Iranian Agriculture News Agency

مصرف آب کشاورزی درقالب اقتصاد مقاومتی 150 میلیون مترمکعب صرفه جویی می شود

تهران- ایرنا- معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی می گوید با احداث و تکمیل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی 150 میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاروزی صرفه جویی می شود.

علی مراد اکبری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره احداث و تکمیل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی به میزان 150 هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی افزود: در واقع به ازای هرهکتار اجرای شبکه های آبیاری باید بتوانیم یک هزار مترمکعب صرفه جویی آب داشته باشیم.
وی با بیان این که از میزان 150 هزار هکتار احداث و تکمیل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی تاکنون 20 هزار هکتار از این طرح عملیاتی شده است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح سالیانه حدود 200 میلیون ریال (20 میلیون تومان) نیاز است که از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود.
به گفته وی، 130 هزار هکتار از این طرح باقیمانده که اجرای آن می تواند نقش بسزایی در مصرف بهینه آب داشته باشد.
اجرای طرح آبیاری تحت فشار نیز یکی از طرح های اولویت دار در بخش کشاورزی است که در یک برنامه 10 ساله باید چهار میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.
از ابتدای اجرای طرح تاکنون 1.5 میلیون هکتار انواع سیستم آبیاری نوین در کشور اجرا شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در دولت یازدهم معتقد است توان اجرای سالیانه 400 هزار هکتار از این طرح وجود دارد اما به دلیل کمبود منابع می توانیم با تامین بخشی از اعتبارات سالیانه حداقل 200 هزار هکتار اجرایی شود.
در این طرح با بکارگیری از روش های جدید آبیاری زیرسطحی و روش آبیاری تیپ در اراضی زراعی و در دشت های بحرانی و ممنوعه و کشت گلخانه ای سبزی و صیفی توسعه می یابد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید