Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق همدان در گفت‌وگو با ایانا:

صادرات پیله‌وری سیب‌زمینی را متوقف کنید/ پیش‌بینی تولید پنج میلیون تن سیب‌زمینی در سال جاری

سیب‌زمینی محصولی صادراتی است که برای موفق بودن آن باید صادرات پیله‌وری که در حال حاضر توسط مرزنشینان انجام می‌شود، متوقف شود.

صادرات پیله‌وری سیب‌زمینی را متوقف کنید/ پیش‌بینی تولید پنج میلیون تن سیب‌زمینی در سال جاری

سیب‌زمینی محصولی صادراتی است که برای موفق بودن آن باید صادرات پیله‌وری که در حال حاضر توسط مرزنشینان انجام می‌شود، متوقف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت تولید سیب‌زمینی در قطب تولید این محصول گفت: تولید سیب‌زمینی در کشور هرساله با مخاطرات بسیاری همراه است، چون برنامه مشخصی برای آن پیش‌بینی نشده است.

ابوالقاسم سوزنچی افزود: کشاورزان با توجه به تجارب خود در فروش محصول نسبت به تغییر سطح زیر کشت اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی محصولی سالم است، اما اگر در برخی موارد گزارش‌هایی از وجود نیترات در آن گزارش می‌شود، مربوط به عده‌ای از بهره‌بردار است و نباید به همه بهره‌برداران تعمیم داد.

سوزنچی ادامه داد: متأسفانه دسترسی به مسئولان برنامه‌ریز کشور کم است تا بتوانیم مشکلات بهره‌برداران را منعکس کرده و راهکار دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر محصولی وضعیت خوبی داشته باشد، صادراتی تلقی می‌شود و محصول سیب‌زمینی می‌تواند جزو این محصولات باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق همدان یادآور شد: متأسفانه صادرات سیب‌زمینی مداوم نیست، در صورتی که باید سالانه مقداری را برای صادرات هزینه کنیم.

سوزنچی تأکید کرد: صادرات سیب‌زمینی در حال حاضر به‌صورت پیله‌وری انجام می‌شود؛ یعنی توسط مرزنشینان از کشور خارج می‌شود، در صورتی که باید ساختاری برای آن تعریف شود تا از مزایای آن بهره‌برداری و صادرکنندگان برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: اگر صادرات سیب‌زمینی بدون ساختار و هر زمانی که تولید مازاد باشد انجام شود، صادرات معنایی ندارد.

سوزنچی درباره سطح زیر کشت در سال جاری گفت: سطح زیر کشت سیب‌زمینی در همدان 28 هزار هکتار بود که به‌دلیل نبود آب به 18 هزار هکتار کاهش یافته است.


سیر، موسیر و کلزا جایگزین سیب‌زمینی همدان می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان محصولاتی چون سیر، موسیر و کلزا را جایگزین‌های سیب‌زمینی همدان برشمرد و افزود: سیب‌زمینی آب‌بر است، اما محصولاتی چون سیر، موسیر و کلزا به آب کمتری نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته تنها سیب‌زمینی در 14 استان کشور کشت می‌شد، اما در حال حاضر سیب‌زمینی‌کاران مناطق کشت را تغییر داده‌اند و در برخی استان‌ها همچون کرمانشاه، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی نیز اقدام به کشت سیب‌زمینی می‌کنند.

سوزنچی ادامه داد: سطح زیر کشت کلی سیب‌زمینی کاهش نیافته است و آمارها نشان از سطح 180 هزار هکتاری دارد، اما عملکردها با استفاده از بذور سالم، کودهای مناسب و... از 10 تن به‌طور میانگین به 40 تن رسیده است.

وی در پایان تصریح کرد: سیب‌زمینی دو بار کشت می‌شود؛ کشت پاییزه در اسفند و فروردین‌ماه انجام می‌شود و در فصل حاضر برداشت رو به اتمام است و کشت بهاره در بهار کشت و در پاییز برداشت می‌شود.

گفتنی است، پیش‌بینی می‌شود که به‌دلیل کاهش قیمت محصول سیب‌زمینی در سال قبل، امسال کشاورزان برای تولید و تأمین هزینه‌های کاشت دچار مشکل باشند و سطح زیر کشت از کاهش برخوردار باشد، اما کمک‌های دولت در صادرات به‌موقع و حمایت‌های صادراتی خواهد توانست سطح ثابتی را برای این محصول رقم بزند./

M-950608-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید