Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام مؤسسه تحقیقات خاک و آب:

گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب برگزار می شود

بزرگ‌ترین گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب 15 تا 17 شهریورماه سال جاری در کرج برگزار می‌شود.

گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب برگزار می شود


بزرگ‌ترین گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب 15 تا 17 شهریورماه سال جاری در کرج برگزار می‌شود.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات خاک و آب، قائم‌مقام این مؤسسه از برگزاری گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب با حضور تمامی اعضای هیأت علمی و محققان ستاد مؤسسه و بخش‌های تحقیقات خاک و آب استانی از تاریخ 15 تا 17 شهریورماه سال جاری در کرج خبر داد و گفت: به‌منظور هدفمند کردن برنامه تحقیقات روی منابع خاک و آب در سال جاری، برنامه‌ای از سال گذشته طراحی شد و در آن مهم‌ترین مسائل مرتبط با خاک و آب لحاظ شد.

سعید سعادت با بیان اینکه با توجه به محدودیت اعتبارات، زمان و نیروی انسانی حل یک‌باره تمامی مسائل خاک و آب امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: در این گردهمایی مهم‌ترین مسائل و محدودیت‌های مرتبط با منابع خاک و آب از جنبه تحقیقاتی بررسی و حل آنها در یک برنامه کوتاه‌مدت پنج ساله برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی از ویژگی‌های بارز طرح‌های ارائه‌شده ازجمله به کاربردی بودن، ارائه مهم‌ترین مسائل روز خاک و آب و بخش‌های اجرایی و حل آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اشاره کرد و افزود: از نیمه دوم سال پیش طراحی برنامه‌ها آغاز و کمیته تلفیق در ستاد مؤسسه با حضور کلیه صاحب‌نظران تشکیل شد، پس از برگزاری جلسات متعدد 9 برنامه که می‌تواند مسائل مورد نظر را پوشش دهد تدوین و در همین راستا دو گردهمایی ملی با رؤسای بخش‌های تحقیقات استان‌ها برگزار شد و عناوین برنامه‌ها نهایی شد.

سعادت ادامه داد: گام بعدی، طراحی زیربرنامه‌ها، طرح‌های کلان و طرح‌های مربوطه بود که با برگزاری جلسات متعدد کمیته تلفیق عناوین طرح‌هایی که حداکثر طی پنج سال بتوانند بخشی از پرسش‌های ما را پاسخ دهند، نهایی شد.

وی با اشاره به اینکه عناوین طرح‌های نهایی‌شده در تاریخ 20 مردادماه سال جاری به فراخوان گذاشته شد، تصریح کرد: مقرر شد همکاران ما در ستاد مؤسسه و استان‌ها برای این طرح‌ها، پروژه‌ها و پروپوزال‌های پیشنهادی خود را تا تاریخ 9 شهریورماه سال جاری به ستاد مؤسسه ارسال کنند.

دبیر این گردهمایی یادآور شد: کمیته تلفیق در ستاد مؤسسه از تاریخ 10 تا 15 شهریورماه فرصت دارند طرح‌های اولیه را ارزیابی و برای ارائه در گردهمایی انتخاب کنند.

سعادت تأکید کرد: در ادامه از تاریخ 15 تا 17 شهریورماه، گردهمایی ملی با حضور کلیه اعضای هیأت علمی و محققان بخش‌های تحقیقاتی خاک و آب استان‌ها و ستاد برگزار خواهد شد، در این گردهمایی سه روزه پنل‌های مرتبط با این برنامه‌ها تشکیل خواهد شد و پس از بحث و بررسی طرح‌ها و رفع ایرادات، تیم‌های اجراکننده طرح‌ها تشکیل خواهند شد و در پایان روز سوم تعداد طرح‌ها، هزینه‌های اجرای آنها، مدت‌زمان اجرا و تیم اجرا تعیین نهایی خواهند شد.

وی درباره زمان‌بندی و لازم‌الاجرا شدن طرح‌ها اظهار داشت: شروع اجرای طرح‌ها از پاییز سال جاری و طی یک دوره پنج ساله است تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پاسخ‌های مدنظر دست یابیم، به همین جهت اجرای طرح‌ها در مدت‌زمان کوتاه‌تر (حداکثر پنج ساله) مزیت محسوب می‌شود.

قائم‌مقام مؤسسه تحقیقات خاک و آب گفت: محدودیتی در ارسال طرح‌ها برای گردهمایی وجود ندارد و طرح‌های پذیرفته‌شده در گردهمایی مراحل داوری و تصویب در کمیته علمی - فنی را طی خواهند کرد.

سعادت همچنین افزود: طرح‌هایی انتخاب می‌شوند که علاوه بر روش اجرای مناسب‌تر، با هزینه کمتر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مسائل پاسخ دهند؛ لذا ممکن است برای یک موضوع چندین طرح ارسال و ایحاد رقابت شود که در این مرحله طرحی انتخاب خواهد شد که در کوتاه‌ترین زمان با کمترین هزینه، بهترین راه‌حل را ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های زمانی و اعتباری، بدیهی است که تمامی طرح‌های مصوب در سال جاری اجرا نخواهند شد، اما با زمان‌بندی مناسب و اجرای طرح‌ها در فازهای مختلف، تلاش خواهد شد تا تمامی آنها طی سال‌های آتی به اجرا درآیند.

سعادت در پایان تصریح کرد: کمک هزینه رفت و آمد برای کلیه اعضای هیأت علمی دعوت شده به گردهمایی و همچنین محققان که تا تاریخ 9 شهریورماه طرح ارسال کرده‌اند متناسب با مسافت محل حرکت تا ستاد مؤسسه پرداخت خواهد شد.

گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب از تاریخ 15 تا 17 شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد. ریاست گردهمایی بر عهده کامبیز بازرگان، رئیس مؤسسه خواهد بود و سعید سعادت، دبیر گردهمایی، حامد رضایی، رئیس کمیته اجرایی و ناصر دواتگر، رئیس کمیته علمی گردهمایی هستند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید