Iranian Agriculture News Agency

طرح مدیریت جامع حوضه های آبخیز کشور تدوین شد

شهرکرد- ایرنا- معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طرح مدیریت جامع حوضه های آبخیز کشور در قالب 'مدل جدید الگوی مدیریت' تهیه و تدوین شده است.

به گزارش ایرنا، پرویز گرشاسبی روز چهارشنبه در سومین جلسه کمیته هماهنگی مشترک فاز تمدید پروژه بین المللی حفاظت از جنگل های زاگرس(جایکا) در چهارمحال و بختیاری افزود: این طرح با هدف مدیریت جامع حوضه های آبخیز در راستای برنامه ریزی فرابخشی به جای برنامه ریزی بخشی تهیه شده است.
وی گفت: این طرح با همکاری سه دستگاه متولی منابع طبیعی و آبخیزداری، وزارت نیرو و محیط زیست تهیه و تدوین شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون طرح های مهم ملی و بین المللی از جمله جایکا، منارید و مدیریت جامع حوزه آبخیز با اهداف مشخص شده در حوزه آبخیزداری فعال است.
به گفته وی، 80 درصد فعالیتهای این طرح ها مشترک و 20 درصد فعالیتها مختص هر طرح است که با اجرایی شدن الگوی جدید مدیریت جامع حوضه های آبخیز کشور، از موازی کاری، دوباره کاری و توجه بیش از حد به یک منطقه پرهیز می شود.
گرشاسبی، با اشاره به اجرای پروژه بین المللی جایکا در فاز اول در استان چهارمحال و بختیاری و تعمیم آن در فاز دوم به استان های حوزه زاگرس، اظهار امیدواری کرد: این طرح که به صورت پایلوت در استان چهارمحال و بختیاری و با هدف جنگل کاری اقتصادی و حفظ و حراست از حوزه آبخیز آغاز شده در استان های دیگر نیز اجرایی شود.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: بهره برداری درست از منابع و موهبت های الهی از جمله آب، جنگل ها و مراتع یکی از مهمترین برنامه های اجرای این طرح ها در کشور است .
وی در ادامه از اجرایی نشدن 'پرداخت های مواهب زیست محیطی' در کشور انتقاد کرد و گفت: در کشور ما بر خلاف دیگر کشورها برای استفاده و بهره مندی از مواهب طبیعی از جمله جنگل، رودخانه، طبیعت هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود و در برخی مواقع نیز در این مواهب دخل و تصرف و تخریب ایجاد می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه جایکا از سال 2010 میلادی در پنج روستای شهرستان کوهرنگ آغاز شده است، اظهارکرد: در فاز تمدید این پروژه بین المللی مقرر شد تا پایداری پروژه مدنظر قرار گیرد.
علی محمدی مقدم اظهار کرد: در این راستا این اداره کل با همکاری تیم ژاپنی برای رسیدن به این هدف، به سمت مشارکت مردم برای اجرای طرح های منابع طبیعی و اقتصادی کردن عرصه های ملی به منظور ایجاد انگیزه در بین جنگل نشینان و بهره برداران عرصه های ملی گام برداشته است.
به گفته وی، اجرای طرح های کشت گیاهان دارویی و جنگل کاری اقتصادی با حضور، استقبال و مشارکت مردم انجام شده است.
پروژه جایکا از سال 2010 در پنج روستای شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال و بختیاری با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل ها و با مشارکت مردمی و تیم سازمان ژاپنی جایکا در حال اجراست.
در این طرح مرتع داری، جنگل کاری، ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی در حال اجراست.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید