاهی مراتع و چراگاه ها ، پایین بودن بازده اقتصادی در سامانه پرورشی آمیخته های موجود و عدم سازگاری نژادهای اصیل موجود در شرایط روستایی، نیاز به نژادی که بتواند با احتیاجات غذایی و مدیریتی پایین در مناطق روستایی، حداکثر توان تولیدی خود را بروز دهد، کاملاً محسوس است.

وی افزود: در همین راستا معاونت بهبود تولیدات دامی استان اردبیل برنامه ریزی ها و اقدامات لازم درخصوص توسعه تلقیح مصنوعی گاوهای بومی و آمیخته استان با اسپرم نژاد سیمنتال را به مرحله اجرا درآورد.

این مقام افزود: ارتقاء کمیت و کیفیت گوشت و بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش هزینه های تولید و نگهداری دام ، حداکثر بهره وری و افزایش راندمان براساس نهاده های تولیدی در روستا، بهبود کیفیت لاشه (قطعات، طعم، نسبت گوشت به استخوان و ...)، بهبود صفات عملکردی مانند تولید مثل و صفات شایستگی ، افزایش مقدار تولید شیر و ترکیبات آن از اهداف توسعه ای نژاد دو منظوره در استان به شمار می رود.

به گفته وی افزایش درآمد و سود حاصل از فروش محصولات تولیدی، توسعه و فعال سازی واحدهای پرواربندی، ایجاد اشتغال پایدار، استفاده از علوفه و ضایعات کشاورزی و اتکا کمتر به مواد دانه ای از مهمترین اهدافی است که در این راستا دنبال می شود.

تکلوی افزود: منظور از عملیات توسعه ای انتقال و ترکیب ژنهای نژاد دومنظوره با گاوهای آمیخته هلشتاین و بومی از طریق تلقیح مصنوعی و تکثیر آنها بوده و عملیات اجرایی آن شامل: تلقیح مصنوعی، نصب پلاک گوش و ثبت اطلاعات گاو ماده در سامانه مرکز اصلاح نژاد دام کشور است

وی گفت: نژاد سیمنتال از نظر تعداد، بعد از هلشتاین دومین نژاد عمده در سطح جهان بوده و توانایی بالای آن در تطابق پذیری با محیط اطراف، به آنها اجازه داده است تا در سرتاسر جهان گسترده شود .

تکلوی یادآور شد: دو منظوره (شیری و گوشتی) بودن، باروری بالا و طولانی، طول عمر اقتصادی زیاد، آسان زایی عالی و مشکلات باروری پایین، بازگشت سریع به فحلی پس از زایمان و کاهش فاصلۀ گوساله زایی، قابلیت مادری مناسب ، تلفات گوساله بسیار کم، مقاومت بالا در برابر انواع بیماری ها و اختلالات متابولیکی پس از زایمان از مزایای مهم گاوهای سیمنتال و آمیخته های حاصل از آن است.

وی خاطر نشان ساخت: بلوغ زود هنگام، میزان رشد خوب (افزایش وزن روزانه تا 1.5 - 1.3 کیلوگرم)، ضریب تبدیل و بازدۀ غذایی بسیار مطلوب بازدۀ لاشۀ عالی(حدود 63 درصد) و تولید گوشت بسیار با کیفیت، توانایی بالا در سازگاری با محیط اطراف، توانایی چرای مطلوب، آسانی کار با آنها به دلیل داشتن رفتار آرام و ملایم و وابستگی کمتر به مواد متراکم ( کنسانتره) را می توان از مهمترین مزایای گاوهای سیمنتال و آمیخته های حاصل از آن برشمرد .

این مقام مسئول در پایان افزود: برگزاری دوره آموزشی یک روزه با حضور کارشناسان مرکز اصلاح نژاد دام کشور برای کلیه مأموران تلقیح مصنوعی استان، کارشناسی در چندین برنامه آموزشی تلویزیونی و رادیویی که از صدا و سیمای استان پخش شد، تلقیح مصنوعی گاوهای بومی و دورگ با اسپرم سیمنتال به تعداد 2 هزار و 494 دز در استان از اقدامات صورت گرفته در شش ماه گذشته است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید