Iranian Agriculture News Agency

وضعیت نگران‌کننده گوجه‌کاران/ امتناع صنایع غذایی از خرید گوجه‌فرنگی کشاورزان

کشاورزان گوجه‌کار، در سال جاری با تولید انبوه و نبود تقاضا برای خرید روبه‌رو شده‌اند.

وضعیت نگران‌کننده گوجه‌کاران/ امتناع صنایع غذایی از خرید گوجه‌فرنگی کشاورزان


کشاورزان گوجه‌کار، در سال جاری با تولید انبوه و نبود تقاضا برای خرید روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایانا، امسال کشاورزانی که کاشت گوجه‌فرنگی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، هم‌اکنون با مشکل فروش در بازار روبه‌رو شده‌اند و راهی برای عرضه محصولات خود به قیمت مناسب پیدا نمی‌کنند؛ این در حالی است که شاید با احتساب هزینه حمل بار، هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی با قیمت کمتر از 400 تومان از کشاورز خریداری می‌شود و همین محصول در بیشتر مناطق با نرخی بالای یک‌هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.

طبق گزارش‌های میدانی خبرنگار ایانا، اکنون که گوجه‌فرنگی بیشتر استان‌های معتدل و سردسیری مانند همدان، قزوین، زنجان و مرکزی به زمان برداشت نزدیک شده، مشتری برای آنها وجود ندارد و اگر هم باشد، قیمتی که برای خرید تعیین می‌شود، کفاف هزینه‌های کشاورز را نخواهد داد.

تمام این اتفاقات در شرایطی است که قیمت هر نشای گوجه‌فرنگی 220 تومان بوده و اضافه شدن هزینه‌های کود، سم، آب و کارگر، نرخ تمام شده را به عددی بالاتر از قیمتی می‌رساند که خریدار، آن را تعیین می‌کند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور نیز ضمن تأیید مشکلاتی که گوجه‌کاران با آن درگیر هستند، به ایانا گفت: در چنین بحرانی، وجود تعرفه صادراتی برای این محصول، مسائل را دشوارتر کرده است.

علی خان‌محمدی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود پنج میلیون تن گوجه‌فرنگی در سال جاری تولید شود، افزود: وقتی تعرفه 700 تومانی برای خروج هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی از تجار گرفته شود، دیگر این نوع تجارت صرفه اقتصادی ندارد و تاجر نمی‌تواند سرمایه‌اش را برای این منظور به کار بیندازد.

به گفته وی، با وجود اینکه در دنیا روش‌های متنوعی برای افزایش مدت نگهداری این محصول ابداع شده، اما متأسفانه در کشور، نه سردخانه‌ای برای گوجه‌فرنگی وجود دارد و نه راهکاری برای فراوری آن اندیشیده شده است. تنها صنعتی که می‌تواند به کمک کشاورزان بیاید، تبدیل آن به رب است که اکنون بسیاری از کارخانه‌ها از خرید گوجه‌فرنگی امتناع می‌کنند. بنابراین محصول مورد نظر بعد از دو یا سه روز، طراوت و سلامت خود را از دست داده و فاسد می‌شود.

این کارشناس معتقد است: در این وضعیت، دولت می‌تواند با برداشتن تعرفه صادراتی، به کمک کشاورزان شتافته تا آنها را از این مخمصه نجات دهد.

سخنان خان‌محمدی در حالی است که هم‌اکنون محصول گوجه‌فرنگی به‌صورت قاچاق و غیرقانونی از مرز خارج شده و به کشور عراق می‌رود./

V-950531-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید