Iranian Agriculture News Agency

رشد 50 درصدی تسهیلات پرداختی صندوق های غیردولتی کشاورزی در دولت یازدهم

مصوبه 650 میلیارد تومانی دولت برای صندوق زنجیره شیر/ پیشنهاد اختصاص 10 درصد ارزش تولیدات کشاورزی به صندوق های غیردولتی برای برنامه ششم

پرداخت تسهیلات توسط صندوق های حمایت از بخش کشاورزی به تولیدکنندگان و سهامداران از ابتدای سال 92 تاکنون 50 درصد رشد نشان می دهد.

مصوبه 650 میلیارد تومانی دولت برای صندوق زنجیره شیر/ پیشنهاد اختصاص 10 درصد ارزش تولیدات کشاورزی به صندوق های غیردولتی برای برنامه ششم


پرداخت تسهیلات توسط صندوق های حمایت از بخش کشاورزی به تولید کنندگان و سهامداران از ابتدای سال 92 تا کنون 50 درصد رشد نشان می دهد .

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالکریم رضوی اردکانی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی امروز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت ضمن اعلام این خبر، گفت: از مجموع 54 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، 27 هزار و 23 میلیارد ریال از ابتدای سال 92 به بعد و در دولت یازدهم به بهره برداران و تولید کنندگان سهامدار تخصیص یافته است .

وی افزود: تسهیلات صندوق ها با سود حداکثر 4 درصد و ظرف 48 ساعت پرداخت می شود .

رضوی تعداد صندوق های غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی را 102 مورد عنوان کرد و اظهار داشت: این صندوق ها با سرمایه ای بالغ بر 11 هزار و 927 میلیارد ریال تشکیل شده اند .

رضوی تصریح کرد: در سه سال نخست دولت یازدهم تا کنون تعداد 20 صندوق شامل دو صندوق تخصصی چای و بذر، سه صندوق منابع طبیعی، 13 صندوق شهرستانی و دو صندوق زنان ایجاد شده که نشان دهنده پیشروی تشکیل صندوق ها به سمت صندوق های تخصصی است .

وی در عین حال میزان پرداخت تسهیلات به سهامداران صندوق های حمایت از بخش کشاورزی از ابتدای سال 95 تا تیر ماه را 3759 میلیارد ریال عنوان کرد .

مصوبه 650 میلیارد تومانی دولت برای صندوق زنجیره شیر

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از تشکیل صندوق زنجیره شیر طی سال جاری خبر داد و اعلام کرد: طبق مصوبه دولت طی سه سال 650 میلیارد تومان به این صندوق اختصاص می یابد .

وی افزود: در سال نخست تشکیل این صندوق دولت 150 میلیارد تومان کمک خواهد کرد .

رضوی هدف از تشکیل صندوق زنجیره شیر را از جمله کمک به صادرات، تامین سرمایه در گردش کارخانه ها و کمک به کارخانه های خوراک دام دانست .

وی با بیان این که در حال حاضر کارهای مطالعاتی تشکیل این صندوق انجام می شود، گفت: تمام عناصری که در شیر دخیل هستند از قبل تولید و پس از تولید در این زنجیره تعریف می شود .

رضوی در ادامه میزان واریزی به صندوق های غیر دولتی از محل عاملیت ها در چهار ماهه نخست امسال را 213 میلیارد ریال عنوان کرد و اذعان داشت: از این مبلغ 181 میلیارد ریال متعلق به عاملیت آبیاری تحت فشار است و مبلغ 390 میلیارد ریال به عنوان کمک بلا عوض بابت افزایش سرمایه به حساب صندوق ها واریز شده است .

وی خاطرنشان کرد: سهامداران صندوق های غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی شامل 7240 تشکل، 66 هزار و 786 بهره بردار حقیقی و 3077 بهره بردار مستقل است که در عرصه های مختلف زیر بخش کشاورزی فعالیت می کنند .

پیشنهاد اختصاص 10 درصد ارزش تولیدات کشاورزی به صندوق در برنامه ششم

رضوی همچنین از پیشنهاد اخیر این صندوق به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به منظور تقویت سرمایه صندوق خبر داد و گفت: ما به کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد دادیم که 10 درصد ارزش تولیدات بخش کشاورزی در طول برنامه ششم توسعه ،سرمایه صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی شود .

وی کمبود سرمایه دولتی را از محدودیت های توسعه صندوق ها دانست و اظهار داشت: به دلیل کاهش درآمدهای دولت، تعداد این صندوق ها و سهامداران آن طور که باید افزایش نیافته است .

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در ادامه تبدیل سرمایه به نهاده و توسعه صادرات را از کارکردهای این صندوق دانست و تصریح کرد: صندوق دامپروری ما 160 هزار تن جو را از بورس برای سهامدارانش خریداری کرده است .

وی افزود: صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری می توانند با بانک ها قرارداد منعقد و از منابع آنان برای سهامداران خود استفاده کنند که البته چون سود بانکی بالا است، سهامداران کمتر این ظرفیت را مورد استفاده قرار می دهند .

رضوی پیگیری و استفاده از ظرفیت های قانونی را از دیگر وظایف این صندوق ها عنوان کرد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید