Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه علوم دامی کشور:

خوراک دام از سرشاخه‌های نیشکر به مرحله تجاری‌سازی رسید

تولید خوراک دام از سرشاخه‌های نیشکر از دستاوردهای مؤسسه تحقیقات علوم دامی به مرحله تجاری‌سازی رسید.

خوراک دام از سرشاخه‌های نیشکر به مرحله تجاری‌سازی رسید

تولید خوراک دام از سرشاخه‌های نیشکر از دستاوردهای مؤسسه تحقیقات علوم دامی به مرحله تجاری‌سازی رسید.

به گزارش ایانا، رئیس مؤسسه علوم دامی کشور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای این مؤسسه گفت: پس از چند سال تحقیق و پژوهش موفق شدیم با استفاده از دانش فنی ضایعات نیشکر را تبدیل به خوراک دام کنیم.

مرتضی رضایی با بیان اینکه این خوراکی ارزش خوراکیش بیش از ۵۰ درصد خوراکی‌های معمول دام است، افزود: با استفاده از این خوراک هزینه‌های تولید دام کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: این کار تحقیقاتی در حال حاضر تجاری‌سازی شده و کارخانه‌ای در شهر دزفول در حال تولید این محصول است.


توسعه پرورش ملکه‌های زنبور عسل

رئیس مؤسسه علوم دامی کشور از توسعه پرورش ملکه‌های زنبورعسل خبر داد و تصریح کرد: پس از ۱۷ سال کار تحقیقاتی و اصلاح ۱۳ نژاد ملکه زنبور عسل موفق به معرفی نژادی شدیم که صفات بسیار مثتبی دارند.

رضایی قابلیت زمستان‌گذری، کاهش رفتارهای تهاجمی، مقاومت به بیماری‌ها و صفت بچه‌دهی را از مهم‌ترین خصوصیات ملکه‌های پرورش یافته جدید عنوان کرد.

وی ادامه داد: در فاز نخست ۴۵۰ فروند ملکه اصلاح شده به بهره‌برداری ۱۶ استان در ۲۶ شهر تحویل داده شده که نتیجه حاصل از آن شش‌هزار و ۸۰۰ ملکه اصلاح شده بود که در اختیار ۲۵۰ زنبوردار قرار گرفت.

رضایی درباره اقداماتی که در راستای تجاری‌سازی و اقتصاد مقاومتی در این مؤسسه شده است به سنتز نژاد بز شیری با توجه به شرایط اقلیمی کشور اشاره کرد.

وی به عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این مؤسسه اشاره کرد و یادآور شد: این مؤسسه در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بسته دانش‌بنیان را برای همکاری با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تهیه کرده است.

رضایی تأکید کرد: در این بسته دانش‌بنیان، سنتز نژادهای پر تولید بز شیری و دومنظوره مطابق و سازگار با شرایط اقلیمی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه معرفی ترکیب‌های ژنتیکی گاو دومنظوره نیز از دیگر اقدامات این مؤسسه در راستای اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: اصلاح نژاد گاوها در دنیا معمولاً در بخش تولید شیر یا گوشت است.

بر اساس این گزارش، توسعه سامانه‌های بهره‌ور پرورش شتر در مناطق بیابانی، پرورش گاومیش و ارائه فناوری‌های تبدیل پسماندهای کشاورزی به خوراک دام همچون از برگ چغندرقند یا پوست پسته از دیگر طرح‌ها در اقتصاد مقاومتی است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید