Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح دانه‌های روغنی کشو خبر داد:

خرید بیش از 67 هزار تن کلزا در کشور/ افزایش 15 درصدی خرید هر کیلوگرم کلزا

مجری طرح دانه‌های روغنی کشو در گردهمایی توسعه کشت کلزا در مناطق سرد و معتدل فارس از خرید 67 هزار تن کلزا در کشور خبر داد.

خرید بیش از 67 هزار تن کلزا در کشور/ افزایش 15 درصدی خرید هر کیلوگرم کلزا

مجری طرح دانه‌های روغنی کشو در گردهمایی توسعه کشت کلزا در مناطق سرد و معتدل فارس از خرید 67 هزار تن کلزا در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان فارس، شکاری گفت: تا کنون بیش از 67 هزار تن کلزا از سوی وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان در سطح کشور خریداری شده است و جهت توسعه کشت کلزا بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار برای سال زراعی پیش رو اختصاص یافته است.

وی افزود: در همین راستا برای قیمت خرید تضمینی کلزا در سال زراعی 95-96 افزایش 15 درصدی (29 هزار ریال به ازا هر کیلو گرم ) پیشنهاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: به منظور توسعه کشت کلزا کاهش قیمت بذور کلزا در دستور کار قرار دارد، به نحوی که قیمت بذر هیبرید خارجی کلزا 18 هزار تومان، هیبرید داخلی 15 هزار تومان و سایر بذور 5 هزار تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل این قیمت ها کاهش داشته است؛ ضمن اینکه کلیه سطوح کلزای کشت شده در کشور بر اساس قرار داد کشت بیمه خواهد شد.

در ادامه این گردهمایی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس نیز گفت: برای تحقق اهداف افزایش ضریب خود اتکایی محصولات اساسی (کلزا و دانه های روغنی)، تنوع در استفاده از ارقام مختلف کلزا را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی افزود: در سال زراعی گذشته طرح های مختلفی در زمینه افزایش تولید این محصول استراتژیک انجام شده است که می توان به اجرای طرح پایلوت ارقام فرانسوی در سطح 150 هکتار، طرح pvs مقایسه ارقام، طرح انتقال دانش فنی و تکنولوژی، طرح آزمایش سموم اختصاصی مبارزه با علفهای هرز هم خانواده کلزا و طرح امید اشاره کرد.

قاسمی خاطر نشان کرد: با هدف تولید پایدار محصول استراتژیک گندم ناگزیر به کشت کلزا و در تناوب قرار دادن این محصول در الگوی کشت هستیم و در سال زراعی جاری فقط کشاورزانی قادر به تولید بذر می باشند که کلزا را در تناوب با گندم قرار داده باشد و سازمان برای سال زراعی 95 - 96 شرایطی ویژه برای اجرای 3 هزار و 270 هکتار آبیاری میکرو ( تیپ) جهت مناطق سرد و معتدل استان مد نظر قرار داده است.

وی همچنین رعایت تاریخ کاشت، تراکم بهینه، تغذیه مناسب، استفاده از سامانه های نوین آبیاری، کنترل عوامل خسارت زا، مدیریت مزرعه و استفاده از کفکارها در مناطق شور را از راه کارهای افرایش تولید کلزا دانست و افزود: جهت کشت کلزا در سال زراعی 95-96 بیش از 300 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان خاطر نشان ساخت: در استان فارس بایستی بیش از 15 هزار هکتار کلزا ( 14 هزار هکتار آبی و 1 هزار هکتار دیم) در سال زراعی پبشرو کشت شود که این سازمان تمام تلاش خود را در جهت تحقق سیاست های ابلاغی ضریب خود اتکایی محصولات اساسی مد نظر قرار داده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید