Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد:

تمام مطالبات گندم‌کاران تا دو هفته آینده پرداخت می‌شود/ اختصاص 3000 میلیارد تومان از 5000 میلیارد تخصیصی بانک مرکزی به بانک کشاورزی/ بودجه سالانه بانک کشاورزی در برنامه ششم افزایش می‌یابد

مدیرعامل بانک کشاورزی از موافقت دولت با افزایش سرمایه بانک کشاورزی و همچنین همچنین تصویب پیشنهاد افزایش منظم و سالانه سرمایه بانک کشاورزی در برنامه ششم توسعه در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد.

تمام مطالبات گندم‌کاران تا دو هفته آینده پرداخت می‌شود/ اختصاص 3000 میلیارد تومان از 5000 میلیارد تخصیصی بانک مرکزی به بانک کشاورزی/ بودجه سالانه بانک کشاورزی در برنامه ششم افزایش می‌یابد

مدیرعامل بانک کشاورزی از موافقت دولت با افزایش سرمایه بانک کشاورزی و همچنین همچنین تصویب پیشنهاد افزایش منظم و سالانه سرمایه بانک کشاورزی در برنامه ششم توسعه در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مرتضی شهیدزاده، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی امروز در جمع خبرنگارانی که مشتاق دانستن سیاست‌های جدید بانک کشاورزی در افزایش اعتبارات بخش کشاورزی و همچنین پرداخت مطالبات بهره‌برداران بودند، گفت: دولت یازدهم از آنجا که ارادت زیادی به توسعه بخش کشاورزی و بهبود ساختارهای آن دارد، پس از اینکه در سال 1394 خورشیدی بر اساس قانون، 500 میلیارد تومان در اختیارش را به‌طور 100 درصدی در اختیار بانک کشاورزی قرارداد، در بودجه 95 نیز حدود پنج‌هزار میلیارد تومان از محل کارمزدهای بانک مرکزی برای افزایش سرمایه سه بانک "ملی"، "سپه" و "کشاورزی" تخصیص داده است که از این میزان، بر اساس اطلاعات دریافتی سه‌هزار میلیارد تومان آن به بانک کشاورزی اختصاص یافته است.

وی با بیان این که بر اساس پیشنهاد بانک کشاورزی قرار است در برنامه ششم توسعه به‌صورت مداوم و حسب راهبردهای بین‌المللی این بانک و نیاز بخش کشاورزی، سرمایه بانک کشاورزی افزایش یابد، افزود: خوشبختانه کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد یادشده را تصویب کرده و هم‌اکنون نیز تحویل کمیسیون تلفیق مجلس شده است تا پس از تصویب در این کمیسیون و سپس در صحن علنی مجلس، در برنامه ششم گنجانده شود.

شهیدزاده اظهار امیدواری کرد که با توجه به ارتباطات خوب مجموعه بانک کشاورزی با نمایندگان مجلس، گام مؤثری برای رفع دغدغه همیشگی بخش کشاورزی برداشته شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره چالش‌های رخ‌داده در سال جاری برای تأمین اعتبارات مورد نیاز مکانیزاسیون کشاورزی که باعث شد رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بارها لب به گلایه گشاید، خاطرنشان کرد: در تأمین اعتبارات مورد نیاز مکانیزاسیون کشاورزی هیچ‌گونه مشکلی جز رعایت ضوابط قانونی در تأمین حداقل 80 درصد وثایق ضروری اعطای تسهیلات وجود ندارد، کمااینکه خود بانک کشاورزی نیز با توجه به داشتن دغدغه تأمین اعتبارات مکانیزاسیون به‌صورت داوطلبانه و غیررایج، مبادرت به اختصاص بیمه‌های اعتباری 50 درصد برای بهره‌بردارانی می‌کند که مشکل تأمین وثیقه داشته باشند.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه اگر مشکلاتی برای چهارهزار بهره‌برداری پیش‌آمده است که به‌صورت جسته و گریخته گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند، ادامه داد: این امر صرفاً مشمول متقاضیانی بوده که دست کم 80 درصد وثایق الزامی اختصاص تسهیلات را به هر دلیل ارائه نکرده‌اند.

شهیدزاده جهت تأکید بر باور مدیریت بانک کشاورزی در حمایت از سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تصریح کرد: توجه خود بانک کشاورزی به اندازه ای است که اگر پارسال تا همین مقطع زمانی 100 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد، امسال 180 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت کرده است.

وی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر ماحصل نتیجه برگزاری نشستی که هفته گذشته با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی داشته است و اینکه آیا ارتباطی میان این جلسات با گلایه‌های مطرح‌شده از سوی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وجود دارد یا خیر، یادآور شد: با توجه به اهمیت هماهنگی‌های لازم بانک تخصصی بخش کشاورزی و مدیران تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر وزارت جهاد کشاورزی، جلسات ما هفتگی است تا معضلات روز را به‌صورت هفتگی حل و فصل کنیم و بانک کشاورزی افتخار دارد به‌عنوان بانک عامل تأمین اعتبار مکانیزاسیون کشاورزی، در اجرای سیاست وزیر جهاد کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از زیر یک اسب بخار به یک و نیم اسب بخار تأثیرگذاری داشته است.

به گزارش ایانا، البته در ادامه این نشست یکی از مدیران مسئول مطبوعات تخصصی که فعال در امر نمایندگی واردات ماشین‌آلات کشاورزی از یکی از کشورهای اروپایی نیز هست، با گلایه‌مندی از مدیرانی که رکود حاکم بر مکانیزاسیون را به تخصیص نیافتن اعتبارات ارتباط می‌دهند، گفت: "اینجانب در همین‌جا به اصحاب رسانه و همکارانم اعلام می‌کنم حداکثر 10 درصد رکود مکانیزاسیون به تخصیص اعتبارات ارتباط دارد. ضمن آن که امروزه ملاک توسعه مکانیزاسیون میزان مصرف انرژی برای تولید هر تن محصول یا در هر هکتار است، نه افزایش اسب بخار. کمااینکه هیچ‌کس این موضوع را تحلیل نمی‌کند که ادوات تهیه شده از سوی بهره‌برداران متقاضی تاکنون به کجا رفته یا می‌رود!؟"

این پرسش توأم با گلایه‌مندی مدیرمسئول ماهنامه کشاورزی یادشده باعث شد تا در ادامه شهیدزاده در مقام پاسخ با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان راهبرد اصلی بانک کشاورزی است، بگوید: ما در بانک کشاورزی اقدام به ایجاد مرکز پژوهش‌های راهبردی کردیم که تعدادی از اساتید دانشگاهی مجرب عضو شورای راهبردی آن هستند.

وی با تشکر از این مطبوعاتی همراه با بانک کشاورزی در امر سیاست‌های مکانیزاسیون تأکید کرد: اینجانب شخصاً تحصیلات مکانیزاسیون در انگلستان داشته‌ام و فاصله بسیار متفاوت و محسوسی بین تکنولوژی ماشین‌آلات آنها با ما وجود دارد.

رئیس هیأت‌مدیره بانک کشاورزی اظهار داشت: البته در این باره مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی درک درست و فنی لازم را از این امر دارند و شاید تنها معدودی از مدیران میانی، جایگاه خود را در این امر به‌خوبی تبیین نکرده‌اند.

شهیدزاده درباره سرنوشت پرداخت خسارت‌های بیمه معوقه بهره‌برداران نیز گفت: تاکنون از محل خسارت‌های پرداخت‌شده سال گذشته 80 درصد آن پرداخت شده و 20 درصد باقیمانده مربوط به باغداران خسارت‌دیده است که تعویق آن به‌دلیل تأخیر دو ماهه در ابلاغ بودجه 95 است و در حال حاضر هم به‌دلیل اولویت پرداخت مطالبات گندم‌کاران قول گرفته شده تا آبان‌ماه سال جاری خسارات باقیمانده نیز پرداخت شود.

وی از پرداخت مطالبات باقیمانده گندم کاران طی دو هفته آینده خبر داد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 11.1 میلیون تن گندم از کشاورزان سراسر کشور به ارزش 14 هزار میلیارد تومان خریداری شده که تاکنون شش‌هزار میلیارد تومان آن به گندم‌کاران پرداخت شده است.

شهیدزاده خاطرنشان کرد: از مطالبات باقیمانده گندم‌کاران قرار است مبلغ 29 هزار و 500 میلیارد ریال (دوهزار و 950 میلیارد تومان) آن از محل فروش اوراق سلف موازی و بقیه از محل فروش گندم تأمین و به حساب کشاورزان واریز شود.

به گفته وی، در سال 92 حدود 4.8 میلیون تن گندم به ارزش 40 هزار میلیارد ریال (چهارهزار میلیارد تومان) و در سال زراعی 93 بیش از هشت میلیون تن گندم به ارزش 93 هزار میلیارد ریال (9 هزار و 300 میلیارد تومان) از کشاورزان خریداری شده بود که امسال این رقم حدود دو میلیون تن هم بیش از پیش‌بینی اولیه دولت بوده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی پیش از پرسش و پاسخ خبرنگاران در توضیحاتی تفصیلی به مناسبت هفته دولت نیز گزارشی از دستاوردهای بانک کشاورزی به‌ویژه پس از برجام داد و تصریح کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون از طریق خرید ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین‌های نوین مهم است و پرورش دام و طیور و آبزیان از طریق مدرنیزه کردن و تکنولوژی جدید می‌تواند در افزایش بهره‌وری مؤثر باشد.

شهیدزاده ادامه داد: سال گذشته هشت‌هزار میلیارد ریال (800 میلیارد تومان) به این موضوع اختصاص یافت و امسال تخصیص اعتبارات به این بخش سقفی ندارد.

وی از حمایت این بانک از طرح‌های دانش‌بنیان و ارتقای بهره‌وری آب و نهاده‌های تولید بخش کشاورزی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری خبر داد و یادآور شد: دولت امسال 500 میلیون دلار ارز از محل صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی اختصاص داده است.

شهیدزاده تأکید کرد: طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت که در کارگروه تسهیل اقتصاد مقاومتی عضویت دارد، این بانک رتبه نخست را در اعطای اعتبارات مورد نظر به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: از مبلغ پنج‌هزار میلیارد ریال سهمیه این بانک به بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکنون 75 درصد پرداخت شده است.

رئیس هیأت‌مدیره بانک کشاورزی گفت: مقرر شده تا 15 شهریورماه جاری یعنی دو هفته زودتر از موعد، تعهدات خود را برای کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط عملیاتی کنیم.

شهیدزاده درباره عملکرد این بانک پس از توافق برجام نیز افزود: بخش بین‌الملل بانک کشاورزی پس از برجام اقدامات بسیار گسترده‌ای را برای توسعه روابط کارگزاری با بانک‌های دیگر کشورها انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از اجرای برجام بانک کشاورزی با واسطه با چهار کارگزاری ترکیه، هند و چین ارتباط داشت، اما پس از برجام فعالیت‌های بین‌المللی به سرعت گرفت، به‌طوری‌که با بیش از 70 کارگزار در بانک‌های خارجی ازجمله کره، ترکیه، چین و آفریقا کار می‌کنیم به نحوی که در بین بانک‌های دولتی و خصوصی بیشترین کارگزاری با بانک کشاورزی است.

شهیدزاده تصریح کرد: در سال 94 حدود چهار میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی ( LC ) گشایش یافت که از این میزان 70 درصد مربوط به نهاده‌های بخش کشاورزی و صنایع وابسته بوده است./

S-950607-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید