Iranian Agriculture News Agency

توسعه همکاری های کشاورزی در دستور کار ایران و مولداوی

وزیر کشاورزی جمهوری مولداوی و ابراهیم رحیم پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه ایران، توسعه روابط دو جانبه در بخش کشاورزی و صنایع غذایی را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، در این مذاکرات که در شهر کیشیناو پایتخت مولداوی و در چارچوب برنامه های کاری سفر هیات ایرانی به ریاست رحیم پور به این کشور انجام شد، گستره وسیعی از همکاری ها در زمینه کشاورزی و دامپروری مورد بررسی قرار گرفت.
رحیم پور در این نشست که روز جمعه برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های هم افزایی دو کشور در این حوزه، بر آمادگی طرف ایرانی برای کاشت فراسرزمینی، صادرات برخی اقلام کشاورزی و طیور به مولداوی و همچنین همکاری در زمینه صنایع غذایی تاکید کرد.
اشاره به توانمندی های ایران در زمینه تولید واکسن های دامی در حد بالاترین استانداردهای جهانی و صدور محصولات و تولیدات به اتحادیه اروپا از راه مولداوی از دیگر محورهای مطرح شده از سوی معاون وزارت امور خارجه بود.
گراما وزیر کشاورزی مولدوای نیز با اشاره به اهمیت اقتصادی، جایگاه جغرافیایی و همچنین پیشرفت های آشکار و روزافزون ایران در حوزه دانش و فنی کشاورزی، گفت: کیشیناو آماده همکاری های گسترده با تهران در عرصه کشت، تولید و تجارت محصولات است.
وزیر کشاورزی مولداوی همچنین با پیشنهاد بنیادگذاری شرکت های مشترک در حوزه های کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی، بر آمادگی جدی این کشور در برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و تشکیل همایش های مرتبط تاکید کرد.
گراما در پایان با مهم خواندن ضرورت افزایش شناخت دو کشور از توانمندی های یکدیگر، گفت، آمادگی دارد برای انجام مذاکرات کاری بیشتر با مقام های جمهوری اسلامی در این زمینه به تهران سفر کند که معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی از این پیشنهاد استقبال کرد.
رحیم پور همچنین در جریان سفر به مولداوی که دیروز آغاز شد با معاون وزیر اقتصادی این کشور نیز دیدار و در باره همکاری های دوجانبه مذاکره کرد.
کشور مولداوی از جمهوری های شوروی سابق در شرق اروپا با حدود 33 هزار و 900 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک چهار میلیون نفر جمعیت با اوکراین همسایه است و با رومانی نیز در راستای رودهای پروت و دانوب مرز دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید