Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

برداشت 4 هزار و ۸۶۰ تن عناب خشک از اراضی خراسان جنوبی / قانون حمایت صادراتی برای این محصول استراتژیک تنظیم شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی از برداشت چهار هزار و ۸۶۰ تن عناب خشک از 2 هزار و ۸۶۲ هکتار سطح زیر کشت عناب از اراضی این استان خبر داد.

برداشت 4 هزار و ۸۶۰ تن عناب خشک از اراضی خراسان جنوبی / قانون حمایت صادراتی برای این محصول استراتژیک تنظیم شود


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

خراسان جنوبی، هاشم ولی پور مطلق با اشاره به تولید ۹۷ درصد عناب کشور در استان گفت: به رغم اینکه این استان قطب تولید عناب کشور است؛ اما صادرات رسمی این محصول را نداریم.

وی با اشاره به تولید سالانه 4 هزار و ۸۶۰ تن عناب از باغستان های خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر 2 هزار و ۸۶۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت درخت عناب قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از 2 هزار و ۸۶۲ هکتار سطح زیر کشت عناب حدود 4 هزار و ۸۶۰ تن محصول خشک برداشت شده است، بیان کرد: پیش بینی می شود امسال نیز همین میزان محصول از باغستان های استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۹ هزار نفر
بهره بردار در خراسان جنوبی به کشت محصول عناب مشغول هستند که بیشترین آن ها مربوط به شهرستان سربیشه است.

ولی پور مطلق در ارتباط با فرآوری عناب در استان نیز گفت: در حال حاضر تنها یک کارخانه تولید مقطر عناب در استان فعال بوده هرچند قابلیت فرآوری موارد دیگر نیز وجود دارد.

وی بهبود کمی و کیفی محصول عناب برای صادرات را از مهم ترین اهداف جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: باید قانون حمایت صادراتی برای این محصول استراتژیک استان تنظیم کنیم.

وی تهیه برنامه جامع محصول عناب را از دیگر راهکارها در این بخش ذکر کرد و افزود: با تجه به اینکه تولید 97 درصد محصول عناب کشور به خراسان جنوبی تعلق دارد باید از ظرفیت سرمایه گذاری در این بخش بیشتر ورود شود.

وی با بیان اینکه تاکنون صادرات رسمی عناب به کشورهای خارجی نداشته ایم، عنوان داشت: با این وجود محصول تولیدی به سایر استان به خصوص خراسان رضوی، تهران، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: تمامی عناب‌کاران استان می توانند با مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی استان از کمک های بلاعوض و تسهیلات ویژه آبیاری نوین استفاده کنند.

ولی پور مطلق همچنین به خواص بی نظیر عناب اشاره کرد و گفت: کاهش دهنده فشار خون، آرامش دهند، نرم کننده سینه، سرفه و سرماه خوردگی، مفید برای درمان آسم، سرطان تنها بخشی از خواص این محصول است.

به گفته وی بر اساس آخرین سرشماری ها در حال حاضر تعداد ۸۲ هزار و ۸۴۵ نفر بهره بردار در بخش کشاورزی استان فعال هستند که شهرستان قاین با ۱۲ هزار و ۷۲۵ نفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید