Iranian Agriculture News Agency

دامپزشکی خراسان رضوی در آخرین روز از هفته دولت اعلام کرد:

بررسی دقیق فرآورده‌های خام دامی در آزمایشگاه دامپزشکی خراسان رضوی با هدف تأمین سلامت غذا

آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان بررسی دقیق فرآورده‌ها خام دامی در آزمایشگاه دامپزشکی استان خراسان رضوی را با هدف تأمین امنیت غذایی عهده‌دار است.

بررسی دقیق فرآورده‌های خام دامی در آزمایشگاه دامپزشکی خراسان رضوی با هدف تأمین سلامت غذا


آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان بررسی دقیق فرآورده‌ها خام دامی در آزمایشگاه دامپزشکی استان خراسان رضوی را با هدف تأمین امنیت غذایی عهده‌دار است.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، مدیرکل دامپزشکی استان با اعلام این خبر در آخرین روز از هفته دولت گفت: آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با دارا بودن تجهیزاتی همچون دستگاه‌هایی با فناوری پیشرفته GC ، GC MASS ، HPLC و ATOMIC ABSORBTION به‌عنوان مرجع سم‌شناسی در زمینه پایش باقیمانده سموم در فرآورده‌های خام دامی در کشور است و انجام آزمون ‌های تعیین میزان سموم، آنتی‌بیوتیک‌ها و فلزات سنگین در کل فرآورده‌های خام دامی در آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی انجام شده و نیز بررسی آلودگی‌های میکروبی بیماری‌زا در انسان و فساد فرآورده‌های خام دامی در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

مجید روحانی‌نژاد افزود: از فعالیت‌های دیگر آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی تعیین نوع گوشت موجود در فرآورده‌های غذایی است که با روش‌های جدید ژنتیکی ( PCR ) روی DNA استخراج‌شده از نمونه انجام می شود و می‌تواند انواع گوشت حیوانات موجود در انواع نمونه‌های گوشتی را به دقت تعیین کند.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های سم‌شناسی شامل ردیابی میزان باقیمانده تعداد 20 نوع ترکیب سم ارگانوکلره شامل DDT و ایزومرهای آن (گرچه امروزه استفاده نمی‌شوند، اما به‌دلیل پایداری بسیار زیاد در خاک قابل ردیابی هستند)، لیندن، آلدرین، دی‌آلدرین و... تعداد 10 ترکیب از سموم ارگانو فسفره رایج و پرمصرف که امروزه استفاده زیادی در کشاورزی و دامپزشکی دارند شامل دیازینون، کومافوس، مالاتیون و... و تعدادی از سموم رایج از دیگر خانواده‌ها شامل سایپرمترین (که به میزان زیادی در حشره‌کش‌های خانگی و دامپزشکی وجود دارند) و کارباریل و ده‌ها سم دیگر در فرآورده‌های خام دامی به‌شمار می‌رود که با تکنیک‌های دقیق و روز دنیا قابل انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضویاز طرح ملی پایش باقیمانده دارو، سموم و فلزات سنگین در فرآورده‌های خام دامی نیز به‌عنوان طرحی محوری در زمینه تأمین امنیت غذایی شهروندان یاد کرد و ادامه داد: طی دهه‌های اخیر، با گسترش صنعت و فناوری،‏ مصرف افزودنی‌ها، آفت‌کش‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در تولید مواد غذایی روند رو به تزایدی داشته است؛ لذا سازمان دامپزشکی روش‌ها و برنامه‌های مختلف استانداردی برای ارزیابی مخاطرات بهداشتی و باقیمانده‌های دارویی ارائه کرده است که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان دامپزشکی در جهت ارزیابی مخاطرات موجود در مواد غذایی با منشاء دامی، طرح ملی پایش باقیمانده دارو، سموم و فلزات سنگین در فرآورده‌های خام دامی است که در این برنامه ملی پایش از سال 1388 تاکنون در هفت فرآورده خام دامی شامل شیر، گوشت قرمز، مرغ، عسل، تخم‌مرغ، ماهی سردآبی و گرم‌آبی باقیمانده‌های دارو، سموم و فلزات سنگین و مواد شیمیایی مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته است.

روحانی‌نژاد تصریح کرد: به‌منظور ارتقای سطح بهداشت جامعه و در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر کنترل کیفیت محصولات خام دامی نظیر شیر، ماهی، عسل، تخم‌مرغ، گوشت سفید و قرمز پایش‌های دوره‌ای جهت ارزیابی میزان باقیمانده دارو و سموم و فلزات سنگین در این فرآورده‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی در پایان اظهار داشت: از ابتدای سال 93 در راستای انجام طرح پایش ملی ارزیابی باقیمانده‌های سموم و فلزات سنگین در هفت فرآورده خام دامی NRP 92 ، در مجموع تعداد 16 هزار و 500 آزمون اولیه به روش ELISA و با دستگاه‌های GC و ATOMIC انجام گرفت و بیش از یک هزار آزمون تأییدی با دستگاه ATOMIC, GC-MASS نتایج حاصله را تأیید کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید