Iranian Agriculture News Agency

جنگل‌های واگذار‌شده در دولت احمدی‌نژاد پس گرفته می‌شود



شهروند| چند سالی است که نفس جنگل‌ها در ایران به شماره افتاده است. حالا جنگل‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز، آتش‌سوزی‌های مکرر و واگذاری‌های غیرقانونی در دولت گذشته توانسته است، حدود یک‌سوم از جنگل‌های کشور را در ٥٠‌سال گذشته نابود کند. براساس گزارش‌های رسمی طی ٤٠‌سال گذشته روند تخریب جنگل‌ها در ایران حدود ٣٢٠ متر‌مربع در ثانیه بوده است؛ در شرایطی که مسئولان نسبت به پایین بودن میانگین سرانه جنگل و فضای سبز در ایران هشدار می‌دادند آن را یک‌چهارم سرانه جهانی می‌دانستند، دولت گذشته حدود ٩٣٤ هکتار از عرصه‌های جنگلی را به مجریان پروژه ساخت آزادراه تهران- ‌شمال واگذار کرد تا از این محل درآمدهای آن، هزینه‌ ساخت آزاد‌راه تأمین شود. واگذاری‌هایی که دردی از مشکل آزادراه تهران‌-شمال دوا نکرد و حالا براساس اعلام مسئولان امر قرار است که بازپس
گرفته شود.
خداکرم جلالی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این‌باره می‌گوید: جنگل‌هایی در دولت احمدی‌نژاد برای کمک به ساخت آزادراه تهران‌- شمال واگذار شده بود که در دولت روحانی با این مسأله مخالفت شد؛ به همین خاطر مخالفت‌هایی وجود داشت که با پیگیری‌های سازمان جنگل‌ها این اعتراضات پیگیری شد.
به گفته او، با بنیاد مستضعفان هم توافقاتی صورت گرفت و دولت نیز تصویب کرد که این جنگل‌ها به منابع طبیعی بازگردانده شود و به جای آن از عرصه‌هایی که مشکلی در واگذاری ندارد، استفاده شود و خوشبختانه بازپس‌گیری نیز انجام شده است.
جنگل‌های کشور از مشکل برنامه‌ریزی رنج می‌برد، ضعف مدیریت پاشنه آشیل مشکلات جنگل محسوب می‌شود؛ به‌طوری که تصمیم‌گیران این بخش هماهنگی کامل با همدیگر ندارند. همین‌طور گفته می‌شود نبود برنامه ملی برای جنگل‌ها و صدور مجوز قطع درختان تا پنج‌برابر میزان رویش ازجمله دلایل دیگری است که به آنها اشاره می‌شود.
مصرف چوب در کشور ٦میلیون مترمکعب است
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص وضع مصرف چوب در کشور بیان داشت: سالانه حدود ٦میلیون مترمکعب مصرف چوب در کشور داریم که در آینده با توجه به پایین بودن سرانه مصرف چوب به حدود ١٣‌میلیون مترمکعب خواهد رسید؛ همچنین زراعت چوب در سطح ٩٥٠٠ هکتار انجام شده و تولید و خرید ٧٧‌میلیون اصله نهال اعم از جنگلی، مرتعی و بیابانی انجام شده است.
کاهش میزان بهره‌برداری از جنگل‌های شمالی
وی در پاسخ به این سوال که کاهش بهره‌برداری از جنگل‌های شمال در چه وضعیتی قرار دارد؟ بیان داشت: برای احیای جنگل‌های شمال طی مصوبه دولت از ‌سال ٩١ میزان بهره‌برداری از ٨٥٠‌هزار مترمکعب در‌ سال به ٥٥٠‌هزار مترمکعب رسیده که آن هم بیشتر مربوط به درختان افتاده، آسیب‌دیده و شکسته شده است.
در این میان کارشناسان محیط‌زیست معتقدند که در حالی سالانه مجوز قطع ٥٥٠‌هزار متر‌مکعب چوب از جنگل‌ها صادر می‌شود که اکثر آنها جنگل‌های راش منحصربه‌فرد ایرانی هستند و در صورت قطع شدن هم امکان بازیابی و احیا ندارند.
اما نابودی جنگل‌های ایرانی در شرایطی رخ می‌دهد که بر پایه گزارش کارشناسان فائو (سازمان خوار‌بار و کشاورزی ملل متحد) چنانچه سطح جنگل‌های یک کشور از خاک آن کمتر از ٢٥‌درصد شود، آن کشور از نظر وضع محیط‌زیست انسانی در وضع بحرانی به سر می‌برد. اما سطح پوشش جنگل و مرتع در ایران فقط ٥/٧‌درصد از مساحت کشور را تشکیل داده است.
نباید فراموش کرد که علاوه بر نقش ٧٣/١‌درصدی جنگل‌های کشور در تولید ناخالص داخلی فواید جانبی فراوانی نصیب جامعه می‌شود. به‌طوری که طی مطالعه‌ای که یک مرکز تحقیقات اقتصاد محیط‌زیست انجام داده، حداقل ارزش پولی ١١ خدمت غیر‌بازاری جنگل‌ها و مراتع کشور (تنظیم گازها، تنظیم شرایط اقلیمی، تنوع ذخایر توارثی گیاهی، گرده‌افشانی، کنترل بیولوژیکی، خاکزایی، تنظیم جریانات هیدرولوژیکی، کنترل فرسایش آبی، کنترل سیل، کنترل فرسایش بادی و اکوتوریسم جنگل‌های ایران) سالانه معادل ٤٢٦‌هزار و ٦٢٩‌میلیارد ریال برآورد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید