Iranian Agriculture News Agency

کمیته ملی آب در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می شود


ساری-ایرنا-معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کمیته مشترک ملی آب امسال با مشارکت معاونت های آب و خاک و زراعت وزارت جهاد کشاورزی شکل می گیرد.

عباس کشاورز روز یکشنبه در حاشیه دومین نشست معاونان بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان های سراسر کشور در ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این کمیته برای بهره وری محصولات و مناطق کشاورزی کشور خط قرمز آب تعریف می شود.
وی بهره وری آب باران را نیز از دیگر برنامه های این کمیته نام برد و اظهار داشت: جابجایی محصولات با الگو کشت را در کشاورزی دیم نیز باید جدی بگیریم.
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تحقیقات کشاورزی نیز جدی تر وارد عرصه کشاورزی شده و ابیاری تحت فشار در زراعت باید مورد توجه جدی مسئولان و کشاورزان قرار گیرد.
کشاورز با اشاره به اینکه استفاده بهینه از اب از برنامه های مهم کشور در حوزه اقتصاد است ، بیان داشت: به نظر می رسد در اجرای درست وظایف و ماموریت های وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در حوزه اجرای طرح های نظارت و تعادل بخشی منابع آبی غفلت شده است.
کشاورز به وجود چاه های غیر مجاز در کشور اشاره کرد و گفت: برای اجرای طرح های تعادل بخشی آب ابتدا باید وضعیت چاه های غیر مجاز کشور تعیین و تکلیف شود.
وی با اظهار اینکه اکنون بین منابع آبی و کشاورزی اختلاف فنی بهره برداری وجود دارد، ادامه داد: به دلیل بی توجهی به الگوی کشت در برخی از مناطق کشور کشاورزی به بن بست رسیده است و شاید وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه کمی مماشات کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح های تعادل بخشی منابع آبی کشور را وظیفه وزارت نیرو دانست و گفت: وظیفه کشاورزی این است که از حقابه قانونی استفاده مناسب کند.
کشاورز با بیان این نکته که چاره ای غیر از استفاده بهینه از آب در کشاورزی نداریم، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید بهره وری را در استفاده از آب به درستی برنامه ریزی کند.
وی گفت: با این رویکرد ،وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم اعلام کرد که برنجکاری به غیر از مازندران و گیلان ،بهره وری از آب نیست.
آبیاری میکرو، الگوی کشت، عملکرد مکانیزاسیون و بررسی عملکرد و مشکلات جهاد کشاورزی در تولید محصولات مختلف کشاورزی از جمله دانه روغنی کلزا، چغندر قند ، گندم، جو، ذرت ، سیب زمینی، پیاز، پنبه از عنوان ها و برنامه های نشست دو روزه معاونان بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کشوراست که از روز گذشته در ساری آغاز شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید