Iranian Agriculture News Agency

طبقه بندی دردناک‌ترین گزیدگی های حشرات در جهان؟


دانشمند حشره‌شناسی به نام جاستین اشمیت و همسرش که یک جانورشناس است، طی سال‌ها تحقیق درباره حشرات گزنده، بیش از هزار بار توسط ۸۳ گونه مختلف حشره گزیده شده‌است و درد این گزش‌ها را براساس تجربیات شخصی‌اش دسته‌بندی کرده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین،براساس گزارش ساینس الرت، جاستین اشمیت و همسرش پس از سفری به دور آمریکا گونه‌های مختلفی از مورچه‌های رفتگر را جمع‌آوری کردند و با خود به دانشگاه جورجیا بردند.

همسر اشمیت درد اولین گزش این مورچه‌ها را با درد پاره شدن گوشت بدن مقایسه می‌کند و می‌گوید درد ناشی از گزش این مورچه‌ها درست مانند این است که کسی زیر پوست بدن نفوذ کند و تاندون‌ها و ماهیچه‌ها را به صورت متوالی از هم بدرد.

اشمیت برای مقایسه سم این مورچه‌ها با سم دیگر حشرات به ارزیابی شدت مسموم بودن و شدت درد ناشی از گزش نیاز داشت. در این بخش از مطالعه بود که مقیاس درد حشرات گزنده اشمیت به وجود آمد. این مقیاس سیستمی چهار درجه‌ای است که درد نیش زنبور عسل ، دردی که هرفردی ممکن است آن را تجربه کند، نقطه تعادل به حساب می‌آید و درد‌ها براساس بیشتر بودن یا کمتر بودن از درد نیش زنبود عسل سنجیده می‌شوند.

طی سال‌های متوالی اشمیت نام حشرات جدیدی را به لیست خود افزوده‌است،‌البته در بیشتر موارد گزیده شدن وی از عمد نبوده و حین انجام تحقیقات رخ داده‌است. به طور کلی در طول مطالعات اشمیت هزار بار توسط 83 گونه مختلف حشره گزیده شده‌است و براساس تجربه درد این گزش‌ها مقیاس درد اشمیت خلق شده‌است. هرچه درجه درد افزایش پیدا می‌کند شدت درد گزیدگی بیشتر می‌شود.

مورچه سرخ آتشین: بومی آمریکای جنوبی، درد گزیدگی درجه یک. گزش تند و تیز و کمی آزاردهنده
جیرجیرک قاتل غربی: بومی آمریکای شمالی، درد گزیدگی درجه 1.5. درد شدید پس از گزیدگی که هرچه تماس با محل گزیدگی بیشتر شود،‌درد افزایش پیدا می‌کند.
زنبور عسل غربی: بومی آفریقا و اروپا. درد گزیدگی درجه دو. گزشی سوزناک و خورنده اما قابل تحمل،‌ مثل اینکه کبریت را روی دست خاموش کنید.
زنبور جلیقه‌زرد غربی: بومی آمریکای شمالی، درد گزیدگی درجه دو. درد گزش مشابه درد و سوزش خاموش کردن سیگار روی زبان.
زنبور وحشی سیاه پلیبیا: بومی آمریکای مرکزی، درد گزیدگی درجه 2.5. درد ناشی از گزش دردی شیطانی مشابه خورد شدن یک لامپ گازی قدیمی در صورت انسان است.
مورچه مخملی: بومی آمریکای شمالی، درد گزیدگی درجه سه. درد گزشی انفجاری و طولانی دارد درحدی که فرد فریاد خواهد کشید. درد آن با ریختن روغن داغ روی دست برابری می‌کند.
مورچه رفتگر فلوریدا: بومی آمریکای شمالی، درد گزیدگی درجه سه. درد گزش این مورچه شدید و بی‌امان است،‌مثل اینکه بخواهید با مته برقی دستتان را سوراخ کنید.
شاهین رتیل: نوعی زنبور شکارچی رتیل بومی آمریکای مرکزی و جنوبی. درد گزیدگی درجه چهار. درد گزش برابر با برق‌گرفتگی شدید.
مورچه گلوله‌ای: بومی آمریکای مرکزی و جنوبی. درد گزیدگی درجه چهار. درد گزش با راه‌رفتن روی ذغال داغ یا فروکردن میخ در پا مقایسه می‌شود.
زنبور آرمادیلو: بومی آمریکای مرکزی و جنوبی. درد گزیدگی درجه چهار. درد گزش شکنجه‌آور، مشابه سوختگی ناشی از مواد مذاب.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید