Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه خبر داد:

افتتاح 32 طرح عمرانی و تسهیلاتی کشاورزی کرمانشاه با ارزش 3 هزار و 872 میلیارد ریال

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: در هفته دولت بیش از 32 طرح عمرانی و تسهیلاتی بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر 3 هزار و 872 میلیارد ریال در استان افتتاح خواهد شد که در مجموع 3 هزار و 880 نفر مشغول به کار می شوند.

افتتاح 32 طرح عمرانی و تسهیلاتی کشاورزی کرمانشاه با ارزش 3 هزار و 872 میلیارد ریال

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: در هفته دولت بیش از 32 طرح عمرانی و تسهیلاتی بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر 3 هزار و 872 میلیارد ریال در استان افتتاح خواهد شد که در مجموع 3 هزار و 880 نفر مشغول به کار می شوند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، خسرو شهبازی افزود: پروژه های تسهیلاتی که در هفته دولت افتتاح خواهد شد شامل 30 پروژه با اعتبار 72 میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه از این 32 پروژه، دو پروژه عمرانی است، افزود: مهم ترین پروژه استان در بخش کشاورزی که عملیات اجرایی آن در هفته دولت آغاز می شود، اجرای شبکه های آبیاری سامانه گرمسیری است.

وی یادآور شد: این طرح یکی از مهم ترین قول های رئیس جمهور در سفر اخیر به کرمانشاه بود که محقق شده و عملیات اجرایی سیستم های نوین آبیاری در سطح 14هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب با اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای بیش از3 هزار نفر آغاز می شود.

به گفته وی با اجرای این طرح، تحولی اساسی در بخش کشاورزی استان بویژه شهرستان های مرزی ایجاد می شود.

شهبازی افزود: دومین پروژه عمرانی، اجرای عملیات آب و خاک در 4 هزار هکتار از اراضی پایاب سد زاگرس است که اعتبار این پروژه 800 میلیارد ریال و اشتغالزایی آن800 نفر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در تولید برخی محصولات کشاورزی استان در کشور سرآمد هستیم افزود: استان دارای رتبه اول تولید نخود دیم در کشور، رتبه دوم تولید جو در کشور، کسب رتبه اول در بخش ماهیان گرم آبی و رتبه پنجم در بخش ماهیان سرد آبی در بین استان‌های غیر ساحلی کشور است.

وی افزود: تاکنون این استان با خرید 736 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توانسته جایگاه پنجم کشور را به دست اورده است.

شهبازی تصریح کرد: با میزان خرید گندمی که تاکنون داشته‌ایم در جایگاه پنجم کشور بعد از استان‌های خوزستان، گلستان، فارس و کردستان قرار گرفتیم.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری حدود 500 هزار تن جو تولید شده خاطرنشان کرد: بیش از 122هزار تن خرید محصول جو تضمینی انجام شده و در بورس عرضه شده که تاکنون حدود 64 هزار تن به فروش رفته است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۴۲ هزار تن محصولات دامی در این استان تولید می‌شود گفت: این میزان تولیدات شامل ۳۳۰ هزار تن شیر خام، ۳۶ هزار تن گوشت قرمز، 63 هزار و 500تن گوشت مرغ، ۱۰ هزار و 700 تن تخم مرغ و ۲هزار و ۳۰۰ تن عسل می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: طی برنامه‌ی ۵ ساله پیش بینی می شود تولید شیر خام استان به ۵۰۰ هزار تن، گوشت قرمز به ۴۷ هزار تن، گوشت مرغ به ۱۰۰ هزار تن، تخم مرغ به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن و عسل نیز به ۳ هزار و500تن برسد.

شهبازی با اشاره به صادرات دام زنده از استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از شهریور ماه سال 93تاکنون بیش از 540 هزار راس دام زنده از این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده و این روند همچنان استمرار دارد.

وی سپس به فعالیت‌های بخش باغبانی استان پرداخت و گفت: در بخش باغبانی اقدامات و فعالیت‌های شاخصی از سال ۹3 تاکنون انجام شده که از آن جمله می‌توان به احداث یک واحد صنعتی پرورش قارچ دکمه‌ای با تولید سالانه ۲۲۷ تن در شهرستان صحنه، احداث گلخانه محصولات خارج از فصل در سطح ۸ هزار متر مربع در روستای سیاه‌بید شهرستان کرمانشاه، توسعه سطح زیر کشت محصولات باغی استان شامل باغات مدرن و روسیمی، باغات استاندارد، گیاهان دارویی و زعفران به میزان ۲۰۴۸ هکتار است.

شهبازی با اشاره به بخش مکانیزاسیون گفت: به طور کلی حدود ۹هزار دستگاه تراکتور و کمباین در استان داریم که واجد شرایط پلاک‌گذاری بوده و مدل بالای سال ۱۳۸۰ هستند.

وی با اشاره به اختصاص خط 4 مکانیزاسیون به استان افزود: تسهیلات خط 4 مکانیزاسیون به میزان 501 میلیارد ریال است.

شهبازی در ادامه با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه حدود ۲۴۲ هزار هکتار اراضی آبی داریم گفت: جهت افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب، تجهیز اراضی آبی به سیستم های نوین آبیاری از جمله مهم ترین برنامه های سازمان جهادکشاورزی استان در بخش آب و خاک است تاکنون حدود ۶3 هزار هکتار از اراضی استان به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

شهبازی پوشش کانال‌های آبیاری عمومی از سال 94 تاکنون را در استان ۶۳4 کیلومتر، انتقال آب با لوله را ۱۴۴ کیلومتر و احیاء، مرمت و لایروبی ۱۹۱ رشته قنات در استان را ازجمله اقدامات بخش آب و خاک جهادکشاورزی در یکسال اخیر برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد شبکه های آبیاری اراضی پایاب سدها و احداث ایستگاه های پمپاژ جهت بیش از 47 هزار هکتار از اراضی استان بیان کرد و افزود: احداث این شبکه‌ها باعث استفاده بهینه از منابع آبی در بخش کشاورزی می‌شود.

شهبازی با اشاره به اینکه تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی جزء یکی از اقدامات در بخش آب و خاک است، خاطرنشان کرد: انجام عملیات تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 26 هزار و 500 هکتار صورت گرفته است.

شهبازی سپس به تشریح فعالیت های آموزشی و ترویجی کشاورزی استان کرمانشاه پرداخت و خاطرنشان کرد: اجرای طرح پهنه‌بندی در استان کرمانشاه به صورت پایلوت کشوری با گستره ۵۲ مرکز جهاد کشاورزی دهستان انجام گرفته است. در این طرح ساماندهی حدود ۶۰۰ نفر کارشناس در سطح دهستان‌ها با هدف برنامه ریزی جهت تجهیز مراکز و بررسی امکانات، ملزومات مراکز، پهنه‌بندی مراکز و مدیریت دانش در استان انجام شده است.

وی در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت: در حال حاضر ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان بیش از یک میلیون تن رسیده و حدود ۱۱۶ واحد دارای پروانه بهره‌برداری که ۱ هزار و 441 نفر در این واحدها در زمینه صنایع تبدیلی فعالیت کرده که دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان است.

شهبازی خاطرنشان کرد: به منظور توسعه ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی از ابتدای سال ۹۴ تا کنون تعداد ۴۰ پروژه جدید مورد بررسی قرارگرفته و منجر به صدور جواز تأسیس شده است. مجموع اعتبار مورد نیاز جهت احداث این مجوزها بالغ بر ۱ هزار و 600 میلیارد ریال است. ظرفیت فرآوری اسمی این مجوزها بیش از ۳۴۰ هزار تن است. این طرح ها در صورت احداث و راه اندازی ۶۰۰ فرصت شغلی را به طور مستقیم ایجاد خواهند کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید